Verkstan

Tryckfallfjäder till 560-systemet

1 inlägg 1245 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Tryckfallfjäder till 560-systemet

Hugin  
#363289 Har egentligen inte ett dugg att göra med vare sig motorsågar, skogsmaskiner eller öht i rubriken "Verkstan" att göra.
- Men jag plockade fram den lilla inomhusverktygslådan. Det var nämligen så, att sedan lååång tid fungerade inte dörrstängningen mellan TV-rummet och (det kalla) grovköket. Kolven som skall glida in i urtaget i karmblecket var fjäderlös och låg kvar i låset, då handtrycket fjädrade tillbaka uppåt. Hade ett svagt minne av att jag långt tidigare utfört någon hemsnickrad reparation, som fungerade en kort tid (låsmekanismen troligtvis av 1940-tals modell).
Nu med sjunkande yttertemperatur var det dags att försöka hitta en lösning; bort med trycket, skruva ut och isär låset. Jodå, där låg den spiralfjäder sedan tidigare försök att fixa med smältlimsfixering!

... Mycket funderande om fjädertyp, - storlek och hur de skulle fixeras för att åstadkomma en bra lösning ... . Började rota lite i min "bra att ha -låda, där det brukar finnas fjädrar av olika modeller ... .
Hittade en konstig fjäder som mest liknade en G-klave (framför notraden). Pillade, vred, vände och funderade om den möjligen kunde användas ... ; plötsligt hittade jag ett läge, där den passade perfekt att trä in i en befintlig fixeringspunkt och sedan enkelt spännas mot gods och låskolv. Ibland har man rätt reservdelar, men dåligt minne.

Jo, just det: det stod "Tryckfallfjäder till 560-systemet", på den sedan länge såväl inköpta som glömda, förpackningspåsen.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).