Sida 1 av 1

Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 12:03
av Uvskogen
Har byggt om min gamla timmervagn, XYZ 310, till en permanent dumpersvagn! Förlängde mittbalken drygt en halvmeter bakåt. Insatsflaget sitter nu mitt över boggien vilket ger bra lastfördelning, rimligt kultryck och smidigare manövrering. Kranen flyttades bakåt och grinden satte jag framför kranen. Där kunde jag sen montera spakpaketet och hydraulaggregatet. Har lite småfix kvar, behöver bland annat fixa till en 90 gradersböj för ena anslutningen till spakarna. Lite knivigare är att drivningen aktiveras, och riktningsväljs, med en elektrisk hydraulventil. vill helst inte behöva sätta något batteri på vagnen men kan jag komma runt det på något sätt? Eller drar en sån där elstyrd ventil så lite ström att en litet batteri räcker?
Ska också hitta ett pivothjul att ha fram så kan jag köra den kortare sträckor alldeles på egen hand. Bra om man är på en gård och jobbar. I skogen ska den inte vara annat än på bra vägar.

Roligt jobb var det, innehöll en massa trevliga saker som hydraulik, svetsning, borra, dra el, hydraulik och allmän mekanik :)

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 12:53
av Mowi850
Bra och snyggt bygge uvskogen[emoji2]

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 13:12
av axwell
Det där kan nog bli bra för underhåll av skogsstigarna och att köra bort ris med.

Ser inte hur baklämmen är tänkt att användas, hängd i underkant eller möjlighet att växla mellan över/underkant ?

Om du har planerat att köra med spridarfuktion så ser det riskabelt ut om materialet på flaket bromsas det minsta av baklämmen.
Därför brukar man inte centrera flaket mitt över boggien, trots det får man lasta med måtta.

Du får prova dig fram till hur tungt vagnen kan tippa utan att ATV:n lättar i baken.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 15:07
av Vardon
Nu vet jag inte vad du har för ventil men jag tittade igår på 6/2 ventiler hos OIE de låg på ungefär 2 A och det är nog inte orimligt. Alltså 20-30 W. (ström = (effekt / spänning).

Har du båda till (drivning och riktning) så skulle det dra 4 A.

7 Ah finns ganska trevlig modeller på batterier, då skulle det i teorin räcka nästan 2 timmar. Det vet jag inte om jag tror på.

Nu vet jag inte om det var som jag förutsatte att båda är till, egentligen borde det väl räcka med riktning kan man tycka.

Edit: Väldigt fint bygge och den ser användbar ut. Jag hade inte haft något emot en liten kran till en vagn efter fyrhjuling...
Andra lösningar är väl att lägga manuella ventiler parallellt. Du vill säkert ha elstyrningen när du drar den efter din ATV.

Alternativt köpt typ ventiler som är med tex weimers 1400 winsch. Där man har en manuell vippa att köra winschen med om man inte kör fjärrkontroll.

Problemet med hydraulik och ventiler är att det brukar bli dyrt.

Så här hade jag gjort i praktiken.
1. Mätt strömmen till ventilerna för att veta

2. Ström x tid blir ungefär kapacitet så när som förlusterna. Så 1 A i 7 h = 7Ah, eller 7 A i 1 h ska teoretiskt kräva lika batteri.

3. Kanske det räcker med såna blyackar av typen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000018765/ på ca 7 Ah.

4. Dock hade jag som skeptiker satt 2 batterier med omkopplare mellan. Orsaken är att 2 batterier räcker långt mer än dubbelt så länge som ett (för när ett är slut ökar chansen att man kommer ihåg att ladda det)

5. När jag har vagnen ansluten till apparat med laddning så får den ladda i båda.
Typ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000018765/ (kanske inte biltema men finns andra typ batterilagret etc)

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 15:26
av Uvskogen
Tack! :smile:

Nu har jag i och för sig inte byggt något nytt utan använt gamla delar och flyttat om och ändrat på. En tanke med allt var att få en vagn med eget hydraulaggregat så jag slipper ha det och spakpaketet på ATVn. Det hänger förstås ihop med att jag har en ny större vagn till ATV nu för skogen.
Det som är bra, tror jag, är att jag nu enkelt dra den efter min lilla lastbil, i varje fall kortare sträckor och använda den till och med för att lasta grejor på lastbilen!. Dessutom förstås att Kranmangrejorna kan sitta kvar på fyrhjulingen hela tiden. Gripskopan ska på också.

"axwell", baklämmen är hängd i överkant och det jag provat så rinner det lätt av flaket. Nu lyfter jag flaket med kranen men det blir lite för mycket tryck bakåt i början för det ska bli hållbart. funderar på en lösning med hjul som styr kraften liten annan väg. Fast tack för det där med risken för lyft av bakvagnen när den är kopplad till ATVn, blir förstås ännu känsligare om den är fristående!

"vardon", tack för det - ska prova mig fram som du föreslår. Vill ha något som fungerar i några timmar i varje fall, för de tillfällen när jag vill köra den fristående.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 15:51
av Vardon
Därför jag föreslår 2 batterier, så du kan koppla om och åka till laddningen. Men allt är ju komplicerat och hur mycket skeptisk man är det. Men jag tycker el är roligt :)

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 23:04
av totte
Snyggt byggt! Tror Vardon har kommit med vad som kan sägas om elproblemet, synd att det inte är generator i motorn, för det är det väl förstås inte.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: tis 14 mar 2017, 23:15
av Slurfi
Kuligt! Extra kul är att den motorn du har går att få med elstart och då har man batteri med sig jämt och
slipper stå och dra för hand som en Hedenhös.
så mitt förslag är att du antingen köper elstart med allt, eller åtm byter ut laddspolarna till den modellen
som har eluttag för batteriladdning.
Borde ju inte vara omöjligt för en så händig karl.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: ons 28 jun 2017, 14:02
av Blomqvist
Nu ska jag gå lite Off Topic, men, hur upplever du kvaliteten överlag på XYZ?
Funderar på att skaffa en sådan griplastarvagn.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: ons 28 jun 2017, 16:51
av Uvskogen
Blomqvist skrev:Nu ska jag gå lite Off Topic, men, hur upplever du kvaliteten överlag på XYZ?
Funderar på att skaffa en sådan griplastarvagn.

Min har tålt hård körning i snart 9 år! Men jag har den som byggdes i Estland. Hur de senare årgångarna är vet jag inget, tror de gjordes i Kina.
Men jag är mycket nöjd med min. Stark kran och jag gillar lavettbenen.

Re: Ombygge av av hydraulvagn (ATV)

Postat: ons 28 jun 2017, 16:54
av Uvskogen
För övrigt så funkar vagnen precis som jag tänkt efter ombyggnad. Två saker dock. Har inte hittat någon riktigt bra lösning för styrhjul med styrspak, fram. Saknar även ett avgasrör som tar avgaserna upp ovanför huvudet. Kan bli jobbigt nu när vinden ligger fel.