Verkstan

Justera tryck och flöde.

7 inlägg 15845 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justera tryck och flöde.

Flatheadstore  
#385291 Nån vänlig själ som kan instruera hur jag kan justera mitt ventilpaket på kranen. Är väl ett standard 7 blocks paket. På ingående block sitter vad jag antar är överströmningsventil på toppen. Men har även på 3 av blocken justeringar på topp och botten av blocket. Sitter en justeringsskruv under ett litet lock. Hur kan jag med dessa justera tryck och flöde?
Med vänlig hälsning, Mattias



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Justera tryck och flöde.

Førland  
#385299 Det er nok schock ventilene du taler om,dom får ej justeras på.Dom skal øpna vid overbelastning for å skydda kranen.

Avatar Fallback

Re: Justera tryck och flöde.

Flatheadstore  
#385306 Ok, hade hoppats på att kunna justera lite då vissa funktioner skulle behöva få upp trycket...

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera tryck och flöde.

ulfgustav  
#385307 Naturligtvis så kan man justera chockventilerna om så krävs, men då måste man veta vad man gör och ha tillgång till manometer samt datablad för vilka tryck de olika funktionerna skall vara inställda på, men det gäller att inte chansa utan veta vad man gör.
Kontrollera först av allt huvudtrycket, därefter trycket på de funktioner är för svaga, understiger det trycket huvudtrycket då kan det vara aktuellt att titta på chockventilernas inställning, men först av allt titta i databladet vilka tryck det skall vara.
lycka till

Användarvisningsbild

Re: Justera tryck och flöde.

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385378 börja med att mäta på traktorn så du får ut rätt tryck från hydrualpumpen!

Avatar Fallback

Re: Justera tryck och flöde.

ÅsaNisse  
#385379 Flödet går bara att justera med gasen på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Justera tryck och flöde.

rikard_e  
#385390 Som Åsanisse säger, flödet går bara att ställa via hydraulpumpen på traktorn om du inte har en variabel pump.

Vill du få flödena att gå fortare = större pump.
Vill du få olika funktioner att ha olika hastighet = ställbara flödesventiler eller brickor vid varje sektionsadapter.
(detta ska dock inte monteras i system om risk för högre varmgång kan vara en risk)

Börjar systemet gå långsamt eller hackigt, kontrollera pump,oljenivå och hydraulfilter.

Mät tryck från traktorns hydrauluttag vid ca 1000 varv. Du bör ha 160-210 bar lite olika vad din modell har.
Är allt okej där, mät trycket på ventilpaketet, brukar sitta en plugg för mätuttag.

Kontrollera också om spaken till hydraulfunktionen verkligen går i bott så att den inte ligger och ger för lite olja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).