ons 28 dec 2016, 12:18#426707
Ska försöka ge tillbaka lite information så även andra kan ta del av erfarenheten gjord. Ska försöka beskriva bilderna.
Först har vi plåten som täcker över växelspaken med förare. Den täcker också över de två spakarna till kraftuttag/hydraulpump samt hög/lågväxel. Dessa sitter på min traktor med 4 st 13mm bult. Två på var sida.
När man har tagit bort plåten kommer man åt infästningen för växelspak och dess förare som ska gå ner i slidrarna där inunder. Den bilden kommer här.
Sedan när jag plockade bort bultarna som håller kåpan för själva växlespakskonstruktionen med förare såg det ut så här. Här ser man sliders.
Efter mycket testande med att föra dessa i olika kombinationer kom jag på efter att fått informationen hur de skulle stå för friläge. På den här bilden har jag ställt dem för friläge.
När man sedan sätter tillbaka kåpan med växelspakskonstruktion gäller det att få ner föraren i spåret, flertalet försök så ville den ner framför (nedåt i sista bilden). Då blir det som det hände för mig att backen kan man få i för då står föraren snett i sida och när man vickar spaken för ettan bryter man åt fel håll på slidern och backen puttas i. Av den anledningen fick jag i backen när läget på spaken var för 1áns växel men detta är förklaringen till att det blev så.
När spken kom rätt i spåret på bilden fungerade växellådan som inget någonsin hade hänt
... trots att mina armar och händer var rispade och kolsvarta och promenader upp i berget fram och åter som skulle få en fjälljägare att verka lat
Nä då skämt o sido, fagerlund vad skönt att det gick till sig så att säga.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.