Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 72141 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#505775 Drog åt lagren ett hack efter att jag skrev här sist, har inte rört sig en mm efter det. Naven var väldigt lätta att snurra, så det förklarar saken. Inget glapp, men alldeles för lätt.

Har förhoppningsvis löst problemet med att armarna tar i däcken. Vi monterade idag ett par järnbitar som begränsar hur långt ner armarna kan gå. Framåt fungerar det utmärkt. Bakåt vill de ibland slira, men det har de å andra sidan gjort ibland även förut. Skall se om jag kan jaga fatt eller tillverka något skjutmått av större modell för att kunna mäta exakt var armen skall stå. Känns på något sätt som att den när man backar klättrar på främre hjulet och övervinner på så vis kolvens dragkraft neråt. När den går framåt så för att komma upp skulle den behöva klättra på bakre hjulet och då blir inte hävarmen lika lång och jag tror inte att den orkar övervinna kolven då den naturligtvis på framhjulet och den längre hävarmen vill dra sig ner. Hoppas ni förstår vad jag menar. Någon som kan verifiera teorin?

Det var tack vare @Fredi i Fredi - Palms 13D rulldriven svag drift. som jag kom på idén att ändå begränsa rörelsen då Palms har denna möjlighet på sina vagnar. Begränsning av armarna i kombination med att jag skurit ur lite i armarna gör att de går helt fritt från däcken. Går möjligen släppa ner dom lite till om det skulle behövas, men jag får prova såhär så länge.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#505776 Då är det väl bara att Weimer skall få ordning på sin diffbroms så är detta projektet komplett, tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#505777 Bra att du verkar komma ikapp dom problem du haft. :-bd
Mysko dock med denna flödesdelar som inte funkar, det kanske inte funkar på andra weimer vagner heller, bara folk inte har märkt något??
Att dom dessutan lyckas få fram samma fenomen på vagn dom har i lager verkar ju inte heller betryggandet. :???:

Nu vet jag inte hur detta er på min Kesla vagn, men jag lyckas köra så brant uppför med fullt lass att traktoren spann loss, sen spann vagnen loss, så det stannadet helt.
Rusade upp motoren och tog nytt tag (men turbinen gör att jag inte kommer över ca 1200rpm med växel i fullt gräpp), men nu slang jag vagnen fram och tilbaka(altså höger/vänster) med vagnsvägen, så då flytte ju tungdpunkten sig från sida til sida så hela vagnen gungadet, och då kom jag faktisk på gång igen.
Om vagnen spann på både sidor samtidig vet jag inte, då det er svårt att hålla koll på mer enn en sida med fullt lass på vagnen.
Men hur som helst så hjälpte det att svänga vagnen fram och tilbaka, dock bara marginalt bättre, men precis nog i detta fallet.
Så ennu har jag inte lyckas köra helt fast, men detta var nära. 8)

Om jag inte haft drift på vagnen detta år, hadde inte mer enn ca 20% av virket vi huggit i år kommit fram til vedplassen.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

valtra a 72  
#505797
JohannesG skrev:Då är det väl bara att Weimer skall få ordning på sin diffbroms så är detta projektet komplett, tror jag.

Jag tror inte att flödesdelarna gör så stor nytta i praktiken, har man lass på vagnen så orkar den nog sällan spinna loss och då fördelas oljan lika mellan motorerna ändå och det är ju när man har lass man verkligen behöver driften. Har en palms vagn nu utan flödesdelare men hade en kesla 9hd tidigare med flödesdelare och hade man tom vagn och bromsade fast traktorn så var det bara ena sidan som spann och samma sak med palms vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#505809 Detta problem med flödesdelaren kan säkert finnas på fler av deras vagnar, kanske lite beroende på flöde. Har ringt och tjatat flera gånger, men Urban säger alltid att han inte fått tag på sin leverantör som byggt blocket. Så kan det säkert vara, men jag befarar även att eftersom inte fler har klagat så är det inte högsta prioritet. Många kör antagligen bara framåt, och om problematiken befinner sig på backen så märker de aldrig av det. Vi som gärna kör både framåt och bakåt märkte problemet väldigt tydligt och gjorde det hopplöst att använda. Så nödlösningen blev som bekant att plocka bort flödesdelaren tills vidare.

Det var på snöföre igen som kärran slirade va? Bra knep att svänga vagnen oavsett, har räddat flera gånger.

@valtra a 72
JO, DEN GÖR STOR NYTTA I PRAKTIKEN! Jag vet, hade flödesdelaren i i början och då var det sällan problem att ta sig fram då båda sidor drev. Men nu när den är borta är det relativt ofta som ena sidan av någon anledning tappar greppet börjar slira och så stannar hela ekipaget för det. Med lass så är det sällan problem, men vill inte säga aldrig, då är ju som du sa vikten så hög att den får bra fäste. Men med tom vagn så är detta ett sort problem. Beror så klart på vad man har för mark och vägar, men när man behöver drivning på alla 8 bara för att över huvud taget komma upp i skogen utan last, då gör diffbromsen enorm skillnad.
Körde samma väg i samma väder (barmark, några plusgrader) före och efter flödesdelaren var borttagen. Med var det inga problem alls, utan så gick ena sidan på en hal sten, började slira och så stannade hela ekipaget bara för det.
Ursäkta att jag röt ifrån inget illa ment 😢 😉

En till sak som gjorde att jag begränsade armarna var att jag såg att det börjat bli små gropar i däcken där rullen slutar, detta fick mig att tänka att de nog trycker onödigt hårt. Hur breda är era rullar? Måste ju vara så de passar i mönstret, om det inte ska tryckas väldigt hårt och därav driva som på blondinen, drivax, vimek med fler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#505850
JohannesG skrev:Det var på snöföre igen som kärran slirade va?

