Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307883 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#409637 Sikkerheten var i orden,satt ikke på atv.gikk på siden av atv.skuffen sprakk i siden og jeg måtte bytte til en annen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#409768

Svetsade ett stödstag som hör till traktorlyven till en kompis - märkligt att
gubben inte svetsar själv efter femtio år på en gård och i skogen. :lol:

Nu skulle det holla till näst gång det går sönder :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

traktorz  
#409794 Det är en större tröskel för att få till bra resultat med en pinnsvets. Helst ska man ha gått en kurs också. Däremot MIG/MAG svetsning brukar de flesta få till bra resultat med. Men inte alla har tidigare ansett det vara värt med ett gaskontrakt, för att ha skyddsgas hemma.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409804 För mej som obildad svetsare har mig/mag varit de som gällt och har då köpt 5m3 ? flaska, de räcket ett tag

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Tosca  
#409819 5 L eller 5 dm3 menar du nog skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#409852 Verkar som många har problem med pinnsvets, själv föredrar jag pinnsvets alla gånger om det inte är riktigt tunt material. Övning ger färdighet, och en vanlig grovsvets tror jag dom flesta rår på...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

hlb  
#409871 Så länge man inte ligger under och svetsar uppåt. Då ringer ja in en kompis, som klarar det samtidigt som han tittar på mig och pratar.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409874 @Tosca, helt rätt att de står 5L på flaskan.
Brukar räcka ett år eller så om man inte glömmer att stänga kranen :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#409879
gnisten83 skrev:@Tosca, helt rätt att de står 5L på flaskan.
Brukar räcka ett år eller så om man inte glömmer att stänga kranen :shock:

Såg i mit inre en tank på 5kubik - hör inte med i kategorien "småprylar". :lol:

Påminner mig om en fd. kollega som beställde cellplaststärningar på 1,5X1,5X1,5 meter
till dramaklassen. Hon blev förvånad när det inte fanns någon dörr som var bred nog på skolan :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409885 Nja den snabba tanken att de skulle motsvarat 5m3 i okomprimerat men så de nog inte heller :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#409888 Man kan ju undra över vem som har svetsat staget första gången ??
Klyven är väl för gammal för modern CE-märkning, denna typ av produktionsfel ska vi som köpare egentligen vara garanterade att slippa hela maskinens livslängd.
Är det en apparat från känd tillverkare borde han få reda på sina brister.
Jag minns att för länge sen fanns en smed som kallade sånt för "bäversvets"!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#409892
tallen100 skrev:Verkar som många har problem med pinnsvets, själv föredrar jag pinnsvets alla gånger om det inte är riktigt tunt material. Övning ger färdighet, och en vanlig grovsvets tror jag dom flesta rår på...


Instämmer med tallen, för mig är det pinnsvets som gäller till allt som går. Framför allt vid reparationssvetsning är problemet med MIG att det kräver så mycket renslipning. En pinnsvets bränner igenom och kräver inte att brottytorna görs helt metallrena, det är ett måste med migen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

hlb  
#409896 Min kompis säger att det blir väl så starkt med pinne. Jag vet inte, men han är ingen nybörjare eller amatör.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#409897
bgl skrev:Man kan ju undra över vem som har svetsat staget första gången ??
Klyven är väl för gammal för modern CE-märkning, denna typ av produktionsfel ska vi som köpare egentligen vara garanterade att slippa hela maskinens livslängd.
Är det en apparat från känd tillverkare borde han få reda på sina brister.
Jag minns att för länge sen fanns en smed som kallade sånt för "bäversvets"!

Vet inte tillverkare, men den är gammal och har fått mycket stryk.
Men "bäversvets" är ett bra namn på den ursprungliga, eller som jag sa när
kompisen kom med den: Det är ju bara en "hönskit" i varje hörn :wink:

Annars så är ju pinnsvets bra om man har bra elektroder och man jobbar enligt boken, gör rent och inte har bråttom. Men det allra viktigaste är att man svetsar ofta så det inte blir "borta fra handen". :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#409905
totte skrev:
tallen100 skrev:Verkar som många har problem med pinnsvets, själv föredrar jag pinnsvets alla gånger om det inte är riktigt tunt material. Övning ger färdighet, och en vanlig grovsvets tror jag dom flesta rår på...


Instämmer med tallen, för mig är det pinnsvets som gäller till allt som går. Framför allt vid reparationssvetsning är problemet med MIG att det kräver så mycket renslipning. En pinnsvets bränner igenom och kräver inte att brottytorna görs helt metallrena, det är ett måste med migen.

Då är vi tre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).