Sida 1 av 1

Vridhus SM460

Postat: sön 19 mar 2017, 11:59
av botil
Hej.
Någon som vet om någon som kan ha ett vridhus eller bara pelaren ståendes?
Min ser tyvärr ut såhär. Den fungerade utan problem, men jag plockade ner den för tätningsbyte, och allmän uppfräschning.
Är det vanligt fel?
Lagade man sådant förr, då dessa gick i skogen?

Re: Vridhus SM460

Postat: mån 20 mar 2017, 21:49
av Fredrik Reuter
Hej,
Det går inte att svetsa tätt och sedan vända den skadade tanden åt det håll så den i princip aldrig behöver greppa tag?

Re: Vridhus SM460

Postat: mån 20 mar 2017, 23:27
av nattuggla86
Vet att vridhuset på vår kärra blev fixat som Fredrik skriver. Nu är den kassa delen vänd så att den aldrig används. Men var långt innan jag kom in i bilden så hur dom gjorde vet jag inte, men går det vet jag att det gör. Ser ut som att dom kapat hela vridhuset mitt itu och sen monterat det 180 grader fel eller hur man ska säga.

Re: Vridhus SM460

Postat: mån 20 mar 2017, 23:42
av botil
Jo jag har funderat lite på att svetsa det. Lite osäker på vad det är för material, vill inte ställa till med någon försvagning. Kranpelaren borde inte vara några problem att vrida som man vill när man monterar. Verkar iaf inte gå att få tag i något begagnat.

Re: Vridhus SM460

Postat: tis 21 mar 2017, 01:19
av BM-röd
När jag rev mitt vridhus till Bustern så hade det tidigare svetsats ihop mellan fästplattan och nedre lagerläget och så illa det jobbet såg ut och man kunde se på slitaget runt lagerläget att det var väldigt länge sen det var gjort. så allt funkar det. Men jag gjorde en ny platta i plåt och svetsade på ett ämnesrör som träddes in i pelar röret en bit och värmde på hela alltihop rejält och svetsade med 48.04. Det var 5-6år sedan och har funkat och även hållt för en vältning där det tog stopp när kranen tog i backen! Jag tycker du svarvar pelarn invändigt och trär i ett rör med passning som förstärknig och svetsar, kan väl bli trångt med slangarna med ett rör i.

Re: Vridhus SM460

Postat: lör 25 mar 2017, 12:58
av botil
BM-röd skrev:När jag rev mitt vridhus till Bustern så hade det tidigare svetsats ihop mellan fästplattan och nedre lagerläget och så illa det jobbet såg ut och man kunde se på slitaget runt lagerläget att det var väldigt länge sen det var gjort. så allt funkar det. Men jag gjorde en ny platta i plåt och svetsade på ett ämnesrör som träddes in i pelar röret en bit och värmde på hela alltihop rejält och svetsade med 48.04. Det var 5-6år sedan och har funkat och även hållt för en vältning där det tog stopp när kranen tog i backen! Jag tycker du svarvar pelarn invändigt och trär i ett rör med passning som förstärknig och svetsar, kan väl bli trångt med slangarna med ett rör i.


Vad avgjorde att du svetsade med 48.04?
Erfarenhet?
Rekommendation?

Re: Vridhus SM460

Postat: lör 25 mar 2017, 21:00
av BM-röd
botil skrev:
BM-röd skrev:När jag rev mitt vridhus till Bustern så hade det tidigare svetsats ihop mellan fästplattan och nedre lagerläget och så illa det jobbet såg ut och man kunde se på slitaget runt lagerläget att det var väldigt länge sen det var gjort. så allt funkar det. Men jag gjorde en ny platta i plåt och svetsade på ett ämnesrör som träddes in i pelar röret en bit och värmde på hela alltihop rejält och svetsade med 48.04. Det var 5-6år sedan och har funkat och även hållt för en vältning där det tog stopp när kranen tog i backen! Jag tycker du svarvar pelarn invändigt och trär i ett rör med passning som förstärknig och svetsar, kan väl bli trångt med slangarna med ett rör i.


Vad avgjorde att du svetsade med 48.04?
Erfarenhet?
Rekommendation?

Rekommendation av en arbetskollega som sa att det va nåt med att dom va "segare" vid kyla gentemot 48.00. Och att det fanns sådana på jobbet gjorde valet lite lättare. Hade inte kollegan sagt nåt så hade jag kört på med 48.00 utan att fundera. men jag kan inte kalla mig för svetsare heller, kanske nån annan här på forum har koll?