Verkstan

Ramselekroken, vad används den till och hur?

5 inlägg 4953 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ramselekroken, vad används den till och hur?

mannen  
#356406 Hejsan

En bekant visade mig en vajerstump och en krok han fått tag i som enligt uppgift skulle fungera klockrent till lunning. Problemet är bara att ingen av oss begriper oss på den. Efter lite googling har jag kommit fram till att det är en så kallad Ramselekrok med det blev jag inget klokare av.
Någon som vet hur den ska användas?

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=162



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ramselekroken, vad används den till och hur?

Göt  
#356407 du har wiren fäst i ramselekroken och lägger den runt trädet . Sedan kan du hänga flera såna krokar på wiren från vinschen och dra in flera stockar eller träd samtidigt och dra dem i vinschwiren kör du fast eller det går tungt släpper du bromsen på winschen och åker fram en bit och så kan du vinscha in igen

Avatar Fallback

Re: Ramselekroken, vad används den till och hur?

Hema  
#356500
Göt skrev:du har wiren fäst i ramselekroken och lägger den runt trädet . Sedan kan du hänga flera såna krokar på wiren från vinschen och dra in flera stockar eller träd samtidigt och dra dem i vinschwiren kör du fast eller det går tungt släpper du bromsen på winschen och åker fram en bit och så kan du vinscha in igen

Så om jag förstår det korrekt, så sitter en korta vajern (som slås runt stocken/träden) fäst i "bulthålet" och lunningsvajern skall löpa i "kroken"?

Användarvisningsbild

Re: Ramselekroken, vad används den till och hur?

Bax  
#356522 Om jag minns farsans ramselekrok rätt så satt det en sling av vajer i "bulthålet".
Man slog vajerslingen runt trädet och hakade fast kroken på winschvajern.

Användarvisningsbild

Re: Ramselekroken, vad används den till och hur?

Bax  
#356526 Jag försökte få till nåt liknande med ett gem och en penna.
Pennan är stocken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).