Verkstan

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

6 inlägg 7473 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425959 Som tråden lyder,nån som skruvar mkt med webasto värmare här? Tänkte det kunde vara intressant med en tråd om dylika motorvärmare. Har i både skotaren å skördaren lite problem med att dom strejkar men startar oftast direkt när man gjort nollställning. Så fyll på med tips,rengöring,service och slitdelar man kan dona med för att få dom driftsäkrare.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Fredrik Reuter  
#425963 Hej,
Har inga konkreta tips men passar på att länka in några gamla trådar som kanske kan hjälpa till.

Felkoder Webasto Dieselvärmare

Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Webastoservice

Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Problem med dieselvärmare Ponsse

rikard_e  
#425983 Har dom svårt att tända, plocka ur brännarenheten och kolla den. Är du osäker på hur den ska se ut. Fota undersidan av brännarenheter och lägga upp här.

Har mekat en hel del med dom. Mest webasto thermo 90/st-modellerna.

Användarvisningsbild

Kse  
#425991 Vad har du för värmare?
Jag har skruvat en hel del med både Webasto och Ebersprächer men då mest med gammalt skit, nya värmare vet jag inte dess mer om men då är dom ju å andra sidan rätt duktiga på att själva tala om vad som är problemet via felkoder.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426244 Thermo st 90 tror ja dom heter både i skotaren å skördaren... Får nån felkod ibland bla bränslepump mn den är bytt så nu tror jag det är det låg spänning de varnar för ibland på h8 an...antingen är det väll glapp nånstans eller något med styrboxen kanske...lr nått annat..

TS

rikard_e  
#426340 Gammalt batteri? Dom brukar vara rätt känsliga dom där. Drar en del ström vid uppstart och det kan få dom att balla ur.

Ska du plocka av toppen (2 st insexskruv med gummipluggsskydd) storlek 5 alt 6. sitter dom fast går dom av. Det är ingen idé att hälla rostlösare på dom. geniet som blandar rostfritt och alu borde sättas på hemmet...
Så ha det i tanke.

Brukar gå rätt fint att borra upp dom dock och sätta i m5 eller m6 skruv med mutter.
Men tar ju mer tid.

Jag hade kollat batteriet med batterianalysator först.
Är det okej, mät spänningen du får fram vid aktiv värmare.

Är det okej, lossa gummislangen i böjen precis innan värmare, det ska komma en hel del diesel när han börjar tända.

Kommer det diesel. Öppna upp toppen, kolla brännenheten. Sitter med 2 st m5or hylsstorlek 8.
Plocka ut brännaren, kolla undersidan runt glödstiftet sitter det oftast felet. Den ska inte ha några smälthål i sig.
Kolla även i brännkammaren, kan vara fylld med diesel och behöver då tömmas.

Jag brukar byta brännarenheten, det är en slitagedel som ingår i servicesatsen.

När du monterar ihop, ha med vaselin eller olja för att smörja oringen som tätar mellan brännkammaren och fläkten.
Var noga med att du får tätningen på plats, och kabelgenomförningarna på rätt sida och i sina platser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).