Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310878 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699115 Det var tydligen dags att rensa bakom kåpan...


Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#699124 Det behövdes, ja!
Gör du Smålandsstubbar en cm under
markytan, @Mangan :D

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699128 Jag brukar vara lite ordentligare med underhållet, men det fastnar mindre på denna sågen än andra så jag har väl dragit det lite väl långt. :)

Kan glädja dig med att jag just fixat 550:n så att kastskyddet slår till när man "provtappar" sågen. Lite 5-56 behövdes...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Kippen  
#699214 I dag blev det att slita i tu vinschen på Niaben.
Den släppte inte när manövrering släpptes.
Lite lurigt!
Hittade väl inga direkta fel men efter rengöring smörjning och justering verkar det funka.
Har dock inte testat i skogen än.
Fick även svetsa några sprickor i den så nu får vi hålla tummarna att det funkar.
Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

kungsis  
#699228
Kippen skrev:I dag blev det att slita i tu vinschen på Niaben.
Den släppte inte när manövrering släpptes.
Lite lurigt!
Hittade väl inga direkta fel men efter rengöring smörjning och justering verkar det funka.
Har dock inte testat i skogen än.
Fick även svetsa några sprickor i den så nu får vi hålla tummarna att det funkar.
Mvh Kippen.


Kan inte varit så enkelt att du varit ute och jobbat med den och sedan har den stått kallt. Mitt vajerspel får jag alltid första stunden använda med riktigt stor försiktighet efter att jag jobbat mycket med det och det sedan fått stått kallt.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Kippen  
#699257
kungsis skrev:
Kippen skrev:I dag blev det att slita i tu vinschen på Niaben.
Den släppte inte när manövrering släpptes.
Lite lurigt!
Hittade väl inga direkta fel men efter rengöring smörjning och justering verkar det funka.
Har dock inte testat i skogen än.
Fick även svetsa några sprickor i den så nu får vi hålla tummarna att det funkar.
Mvh Kippen.


Kan inte varit så enkelt att du varit ute och jobbat med den och sedan har den stått kallt. Mitt vajerspel får jag alltid första stunden använda med riktigt stor försiktighet efter att jag jobbat mycket med det och det sedan fått stått kallt.

Mvh
Kungsis


Nja. Den hade stått inne i plusgrader under natten så det uteslöt jag.
Men en god tanke.
Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701761
Tvättmaskinen tömde inte ordentligt...

Har inte hittat något radikalt stopp, kanske är pumpen som är dålig?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#701780 Kolla om impellern sitter fast ordentligt på pumpens motoraxel. Motorn brukar vara en asynkron, en sån går antingen eller också inte, knappast några mellanlägen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701851 Bortkastat arbete, funkar fortfarande inte... 😢

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#701921 Kan du höra om pumpen går när den skall. Annars är det troligen elfel eller havererad pumpmotor.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

zeetorg  
#702143 Fick byta en fjäder på kopplingen till ena sågen idag, men först lite bakgrundsfakta!

Jag har två Stihl 260 som jag använder när jag hugger, det skiljer något i årsmodell men dom har gått ungefär lika mycket.
I höstas så fick jag byta fjädrar till kopplingen på ena sågen. Jag bytte givetvis alla tre på samma gång.

Någon dag senare var det dags för samma sak på den andra sågen då även den kopplingen gick sönder.
Eftersom jag bara fick tag på två fjädrar den gången så bytte jag bara den trasiga. Typ en tank senare gick ytterligare en fjäder och nu efter en eller två tankar till så for sista fjädern men nu hade jag hunnit skaffa nya i alla fall.

Även om jag normalt skulle ha bytt alla tre fjädrar samtidigt så är jag ändå lite förundrad hur lika livslängden var och att båda sågarna höll ungefär lika länge.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702416
totte skrev:Kan du höra om pumpen går när den skall. Annars är det troligen elfel eller havererad pumpmotor.


Satte in en ny pump igår, funkade en tvätt i alla fall! 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#702443
Mangan skrev:
totte skrev:Kan du höra om pumpen går när den skall. Annars är det troligen elfel eller havererad pumpmotor.


Satte in en ny pump igår, funkade en tvätt i alla fall! 👍


Då hänger den nog med ett tag till 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

plax  
#703425 Nackdelen med "fasta" bankar på skogsvagnen 👎
Igår passade jag på i solskenet och svetsade fast de två längst bak igen. (Vet inte hur månte gången) 🙃

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Klyv Bixby  
#703480 Ser ut som du mest har svetsat i ytrost och färg 😮
Nästagång dom lossnar hade jag skurit till en plåt ca6-8mm tjock med hål för att svetsa i och runt om 😉


plax skrev:Nackdelen med "fasta" bankar på skogsvagnen 👎
Igår passade jag på i solskenet och svetsade fast de två längst bak igen. (Vet inte hur månte gången) 🙃
1614757236_20210302_132728.jpg
1614757229_20210302_132757.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).