Verkstan

Hydraulkolvs renovering

13 inlägg 4615 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465332 Hej!

Blir tvungen att packa om bomkolven på min 7.5 tons komatsu grävare.

Jag har dock aldrig hållit på med denna typ av tub... Brukar ju vara en gängad "mutter" annars men hur går jag vidare här?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydraulkolvs renovering

Blondin 750  
#465337 Kan nog vara så att du ska knacka ner den delen som är under locket, sen hittar du nog en "låsring" som sitter mellan ytterröret och den delen du knackat ner. Ta loss ringen och dra ur hela rasket.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Fredrik Reuter  
#465340 Ja, det brukar vara som Blondin 750 skriver ovan om det inte är gängat.
Jag tycker denna lösning är krångligare men den har säkert sin anledning...

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465367
Fredrik Reuter skrev:Ja, det brukar vara som Blondin 750 skriver ovan om det inte är gängat.
Jag tycker denna lösning är krångligare men den har säkert sin anledning...

Det ser onekligen ut att vara som ni beskriver... Men hur mkt brukar man få "knacka"? Här är det stumt... Funderar på om det kan vara gängat.... Får bygga något som ja kan dra fast i hålen å provdra... Eller kan det vara limmat eller fastrostat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Erre  
#465389 Du har inte pluggat kolven?
Ibland kan den behöva knackas ner 2-3 cm.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465390
Erre skrev:Du har inte pluggat kolven?
Ibland kan den behöva knackas ner 2-3 cm.

Pluggat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Erre  
#465391 Där slangar eller rör skruvas fast i kolven.

Otydligt av mig. Sorry.
Menar att om du pluggar kolven för att slippa oljespill så kan du inte knacka ner den.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465398
Erre skrev:Där slangar eller rör skruvas fast i kolven.

Otydligt av mig. Sorry.
Menar att om du pluggar kolven för att slippa oljespill så kan du inte knacka ner den.

Ok! Nä den är tömd på olja... Ja är van att fixa ompackning av kolvar men inte denna typen, därav frågan... Vill inte ha sönder cylindern pga dumhet :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulkolvs renovering

BM Buster  
#465415 Om det sitter en låsring i ska du kunna se den om du lyser mellan rörets innervägg och cylindermuttern. Har den inte varit demonterad på länge kan det vara fastrostat. Spraya med rostlösare och vänta en stund.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465433
BM Buster skrev:Om det sitter en låsring i ska du kunna se den om du lyser mellan rörets innervägg och cylindermuttern. Har den inte varit demonterad på länge kan det vara fastrostat. Spraya med rostlösare och vänta en stund.
Lycka till.

Det är ju en grävmaskin :-P så den har förmodligen inte varit demonterad alls... Dvs suttit där sen -02 :-P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465534 Så där ja! Då är den isärplockad... Krävdes en hel del kraft för att få lös den men när den väl släppte så gick allt lätt!
Nu äre bara att vänta på ny packats :-P
Stort tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

skogsjan695xl  
#465535 Hur skulle man göra?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulkolvs renovering

Skogsnutte  
#465538
skogsjan695xl skrev:Hur skulle man göra?

Som sas i början av tråden... Den inre klumpen skulle knackas in för att frigöra en låsring.... Sen va den bara att dra ur...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).