Precis, annars går det inte tror jag. (er det bar mark har jag inte varit i närheten av att köra fast eller spinna.)
Haddde kört samma väg ca 15 gånger med ca 10cm snö, men då klarte piggkedjorna precis rota ner sig til fast underläge när det började spinna på traktoren.
Sen kom det ca 10-15 cm snö til, men då fick inte kedjorna tak i annat en lös snöen, så då spann både traktor och vagn, men som sagt så gick det precis med lite gungandet med vagnsvängen.

Tror ochså på din teori om att flere kan ha samma problem som dig, bara dom inte er medvetne om det.
Man har vel inte testat eller tror bara det ska vara så??
Måste erkänna att jag heller nästan aldrig har drivningen i med tom vagn, vare sig framöver eller baköver.
Har bara testat lite på plan mark för att kolla km/t och på lite snöföre på plan mark för att se om hjulen spann loss.

Hastighet:
Såg at någon skrev i annan tråd om typ 1,9km/t, men min driver då ca 3,7km/t vid ca 70l/min, enligt hastighetsmätaren. (enligt manualen 40-100l/min och 1,9km/t -4,9km/t)

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#506845 Pappa uppmärksammade mig om ett ljud igår som jag inte hört eller tänkt på förut när jag backade. Det är väl som så att traktorn går lite för fort på backen så att motorerna inte får tillräckligt med olja för att hänga med. Något jag bör vara orolig för? Framåt går traktor och kärra i bra hastighet i förhållande till varandra. Jag kan få fram samma ljud om jag när allt är avstängt tar tag i rullen och snurrar förhand åt något håll. Drivningen kanske inte var helt nödvändig då, men hade i den för säkerhets skull då jag passerade över vår massavedsbro och absolut inte vill slira på denna. Tor inte att detta händer när det verkligen behövs, då kämpar ju både traktor och vagn med att få ner kraften i backen. Bör jag oroa mig över detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Hema  
#506941 Det är ett ljud man verkligen blir intresserad av få veta vad det beror på. Låter knas. Som om något gått sönder, typ drev. Lika på andra sidan?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#506951 Som sagt, om man snurrar motorerna för hand när allt är avstängt så kan man få samma ljud, inte för att jag har det som vana, men intressant att kunna reproducera ljudet med handkraft. Låter inte bra, men frågan är om det är farligt. Blir bara när det går fortare än vad motorerna hänger med, och backen är nog på gränsen. Har inte märkt någon skillnad i kraft så inget är trasigt, än i alla fall. Flyttade mig några gånger inne i skogen med hjälp av bara driften (utan problem) för att slippa vända mig, behövde ju bara backa några meter till för att lyfta nästa stock bakom.
(1.54 MiB) Nerladdad 64 gånger

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507035 när du kör för fort blir motorerna pumpar istället men har ingen olja att jobba med. Låter ngt obra så är det sannolikt också det... Skall inte rullarna lyftas om du kör för fort?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507036 Precis så jag tänkte också. Jo rullarna ska lyftas, men det är kanske på gränsen i hastighet så att det inte sker, plus att rullarna kanske fastnar i mönstret, men ser inte ut så på filmen, vet att de gör det när jag kör framåt, så jag brukar dra någon funktion i ändläge så att de åker upp. Testade vid något tillfälle om den lyfter armarna när det gick för fort, men det var med tom vagn och högre hastighet, inte på gränsen som i videon. Hade troligen varit bättre om det satt en fjäder som tryckte upp rullarna i stället för att bara använda "tomgångstrycket" i systemet. Enda nackdelen med det skulle ju vara att kolven blir svagare på att trycka ner, om det nu är orsaken till att rullarna ibland slirar på backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507044 Moheda har haft fjäderlyft hela tiden och en nackdel med det att du får 0 motorbroms av vagnen då rullen lyfter direkt om du tex använder driften för flytt på ett avlägg

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507108 Gjorde en mer noggrann test idag på plan mark. Det skiljer 0,4kmh mellan fram och back på lägsta växeln. Alltså går traktorn 0,4kmh snabbare bakåt. Hörde inget från motorerna när jag backade på plan mark, hade dock ingen som kunde lyssna ute vid. Så jag antar att backen ligger på gränsen till vad jag har flöde för.

Testade även hur de reagerar vid för höghastighet. Körde med driften och smög upp kopplingen. Resultatet blev att framåt fungerade det precis som tänkt, rullarna hoppar upp ganska direkt. Bakåt däremot så gick de inte upp alls, bara ovan nämnda ljud, det gör jag inte om. Känns som att motorerna snarare drogs ner. Kanske en justeringssak eller vad tror ni? Någon som kan testa på sin hur det fungerar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#507132 Jag kollar driften på min i morgon

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#507165 Toppen, även intressant då jag antar du har flödesdelaren kvar i din.

Hade även varit intressant att höra hur andra märken beter sig.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).