Sida 1 av 1

Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:14
av Hammaren
Har skruvat av förgasarna på min Yamaha venture 480, då den går lite dåligt på låga varv, skotern kom aldrig ut förra vintern pga snöbrist, nu när jag skulle motionera den lite så gick den lite dåligt på lågvarv. så jag tänkte göra rent lågvarvsmunstyckena. bifogar sprängskiss, visst är det nr 15 som är lågvarv??
https://www.shopyamaha.com/parts-catalo ... CARBURETOR

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:28
av tallen100
Det stämmer nog, men gör rent allt när du ändå har isär.
Har du fyllt i färskt bränsle? Min gick inte alls som den skulle när jag tog ut den, men en skvätt färsk bensin så gick den som den skulle.

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:29
av zeetorg
Den är märkt pilot jet, så det verkar stämma ja.

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:32
av Hammaren
tallen100 skrev:Det stämmer nog, men gör rent allt när du ändå har isär.
Har du fyllt i färskt bränsle? Min gick inte alls som den skulle när jag tog ut den, men en skvätt färsk bensin så gick den som den skulle.

Ja jag hade en liten skvätt gammal bensin i den, så jag trodde det berodde på det, men jag tankade i färskt och tog en lite längre tur igår, men det hjälpte inte. Så nu får man väl ge sig på förgasarna, han går perfekt när man ger på lite gas,
men går lite dåligt, nästan på en cylinder på lågvarv.

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:33
av Hammaren
zeetorg skrev:Den är märkt pilot jet, så det verkar stämma ja.

Det trodde jag var nån som körde flygplan. :wink:

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:36
av tallen100
Hmm kan även vara ett tändstift som inte är riktigt friskt...

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:41
av Hammaren
tallen100 skrev:Hmm kan även vara ett tändstift som inte är riktigt friskt...

Bytte båda för säkerhets skull, skotern gick ju när jag ställde in den, men fel kan det ju bli när den står still tydligen. :smile:

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 21:56
av tallen100
Ja konstigt nog verkar stillastående ge mest krångel :lol:

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 22:02
av jannee
Innan man ställer maskinen för säsongen bör man köra förgasaren totalt tom på bensin, bildas lätt någon typ av kristaller som sätter sig på olämpliga ställen.
Eller ta för vana att varmköra varannan månad.
Spelar kanske ingen roll för man glömmer lätt bådadera. :oops:

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 22:12
av Hammaren
jannee skrev:Innan man ställer maskinen för säsongen bör man köra förgasaren totalt tom på bensin, bildas lätt någon typ av kristaller som sätter sig på olämpliga ställen.
Eller ta för vana att varmköra varannan månad.
Spelar kanske ingen roll för man glömmer lätt bådadera. :oops:

Det är ju det som är kruxet, man tänker att man borde starta skotern när man går förbi den på sommaren, men jag gör det senare tänker man, jag har ju inte tid nu. :smile: så det blir inte av, och vips så är det vinter! :grin:

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: mån 29 feb 2016, 22:55
av zeetorg
Hammaren skrev:
zeetorg skrev:Den är märkt pilot jet, så det verkar stämma ja.

Det trodde jag var nån som körde flygplan. :wink:


Jaha då var jag väl helt ute och cykl... jag menar flög då. :lol:

Själv så tycker jag att dom skotrar jag blandar olja till själv klarar ett uppehåll bättre än där jag har autolube.
Jag antar att det blir en skyddande oljefilm som förhindrar att munstyckena sätter igen.
Ny bensin behövs ju självklart oavsett

Re: Lågfartsmunstycke

Postat: tis 01 mar 2016, 19:20
av Hammaren
Gjorde ren alla munstycken idag, det var tätt i ett av lågvarvsmunstyckena, så nu går skåjtern som en skållad råtta igen! :grin: