Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 311001 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#505467 Sådär. Färdig rivet. :-bd :ymparty: :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#505481
Erre skrev:Sådär. Färdig rivet. :-bd :ymparty: :-bd

Så nu är det bara lite skruvande så är
den färdig till att använda igen :d :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#505495
JensSkoog skrev:
Erre skrev:Sådär. Färdig rivet. :-bd :ymparty: :-bd

Så nu är det bara lite skruvande så är
den färdig till att använda igen :d :d

Exakt så.
Ska bara se om jag hittar alla bultar. 🙄
😁😁😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#505497 Vet inte vad som är värst när man skruvar isär
och senn skruvar saman igen :wink:
a: man saknar en bult och man undrar om man har glömd den inne i något som redan är monterad
b: man har en bult eller två till över och vet inte om de faktiskt är till över eller om de hör till något annat

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#509133


Slutar aldrig att förvånas över hur mycket skit det ryms
under plasten i en såg. :surp:



Den här el-sågen behövde lite slipning, menade ägaren.



Blev ny kedja, eftersom någon har gett han en 1,1mm
kedja från(??) och svärdet har 1,3 mm spår :surp:
Svärdet har överlevd. Han har nog inte körd så länge
med fel kedja innan han hittade något hårdt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Axl  
#509232
Axl skrev:
Hema skrev:
Axl skrev:
Provade igen idag. Den startade fint och gick någon minut sen dog den plötsligt. Kan det vara så att det är nästan stopp i filtret och att det fylls med soppa när sågen får stå?

Hur går sågen? Om inte, testa byta tändstift.


Den har stått till sig ett par veckor... men nu har jag köpt en ny såg så jag tror den kommer gå fint om jag provstartar 😂


Idag tyckte jag den stått och skämts tillräckligt länge. Bytte till ett annat nytt stift och tog fram nya sågen så den skulle känna sig lite hotad... och vips så gick den som den aldrig gjort annat!

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Hema  
#509239 Härligt o höra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

källshult  
#510333 Har bytt hydraul oljefilter tryck och retur och tömt oljan i vridhuset. Vilken idiot konstruktion bara botten plugga så man fick skruva loss och rinna ut olje söl överallt skulle sitta en slang alternativ ett rör med plugg så man kunde samla upp i ett kärl. Det är en Moheda vagn med m 40 kran dåligt att ftg inte tänkt på det. Nu är det inte så ofta det ska byta olja i vridhuset men det är ju en stor risk att man slarvar med det när det inte är smidigt att tappa ut oljan.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510338 Moheda lärde sig inte av Fmv som dom ratade, min har slang på vridhuset för tömning 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#510360 Besten har fått nytt framdäck och blod. :-bd



Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#510363
källshult skrev:Har bytt hydraul oljefilter tryck och retur och tömt oljan i vridhuset. Vilken idiot konstruktion bara botten plugga så man fick skruva loss och rinna ut olje söl överallt skulle sitta en slang alternativ ett rör med plugg så man kunde samla upp i ett kärl. Det är en Moheda vagn med m 40 kran dåligt att ftg inte tänkt på det. Nu är det inte så ofta det ska byta olja i vridhuset men det är ju en stor risk att man slarvar med det när det inte är smidigt att tappa ut oljan.


Så här löste jag problemet när jag bytte på min vretenvagn.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

källshult  
#510364 Smart gjort ananders . Det ser inte likadant ut på min vagn har massa slangar som går där som är till vinschen returslangar både till kran och processorn och sugslangen går upp i mellan vridcylindrana kommer sätta dit en slang

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#510890 Inte mina favoriter på bänken idag.
Stihl MS211 och MS181. Båda med verktygslös
kedjespänning och med elastostart :cry:


Finns det dårligara sätt att strama en kedja på än på ms181?


Ägaren av 181'an tänkte att kedjeslip behövdes, eftersom sågningen tog lite tid nu :d


211'an visade sig ha en fjäder som var av, så starten gick heller dårligt :mrgreen:

Får väl skick på dom, men om jag träffer han/hon som fann upp verktygslös
kedjestramning, så kommer jag inte till att bjuda han på aquavit :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vardon  
#510899 Går det att få bort den där gummibandsstarten på nått smidigt sätt? Har 2 st 180 som borde bli utan den

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#510900
Vardon skrev:Går det att få bort den där gummibandsstarten på nått smidigt sätt? Har 2 st 180 som borde bli utan den

Mener jag har hörd att det går.
Ska fråga min ÅF när jag träffer han.

Men många gillar ju skiten hemskt :-o

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).