Sida 1 av 2

El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 10:44
av Mangan
Hur ser det ut på att börja använda el istället för hydraulik i små skogsmaskiner? Dieselmotor + generator + batteri + elmotor?

Lättare att styra/automatisera?

Om maskinen inte går hela tiden, så kan man klara sig med liten dieselmotor, passar småskaliga maskiner där man har manuellt arbete inblandat?

Sågmotor och matarvalsar elektriska?

Eftersomjag vet ännu mindre om hydraulik än kraftelektronik,så skulle det vara kul att bygga något elsystem. Elbilarna driver nog detta framåt.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:03
av Ferguson system
Det fungerer fint med dieselmotor og el istede for hydraulikk. John deere og Kubota har gjort tester på dette i flere år på parkmaskiner. Det er fullt mulig å få golf og park gressklippere med el motorer som driver knivene, så det burde ikke være noe problem å bruke det på skogsmaskiner.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:12
av hlb
Elbilarna driver på utvecklingen. Idag är det möjligt att få en elmotor på 100 hkr och 200 Nm inbyggd i en matarvals, om man bara vill. El i skogen kräver nog en hel del kopparpasta till kontakterna.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:15
av Fredrik Reuter
Hej,
Ja, jag är beredd att hålla med hlb. Det finns en glapp-kontakts problematik som måste lösas bättre än idag.
Annars torde det fungera alldeles utmärkt.

Personligen är stark förespråkare av seriehybrider, tycker parallellhybrider krånglar till det alldeles för mycket!

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:23
av Vardon
Speciellt i kombinationen med att ta tillvara energin vid trädfällning (egen tråd)

Kontaktproblem är nog en svår nöt att knäcka. Liknande problem finns väl på hydraulik med men det brukar mest resultera i lite läckande olja här och där och ingenting mer. En gammal skogsmaskin utan oljeläckage är inte så vanliga men nog kan de fungera bra för det.

Jobbar en hel del med el ute i gatumiljö och det är svårt att få till bra anslutningar. De bästa anslutningarna brukar vara ju mer permanent som möjligt. Men som exempel har vi anslutningar i räls som jag inte får att gå av med handkraft, men det är inte elektrisk kontakt. Och det är så det kan gå över natten från att fungera till nej nu går det inte.

Och jag tycker många trådar här i skogsforum om maskiner så är det ofta lödningar på kretskort eller rena kabelfel som är den jobbiga boven i dramat.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:47
av hlb
Om alla elkonstruktörer begrep att mjuklödning inte är en god mekanisk anslutning utan alltid fixade mekanisk avlastning, så skulle vi slippa de flesta tråkigheterna.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 11:52
av Mangan
Vardon, det är nog vad man är van vid! Själv tycker jag det är hydraulslangar som går av, svetsar som ryker, oljepumpar som rasar etc. ;) Är man van vid hydraulik, så kanske elen är jobbig. Och vice versa.

För professionellt skogsbruk är nog inte tekniken där än, elen passar nog bättre i mindre applikationer.

Hur är det med sådant som hydraulkolvar, som lyfter en bit eller håller tryck? Finns det bra och tillräckligt kraftiga elektriska alternativ där?

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 12:13
av rokon
Varför inte elhydraulik då så får man det bästa av allt dieselmotor, generator, elmotor och hydraulik! :-BD :wink:

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 12:29
av Vardon
Fast om du har en hydraulslang som går av ibland så är det väldigt jobbigt....

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 12:43
av bgl
Verkar ligga i tiden.
Kommande uppdatering av USA:s Abrams- stridsvagnar sägs få dieselelektiskt drift, i stället för gasturbin+powershiftlåda.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 13:31
av gnisten83
De är vanligt med diesel elektriska lok iaf så helt ovanligt med kraftig eldrift är de inte

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 13:52
av Mangan
rokon skrev:Varför inte elhydraulik då så får man det bästa av allt dieselmotor, generator, elmotor och hydraulik! :-BD :wink:


Eller det sämsta av allt... 8)

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 14:07
av 550
Hur är vikten på en elmotor kontra hydraulmotor? Man vill väl ha så låg vikt som möjligt i just kranspetsen. Vad finns det för elektriska lösningar som motsvarar hydraulkolvar? Om det är en massa system som sitter i serie (beroende av varandra) så blir det många felkällor. Parallella system som gör samma sak blir dyrt istället. Man kan även tänka sig att ersätta dieselmotorn med batteri+elmotor som driver pumpen, men det handlar ju inte tråden riktigt om.

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 14:25
av alias
gnisten83 skrev:De är vanligt med diesel elektriska lok iaf så helt ovanligt med kraftig eldrift är de inte


Om nu järnvägen skall vara förebild för driftssäkerhetssäkerhetsaspekten för kombinationen diesel-el så tror jag att jag föredrar diesel-hydrauliska lösningar ännu så länge.

MVH
Alias

Re: El istället för hydraulik?

Postat: tor 18 feb 2016, 14:35
av Mangan
alias skrev:
gnisten83 skrev:De är vanligt med diesel elektriska lok iaf så helt ovanligt med kraftig eldrift är de inte


Om nu järnvägen skall vara förebild för driftssäkerhetssäkerhetsaspekten för kombinationen diesel-el så tror jag att jag föredrar diesel-hydrauliska lösningar ännu så länge.


Finns diesel-hydrauliska lösningar för lok också (i mindre storlek, samt motorvagnar), SÅ DU KOMMER INTE UNDAN!!! :) De dieselelektriska är bättre för större krafter, men dyrare.