Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310340 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#537971 Löstagbara dragkrokar är ett jädrans gissel. Sen har vi ju den fullständigt idiotiska bestämmelsen att om den inte kan tas lös så blir det underkänt på besiktningen. Inte för att det spelar någon praktisk eller säkerhetsmässig roll, utan för att om det står löstagbar i registreringsbeviset så måste den enligt byråkratin vara det. Svetsar man fast det måste bilen registreringsbesiktigas. Fy f-n för byråkrater 😡

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#537972
totte skrev: Fy f-n för byråkrater 😡

Instämmer till fullo.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537977 Konstruktionen är illa utsatt för saltet vatten o damm och den stackars nyckelhålet vete f-n hur de ska skyddas när gummiläppen inte håller tätt längre.
Förra gången jag skulle ta loss den hade den suttit på plats i 4 år o kunde då med stora problem få loss den, visste inte ens hur mycket de skulle vridas på vredet...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#537979 Hela konstruktionen är skit, och det enda sättet att säkra att man får
en av är att man tar bort den varje gång man inte behöver den och förvarar
den i bilen. Senn får man gärna ha på lite olja och fett, så funkar det bättre.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Palakangas  
#537984
JensSkoog skrev:Hela konstruktionen är skit, och det enda sättet att säkra att man får
en av är att man tar bort den varje gång man inte behöver den och förvarar
den i bilen. Senn får man gärna ha på lite olja och fett, så funkar det bättre.

Ja löstagbar kan innebära att den förvaras på annat ställe då du inte använder den. Bilen ser ju snyggare ut då.😁

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537986
Palakangas skrev:
JensSkoog skrev:Hela konstruktionen är skit, och det enda sättet att säkra att man får
en av är att man tar bort den varje gång man inte behöver den och förvarar
den i bilen. Senn får man gärna ha på lite olja och fett, så funkar det bättre.

Ja löstagbar kan innebära att den förvaras på annat ställe då du inte använder den. Bilen ser ju snyggare ut då.😁

Visst men använder man kroken var o varannan vecka så vill man inte ta i den skitiga järnbiten varje gång :roll:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

axwell  
#537987 Brukade smörja upp dom med marint växelhusfett.

Nu har jag inte gjort det sen bilarna numera har fått invikbara krokar.

Tiden får visa om det är lika dåligt. :???:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#537990 Kan bli samma problem med roterbara triplexdrag, nästan omöjliga att lossa spärren och vrida draget.
Fick för längre sen lära mig att inte använda smörjkoppen utan bara smörja med tunn olja, typ CRC 5-56. Då kleggar det inte ihop lika lätt när smörjmedlet blir blandat med vägsmuts.verkar nu efter 17år inte medfört märkbart slitage och glapp.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#537993
Palakangas skrev:Ja löstagbar kan innebära att den förvaras på annat ställe då du inte använder den. Bilen ser ju snyggare ut då.😁

Jag föredrar det fasta draget på min frus Ignis, eftersom hon gärna backar
lite för långt när hon ska parkera och då vet hon når hon når väggen :d

På min tidigare bil, en Grand Vitarak, hade det rostat fast, och
samma vad jag jobbade, så gick det inte att lossna. Fick besked av
polisen i en kontrol, att jag skulle ta bort det när jag inte använde det,
men det var visst ingen stor sak. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#537994 Man kan ju göra som endel.
Ta bort kroken och lägg den i garaget.
Så får man en 2 a på bilprovningen för att kroken inte är med och kan testas. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Palakangas  
#537997
Erre skrev:Man kan ju göra som endel.
Ta bort kroken och lägg den i garaget.
Så får man en 2 a på bilprovningen för att kroken inte är med och kan testas. :mrgreen: :mrgreen:

"Genom sig själv känner man de andra,
Frukta gud och heligt vandra".

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538007 Svårlöst problem.
Jag åkte Skoda pickup i nästan tio år, draget förvarade jag i coupén under ena sätet. På detta sätt funkade draget perfekt till den dag bilen blev skickad till skroten typ helslut överallt.
Dock funderade jag ibland på lämpligheten i att ha ett drag liggandes löst i coupén.
Vet mig ha läst någonstans om en Skoda Octavia som i singelolycka kör in i något då det tar tvärstopp, bägge passagerarna klarar sig rätt bra, MEN den löstagbara dragkroken hade flugit mellan deras huvuden och ut genom vindrutan #:-s

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538010 Kanske dåligt med fack i en pickup, men i BMWn finns ett fack under bagagerumsgolvet där kroken kan ligga fast där ligger väl nu pluggen för täcka hålet kroken monteras i

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538310
gnisten83 skrev:Kanske dåligt med fack i en pickup, men i BMWn finns ett fack under bagagerumsgolvet där kroken kan ligga fast där ligger väl nu pluggen för täcka hålet kroken monteras i


I Octavia har jag för mig att kroken förvaras under bagagerumsgolvet, men det kanske är skillnad på bagagerumsgolv :wink:
......eller så låg den lös i fallet jag refererade till.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Hema  
#538841 Även om man sköter kroken, så har vi hålet/hållaren som också behöver sin vård, så att kroken passar.. Ja det är ett litet aber.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).