Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307889 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

alias  
#631679 Service är kanske att ta i, men jag bytte till ett rent luftfilter och rensade bort en hel del sågspån runt tändstiftet och kylflänsarna på 346:an. Förstår inte hur det kan komma in så mycket spån via öppningarna i kåpan vid startsnöret?

Spånhögen vid filen är dagens skörd...


MVH
Alias

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#634662
Två kättinglänkar.
Å en schackel.
Nu kommer inte riset.
Ligga direkt mot hjulen
Först lite ny mede Ilsbon.
Bergkrossvägar nöter bra.
Å medan svetsen,vila lite.
En släckare.
Sedan har jag stört mig på stöttorna.
När ja kör ris.
Att dom rymmer.
Å sen ett risskydd för boggien.
Tog årets slitna snöplogsskär

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#634663 Nya meden rymde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Suneland  
#635179 Det var dags nu! Eftersom en del säckar med ved ska produceras och det är smått otrevligt att inte ha bromsar :-ss har haft broms på ett hjul i 5 år och nu då jag flyttade den gamla besten efter ett halvårs rast och vila så fanns ingen broms kvar alls. :d tur i oturen köpte jag en hel hög med bromscylindrar för nått år sedan men har inte kommit mig för att byta " varför göra något nu som jag kan göra imorgon" =))
Ingen risk för rostangrepp heller hehe
Som ny!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

fendt311  
#635205 Som jag. Skulle honat bytt tätningar i huvudbroms cylinder på 311. Läker lite grann så man får lufta dom få gånger man kör. Men den står ju bara. Så det blir som du säger. Varför göra nåt nu. När man kan göra det i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#635387 Klar med denna.


Egen mojsad ljuddämpare och 353 cylinder.

Ska bli spännande att testa.
Kändes som att det var rätt bra gry i den.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#635396 Inte dagens insats utan några månader gammal, måste prova före presentation.
Jag har använt min Stihl KM130 med den enkla medlevererade bärselen över axeln. Har gått bra men nu blev den utsliten. Provade hos försäljaren Stihls "aluminiumtvångssele" med en krok franför hakan att hänga sågen i. Jag tvekade, den verkade inte utformad för fullvuxna, men köpte den till slut.
Sågen hamnade inte så bra, drog lite åt vänster och höger armbåge slog mot motorn ibland.
Dags för modifiering. Enkel gissande mätning sa att fästet behöver flyttas ca 10 cm åt höger och 5 cm ut från kroppen. Efter ett par dagars funderande klarnade det hela.
Nån gång på 1970-talet ramlade en AMS-gubbe i högsta viktklass över sin röjsåg, höll krampaktigt kvar taget om handtagen och knäckte både handtaget och böjde riggröret!
Det knäckta handtaget har sedan dess legat i det allt större "bra att ha" avdelningen men blev nu efter 45 år återanvänd. Passformen blev fullgod. Nu hänger sågen mycket bekvämare!
Bilden är tagen rakt uppifrån.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635438 Intressant! Har inte upplevt problem med den och då brukar jag ändå anse mig fullvuxen med 190cm och 115kg. Nu ska frugan ha stihl KM130 några dagar tills hon är klar med en liten lövröjning men när jag får tillbaka den så ska jag reflektera lite mer på hur den sitter.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#635439
bgl skrev:Inte dagens insats utan några månader gammal, måste prova före presentation.
Jag har använt min Stihl KM130 med den enkla medlevererade bärselen över axeln. Har gått bra men nu blev den utsliten. Provade hos försäljaren Stihls "aluminiumtvångssele" med en krok franför hakan att hänga sågen i. Jag tvekade, den verkade inte utformad för fullvuxna, men köpte den till slut.
Sågen hamnade inte så bra, drog lite åt vänster och höger armbåge slog mot motorn ibland.
Dags för modifiering. Enkel gissande mätning sa att fästet behöver flyttas ca 10 cm åt höger och 5 cm ut från kroppen. Efter ett par dagars funderande klarnade det hela.
Nån gång på 1970-talet ramlade en AMS-gubbe i högsta viktklass över sin röjsåg, höll krampaktigt kvar taget om handtagen och knäckte både handtaget och böjde riggröret!
Det knäckta handtaget har sedan dess legat i det allt större "bra att ha" avdelningen men blev nu efter 45 år återanvänd. Passformen blev fullgod. Nu hänger sågen mycket bekvämare!
Bilden är tagen rakt uppifrån.
1585937545_20200403_190115.jpg

Har användt min RTS sela i några år och gillar den båda med såg och med häcksax, men det där var intressant. Måste bara hitta ett likadant handtag först. Mina röjkompisar är magra som en svältvinter i Småland, så där är det hopplöst :mrgreen:
Har flytt fästet på KM en bit fram själv och tagit bort den idiotiska saken som alltid var i vägen - skulle väl skydda benet så man inte stegade för långt framåt. Då kom sågkroppen lite längre bakut.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636447 Min startmotor började klicka och låta lite konstigt. Tänkte beställa en ny, men varför inte prova att plocka isär den? Öppnade kollektorhuven och ut ramlade mängder av kol-damm och gammalt mög. Kollade kolen, och två var nästan helt slut. Bestämde mig för att sätta ihop och pröva den i alla fall innan de nya kolen kommer på posten. Putsade upp kollektor och kol lite med smärgelduk och gjorde rent i kolhållarna.

Satte den i traktorn idag och startmotorn rusade igång med en väldig fart. Aldrig gått så bra innan. 👍

Så även elmotorer behöver lite service! I alla fall om de inte är borstlösa.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#636449 Det är rätta takter, :-bd sa flickan när hon dansade tango som en döv spelade...

Det är inte många idag som river i grejerna och verkligen letar felet... De flesta bara byter...i onödan...

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636450 Ja, en ny likadan kostar 9000:- plus moms!

https://www.yourex.se/Article?Artnr=CA4512-9

Reparationssatsen kostar lika mycket som en vanlig startmotor, och innehåller en del grejer. Notoriskt svårmekad. Så att byta kol vad det jag tänkte pröva med.
Bild

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#636451 Det var saftigt...

Men en hel del grejer att byta med..
Har att göra en stund ser det ut som..
Men hellre det än att betala för mycket... :-bd

Hade inte oie.se någon startmotor?
De brukar ha bra priser..

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#636467 Var på vippen att beställa nytt batteri för ett par år sedan. Traktorn blev mer och mer svårstartad. Till slut blev det så illa att när jag mitt i slåttern tog en liten matpaus fick jag inte igång traktorn alls. Fick gå till närmaste granne med traktor och få bogserat igång. Efter att ha mätt upp batteriet konstaterades att detta var ganska okej. Rev isär startmotorn och rengjorde kollektorn som var helt kolsvart. Monterade tillbaka och traktorn startade bättre än någonsin. Funkar fortfarande bra. Så det skadar sällan att se om det går att fixa utan nya delar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#638591 Byte kopplingsfjädrar av FS460.

Var första felet, kört nu två och halv år. Kopplingsdrumman var sliten, så är det klokkast att bestella en ny koppligspakett. :shock:
Och jag har hela tiden tänkt den är min "ny" röjare! :lol: Minns inte ens hur mycket har vi röjat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).