lör 18 feb 2017, 15:43#438978Hur byter du olja i Hydraulmotorn (Hondan)? Den ska bytas dels efter 5 timmar sen var 100-de timme. Nu till problemet, hela paketet med motor och hydraulpump sitter monterat i en plåt med upphöjda kanter.
Så hur får man ur oljan och ner i dunk? Kan väl inte vara så att man måste montera loss allt från plåten, ser onödigt drygt ut.
Så hur gör du som gjort det? Oljesug eller?
Verkstan
Byta Olja Kranman 1900 med flera
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 18 feb 2017, 17:37#439011
Skulle det gå att lossa oljereturen till en spilldunk? Finns det någon risk för pumpen om man kör torrt ett kort tag?
Uvskogen skrev:Hur byter du olja i Hydraulmotorn (Hondan)? Den ska bytas dels efter 5 timmar sen var 100-de timme. Nu till problemet, hela paketet med motor och hydraulpump sitter monterat i en plåt med upphöjda kanter.
Så hur får man ur oljan och ner i dunk? Kan väl inte vara så att man måste montera loss allt från plåten, ser onödigt drygt ut.
Så hur gör du som gjort det? Oljesug eller?
Skulle det gå att lossa oljereturen till en spilldunk? Finns det någon risk för pumpen om man kör torrt ett kort tag?
//Henke månskensskogsbonde
lör 18 feb 2017, 17:55#439025Tydligen en riktigt ogenomtänkt konstruktion, om tillverkaren tänkt längre än lägsta kostnad så har ju denna detalj med lätthet kunnat fixas. Men tyvärr tänker inte alla tillverkare på sådana vitala saker som service och tillgänglighet
lör 18 feb 2017, 17:58#439028Går det å lage et hull i plata som alt er festet til? Da blir det i alle fall lettere neste gang.
lör 18 feb 2017, 18:16#439034
Jo det går nog men det blir nog ganska kladdigt på plåten sen. Får nog köpa mig en oljesug.
Ferguson system skrev:Går det å lage et hull i plata som alt er festet til? Da blir det i alle fall lettere neste gang.
Jo det går nog men det blir nog ganska kladdigt på plåten sen. Får nog köpa mig en oljesug.
TS
lör 18 feb 2017, 18:45#439050Påfyllning och avtappning gör man om jag minns rätt i samma hål när det gäller Honda. Det är anledningen till att jag aldrig bytt olja på min Honda som driver en högtryckskompressor. Den är av årsmodell 1997 och går så fint så. Det får mig att minnas mitt elverk från mitten av åttiotalet..
något oljebyte finns inte i mitt minne..
sön 19 feb 2017, 18:37#439278Sitter en avtappningsplugg på alla Honda motorer jag servat.
Det är en typ M8 flänsskruv som sitter vågrätt in i motorblocket, och 90 grader mot vevaxeln, så långt ned det går, alltså under påfyllningshålet. På älgdragare och elverket är det ett hål direkt under och det går bra att tappa ur via.
Men på markvibratorn sitter det en pressad hydraulslang monterad på 200mm med plugg i änden för att inte söla ned allting, vilket kanske kan vara ett tips i ert fall. Bifogar en bild på vart avtappningspluggen sitter.
Det är en typ M8 flänsskruv som sitter vågrätt in i motorblocket, och 90 grader mot vevaxeln, så långt ned det går, alltså under påfyllningshålet. På älgdragare och elverket är det ett hål direkt under och det går bra att tappa ur via.
Men på markvibratorn sitter det en pressad hydraulslang monterad på 200mm med plugg i änden för att inte söla ned allting, vilket kanske kan vara ett tips i ert fall. Bifogar en bild på vart avtappningspluggen sitter.
sön 26 feb 2017, 18:55#441074Jag brunar lyfta ner paketet å ställa det på en pall och ha en balja under
Yamaha Grizzly 700 -16 - Kranman T1750 30-50 - Husqvarna 560XPG - Husqvarna 550XPG - Stihl MS201 - Logosol M5 E5000 - Volvo BM 2200
sön 26 feb 2017, 19:06#441084Man får väl då låta oljan rinna ut i baljans evakueringshål i något av hörnen..
sön 26 feb 2017, 19:17#441089
Jo men det var ju det kladdet jag ville slippa. Det gör jag ju dessutom med den lysande produkten "vätskesug"! Den kommer jag ha nytta av till massor!
anersimyra skrev:Man får väl då låta oljan rinna ut i baljans evakueringshål i något av hörnen..
Jo men det var ju det kladdet jag ville slippa. Det gör jag ju dessutom med den lysande produkten "vätskesug"! Den kommer jag ha nytta av till massor!
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).