Verkstan

Byta Olja Kranman 1900 med flera

21 inlägg 6816 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#441103 Man kan faktiskt montera en permanent monterad oljesug i mässing i motorns tapphål. Sådana sugar finns i välsorterade marinbutiker, själva anslutningen får man förstås själv konstruera.. :-BD

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

JoTh  
#441207 Ett tips på oljesug som troligtvis redan finns hemma hos alla reda, är en slang stump och blåsmunstycket till kompressorn!
Det funkar fint att göra ett litet hål en bit från mitten i en vanligt slangstump på en meter eller så,
och sticka in blåsmunstyckets rör i slangen och låta det blåsa åt det håll man vill ha vätskan.
Hipps vipps har man skapat undertryck i slangen bakom blåsmunstycket.
Testa gärna principen med en bit 1/2" trädgårdsslang och vatten i ett kärl.

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#441236 Hej alla barn nu är det barnprogram, titta nu vad farbror Frej tar fram..en bete slang..å en cykelpump..så har vi gjort oss en oljepump.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Qkeeper  
#441729 Kanske motorpaketet ser annorlunda ut än på min då för min balja sitter ju monterad på maskinen så när jag lyfter av motorn så står den ju bara på en ram i 4 kantsrör. Är ju 1750 jag har men trodde de byggde på samma grundidé..

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441763
Qkeeper skrev:Kanske motorpaketet ser annorlunda ut än på min då för min balja sitter ju monterad på maskinen så när jag lyfter av motorn så står den ju bara på en ram i 4 kantsrör. Är ju 1750 jag har men trodde de byggde på samma grundidé..

Nä den sitter fast monterad i baljan. Det är det paketet som sätts i ett snabbfäste som är monterat på fyrhjulingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441906 Jag kör med oljepump/oljesug. Har funkat ok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).