Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71705 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#495075 Efter dagens körning kan jag konstatera att drivningen absolut inte får bli klenare. Var precis att jag kom över några stenar på ett ställe. Drivningen orkade inte riktigt få med sig boggin upp på stenen, speciellt bakhjulen var extra svåra.

Med det sagt så är ju ändå skillnaden mot ingen drift som natt och dag. Förstår inte hur vi klarat oss utan. Där vi förr inte kom upp med diffspärrarna i på traktorn och tom kärra kan man nu köra upp med bara fyrhjulsdriften och kärrans drift. I med diffspärrarna också så kan man ha några stockar på lasset också.

Vid ett tillfälle idag märktes det tydligt att flödesdelaren är borta, kärran slirade på ena sidan i leran när jag skulle in i skogen, så jag fick ta omtag.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#497382 Väntar fortfarande på Weimer som väntar på och jagar sin leverantör... Fortsättning följer.

Önskar dock att det skulle vara möjligt att göra en servicelucka där blocket ligger i centrumröret. Men det är nog bara önsketänkande. Det går väl inte få en lucka där utan att äventyra hållfastheten? Skulle ju vara smidigare än att behöva dra ut allt. Kan det finnas något sätt? Ska ju vara väldigt sällan som man behöver ha ut blocket, men nu när vi redan haft ute det två gånger drömmer man om en enklare lösning om det mot all förmodan vore möjligt. Men som sagt det måste hålla. Blir förvisso bakom boggin, men om man tappar en stor sock bak på vill man att det håller, eller om man backar in i en sten eller trycker omkull en rotvälta med röret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Ängagärdet  
#497472 Skarva på förlängningsslangar så du kan ta ut det där bak i fortsättningen, så tänker jag göra om jag måste ta ut det någongång.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Hema  
#497500 Om det är efter boggin, så borde det väl gå att kapa upp en öppning och sedan fixa ett fyrkantsrör som du trär över och fäster? Ju längre desto stabilare.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#497518 Sen det vel inte var nåt fel med flödesdelaren til Johannes (för du har vel redan bytt den, eller), undrar jag hur går med er andra som har weimer vagner med drift???
Funkar det bra för er med drivningen och högt oljeflödet i båda riktningar, eller kanske ni inte ens har provat???

Själv er det mycket sällan jag kör med driften i bakåt, då vagnen som oftast er tom och då klarer traktoren uppgiften ensam.
Ser av flere videoer att flera verkar ha drivningen i nästan lite hur som helst, utan att det egentlig behövs.
Själv slår jag inte til drivningen för jag känner att traktoren börjar spinna loss.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#497519 Förlängning av slangarna är ingen dum idé.

Weimer gjorde ett test på en kärra de hade inne och kunde få fram problemet, dock hittade de inget tydligt mönster, finns mycket som spelar in. Men jag har överlämnat den delen till dom och väntar på en lösning. Tills vidare får jag köra med "öppen diff".

Det beror på omständigheterna hur mycket driften används, men med riktiga stocklass på så används den väldigt mycket då största vikten blir på kärran. Sedan har vi även vissa backar där det är helt omöjligt att komma upp utan driften i. Om jag använder den bakåt eller framåt beror på omständigheterna, men skulle tro att om man gör ett genomsnitt av all körning används driften nästan lika mycket bakåt som framåt. Är det brant och eländigt utan möjlighet att vända backar jag upp för att sedan köra nerför. Bättre att backa in i eländet och köra med näsan ut än tvärt om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#497521
Hema skrev:Om det är efter boggin, så borde det väl gå att kapa upp en öppning och sedan fixa ett fyrkantsrör som du trär över och fäster? Ju längre desto stabilare.

Kanske, skall kolla på vad som är möjligt, med tanke på att boggin kan flyttas så ändras ju avståndet, vilket när jag tänker efter gör det svårt att förlänga slangarna som tidigare nämndes då de i sitt bakersta läge skulle hänga utanför, men i sitt främsta läge skulle de var långt in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#497524
JohannesG skrev: då största vikten blir på kärran.


