Verkstan

Byta Olja Kranman 1900 med flera

21 inlägg 6813 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438978 Hur byter du olja i Hydraulmotorn (Hondan)? Den ska bytas dels efter 5 timmar sen var 100-de timme. Nu till problemet, hela paketet med motor och hydraulpump sitter monterat i en plåt med upphöjda kanter.
Så hur får man ur oljan och ner i dunk? Kan väl inte vara så att man måste montera loss allt från plåten, ser onödigt drygt ut.
Så hur gör du som gjort det? Oljesug eller?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Hema  
#439011
Uvskogen skrev:Hur byter du olja i Hydraulmotorn (Hondan)? Den ska bytas dels efter 5 timmar sen var 100-de timme. Nu till problemet, hela paketet med motor och hydraulpump sitter monterat i en plåt med upphöjda kanter.
Så hur får man ur oljan och ner i dunk? Kan väl inte vara så att man måste montera loss allt från plåten, ser onödigt drygt ut.
Så hur gör du som gjort det? Oljesug eller?

Skulle det gå att lossa oljereturen till en spilldunk? Finns det någon risk för pumpen om man kör torrt ett kort tag?

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439016 Nä nu var jag otydlig! Det handlar om motoroljan i hondamotorn som driver hydraulaggregatet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#439019 Oljesug.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#439020 Vilket får mig att minnas att jag själv borde byta.. :D

Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

ulfgustav  
#439025 Tydligen en riktigt ogenomtänkt konstruktion, om tillverkaren tänkt längre än lägsta kostnad så har ju denna detalj med lätthet kunnat fixas. Men tyvärr tänker inte alla tillverkare på sådana vitala saker som service och tillgänglighet

Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Ferguson system  
#439028 Går det å lage et hull i plata som alt er festet til? Da blir det i alle fall lettere neste gang.

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439034
Ferguson system skrev:Går det å lage et hull i plata som alt er festet til? Da blir det i alle fall lettere neste gang.

Jo det går nog men det blir nog ganska kladdigt på plåten sen. Får nog köpa mig en oljesug.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#439050 Påfyllning och avtappning gör man om jag minns rätt i samma hål när det gäller Honda. Det är anledningen till att jag aldrig bytt olja på min Honda som driver en högtryckskompressor. Den är av årsmodell 1997 och går så fint så. Det får mig att minnas mitt elverk från mitten av åttiotalet.. :???: något oljebyte finns inte i mitt minne.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439235 Köpte en vätske/oljepump från Biltema. Perfekt! [emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

JoTh  
#439278 Sitter en avtappningsplugg på alla Honda motorer jag servat.
Det är en typ M8 flänsskruv som sitter vågrätt in i motorblocket, och 90 grader mot vevaxeln, så långt ned det går, alltså under påfyllningshålet. På älgdragare och elverket är det ett hål direkt under och det går bra att tappa ur via.
Men på markvibratorn sitter det en pressad hydraulslang monterad på 200mm med plugg i änden för att inte söla ned allting, vilket kanske kan vara ett tips i ert fall. Bifogar en bild på vart avtappningspluggen sitter.
1487525540_honda_gx_motoroljebyte.jpg
1487525540_honda_gx_motoroljebyte.jpg (18.55 KiB) Visad 1139 gånger

Avatar Fallback

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Qkeeper  
#441074 Jag brunar lyfta ner paketet å ställa det på en pall och ha en balja under \M/

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441078
Qkeeper skrev:Jag brunar lyfta ner paketet å ställa det på en pall och ha en balja under \M/

Jamen hurdå? Det sitter ju fast monterat i en balja redan!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

anersimyra  
#441084 Man får väl då låta oljan rinna ut i baljans evakueringshål i något av hörnen.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Byta Olja Kranman 1900 med flera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441089
anersimyra skrev:Man får väl då låta oljan rinna ut i baljans evakueringshål i något av hörnen.. :-BD

Jo men det var ju det kladdet jag ville slippa. Det gör jag ju dessutom med den lysande produkten "vätskesug"! Den kommer jag ha nytta av till massor!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).