Verkstan

Får inte i hydraulkopping

84 inlägg 39823 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

ÅsaNisse  
#362649 Det handlar om att plocka isär kolven och byta kolvstångtätningar. Lite trix att öppna beroende på konstruktion. Allt från gängat ut/invändigt, låstrådar mm.
När du fått isär gaveln och plockat ur kolv med kolvstång får du troligen skruva loss själva kolven i bakändan för att komma åt tätningarna i gaveln. Inget hi Tech, bara att ge sig på. Tätningar hittar du på en hydraulfirma i närheten. Om inte annat så har nog GEHAB.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

svampbob  
#362657
machonisti skrev:
ÅsaNisse skrev:Det blev mycket kommentarer mm. efter mitt inlägg om temperaturberoende tryck. Undrar om Pelrik fått ihop kopplingarna än?

Beror på att det är en intressant kommentar!


Jag upptäckte igår att det här inte är ett helt ovanligt problem. Jag hade varit och avverkat på en tomt. Det var otroligt fint grantimmer och ägaren ville inte ha det. Jag ringde då en bekant och erbjöd honom timret om han hämtade det. Han tackade nej med hänvisning till problem med hydraulkopplingar. Det hade visst tagit mest en dag senast då det var kvarliggande tryck i kopplingarna.

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#362686
svampbob skrev:
machonisti skrev:
ÅsaNisse skrev:Det blev mycket kommentarer mm. efter mitt inlägg om temperaturberoende tryck. Undrar om Pelrik fått ihop kopplingarna än?

Beror på att det är en intressant kommentar!


Tror jag redan skrivit det, men, ja jag har fått ihop det och det funkar klockrent varje gång! Inga problem med kopplingarna längre! Trickset var ju att stänga av traktorn och tryckutjämna med spaken innan man sätter i eller drar ur några slangar. Så enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#362688
ÅsaNisse skrev:Det handlar om att plocka isär kolven och byta kolvstångtätningar. Lite trix att öppna beroende på konstruktion. Allt från gängat ut/invändigt, låstrådar mm.
När du fått isär gaveln och plockat ur kolv med kolvstång får du troligen skruva loss själva kolven i bakändan för att komma åt tätningarna i gaveln. Inget hi Tech, bara att ge sig på. Tätningar hittar du på en hydraulfirma i närheten. Om inte annat så har nog GEHAB.

Men blir det inte en himla massa olja som rinner åt alla håll och kanter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

eqlazer  
#362692 Man plockar lämpligen loss kolven först och tar in den i verkstaden innan man börjar öppna upp den. Allt vad hydraularbete heter brukar bli söligt...

Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

pelrik  
#362698 Ja, ursäkta min extrema novisiskhet (så heter det säkert) men blir det inte olja då jag plockar bort den också? Eller sitter den med snabbkoppling? Har inte kollat alls faktiskt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte i hydraulkopping

eqlazer  
#362701 Lite ur slang och kopplingar kan det komma, men är man inte allt för långsam med att plugga med papper så är det inte så mycket som kommer ut. Men alltid bra att ta till lite extra och vara beredd med en hink under om det kommer mer än man hinner torka med papper.

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

rokon  
#362730 Tack alla som bidragit med denna tråden, har själv inte haft problemet mer än en gång då jag lånade en traktorklyv för ett par år sedan, men då jag hade handgrävt en massa igengrodda diken så gick det väl med muskelkraft att få in hanen. Men jag tänkte hur jädra dum är jag eller vad är detta? Blev genast mycket gladare åt starkran och fortsatt skeptisk till hydraulik som jag aldrig har satt mig in i.
Här i tråden får man läsa om avlastning med hjälp av kul ventil, Själv tycker jag att jag själv ibland är en rätt kul typ men det är knappt att det hjälper i dessa sammanhang.
Här krävs hjälpmedel för särskilt insatta påsättningar, avdragare, förlängare till spärrskaftet allt för att avlasta honan då hon vid detta tillfället är på bristningsgränsen av uppdämt tryck. Ett fiffigt verktyg säljer även någon på blocket som den alltid lika påpasslige slurfi länkade till, tror jag skall köpa ett sånt. Här duger det inte med något skohorn.
Kanske jag kan gå från Starkran till hydralisk kran nu i framtiden då när röjningsberget är avklarat.
Även fixa droppande kopplingar.
Tack allihopa!

Användarvisningsbild

Re: Får inte i hydraulkopping

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363125 Tack för att du uppmärksammade mitt tips, kul grej är att jag jobbat med Rune för några år sedan, en riktig uppfinnarjocke.
Han bor i Böle mellan Piteå/Älvsbyn och jag undrar om inte en del av tillverkningen skett i Vittangi.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).