Jo så er det ju, men jag söker alltid få så mycket vikt över på traktoren som möjligt. (om det er svår terräng)
När jag ser på din bild ovan här, så hadde nog jag lastat tvärt om, altså med rotenden mot grinden.
Dessa långer stockar med rotenden bakåt gör ju nästan at vagnen kommer i våg (som det ser ut av bilden), så det blir nästan ingen vikt överfört til bakhjulen på traktoren als, och då blir det snabbt problem er min erfarhet.
Men det blir kanske lite annorlunda med en MB track som inte har lika stora bakhjul som en "vanlig" traktor, så skillnaden kanske inte blir lika stor?? :???:

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#497529 Rotändan mot traktorn bidrar absolut till mer vikt där, samtidigt som man inte får på lika mycket då lasset snabbt lutar bakåt, jag eftersträvar ett så jämnt lass som möjligt. Dock skulle jag kunna dra bak boggin mer för bättre viktfördelning eller så kan jag lasta lita massaved det sista för att kompensera.
Skulle nog hävda att problemet blir större med MB trac då den redan har låg vikt på bakhjulen och gärna vill slira bak om man inte har fyrhjulsdriften i, har planer på att ordna en ordentlig vikt att sätta på flaket, men får se när det blir av, behöver ordnas speciella fästen då flaket i sig inte klarar i närheten av 600kg som jag tror hade varit ganska lagom.

Funderar på att bygga en extra banke bakom boggin som sitter ihop med boggistället och har ett utrymme där slangarna får ligga fritt, då blir det lättare att flytta boggin, nu är det en del jobb med slangarna i samband med flytt av boggi. Drömmen hade varit hydraulisk flyttbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#497771 @stegmaster
Jodå jag vet mycket väl att Kesla har en lucka i ramen. Frågan är dock hur det ser ut under denna, förstärkningar m.m. Är ju en annan konstruktion och placering på den än på min så inte alls säkert att det gå att göra samma här. Du har inte möjligtvis någon bild som visar hur det ser ut under?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#498110 Nja du, ta en bild under var inte enkelt. :o
Här jag tlf helt ner i snöen, så går inte få en vettigare bild just nu. :-b



Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#498131 Syftade på under luckan. Dock menar jag inte att du skall behöva skruva upp denna för min skull. Kanske finns någon i instruktionsboken.

Dock hade det varit lite intressant av ren nyfikenhet att se hur boggins infästning ser ut då de bara sitter på ena sidan om vaggan. Antar att det sitter tappar svetsade i ramen, hur grova är dessa? Tänker att all belastning hamnar på en sida. Fast å andra sidan sitter väl samtliga bloggilådor på skotare fast på ett likvärdigt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#498152
JohannesG skrev:Syftade på under luckan. Dock menar jag inte att du skall behöva skruva upp denna för min skull. Kanske finns någon i instruktionsboken.

Dock hade det varit lite intressant av ren nyfikenhet att se hur boggins infästning ser ut då de bara sitter på ena sidan om vaggan. Antar att det sitter tappar svetsade i ramen, hur grova är dessa? Tänker att all belastning hamnar på en sida. Fast å andra sidan sitter väl samtliga bloggilådor på skotare fast på ett likvärdigt sätt.


:lol: :lol:
Ok, det var under locket du ville se. :oops:

Har denna skissen från manualen.
Axeltapperna verkar vara 90mm om jag läser listan rett.


Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#498233 Tack! 👍

Är ju en ganska annorlunda konstruktion än min, så tror inte jag kan göra samma. Men absolut intressant att titta på.

O man skär ut ett hål på ovansidan lika brett som röret och sedan skruvar en täckplåt som går ner något på sidorna, skulle det kunna funka? Är väldigt skeptisk, men värt att fråga. Hade gärna när jag tänker efter mer haft en servicelucka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Brorsan  
#498243 Om luckan ligger mellan boggi fästena så är det väl nästan bara böjpåkänningar upp eller ner pga bakre virkes vaggan.
med väl rundade hörn minimerar man brottanvisningar. svetsar du inget får du inga spänningar pga det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).