Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307959 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#630765 Inget vettigt.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 12 mar 2020, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#630766 Allt som inte är bytt och nytt har ju ett visst slitage...
Men även nya saker kan ju haverera, har nog en hel del med tur att göra.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#630767
BM Buster skrev:
1584020287_img_0506.jpg
Gjorde ett nytt element till golvvärmen i Bustern.
Det gamla böjade läcka okontrollerat efter 40 år! Så det blev till att leta i gömmorna på jobbet och igång med vinkelslip och svets, en timme senare så hade jag ett nytt element, som lök på laxen blev dom gamla slangarna lika otäta som elementet av hanteringen, så det blev en ny stump.
Så nu är det åter varmt under sulan! :-bd

Det där var inte dumt :-bd , har även sett att någon haft pungvärmare=värmeslinga i sitsen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#630768 Ej läsvärt.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 12 mar 2020, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#630807
@busholle skrev:Ni som motorrenoverar äldre sågar, hur tycker ni det är med resterande komponenter på sågen?

Anledningen att jag frågar är att min ena 2152 är renoveringsmogen och därför hugger jag med den andra 2152 och nu efter några dagars huggning gick fjädern till gasen på förgasaren av. Så därför frågar jag er som renoverar, drabbas ni av massor med efterföljande småfel eller är ni nöjda med era sågar efter renovering?

Det är därför jag gör så mycket som möjligt när jag väl renoverar.
Det kan alltid skita sig med något såklart. Men det kan även hända med nya grejer.

Byt ut det mesta. Så har du såg i många år igen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630812 Klokt som vanligt @Erre men vad är det mesta? Byter man cylinder, kolv, ramlager, övre vevlager, allt gummi, förgasare, oljepump, bränslelod och tändstift så tycker jag det är relativt komplett men man sitter fortfarande med ett åldrat tändsystem och byter man det också så är man uppe i pengar motsvarande nyköp.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#630820 Jag tror jag skrev tidigare i tråden men river jag en såg byter jag minst
-lager
-tätning/tätningar
-kolv
-insugsrör (gjort av gummi)
-membran i förgasaren
-bränsleslang och impulsslang
-bränslefilter
-tändstift

Cylinder, vevparti och koppling får man inspektera.
Oljepumparna brukar jag bara rengöra.
Vill man så byter man tändspole. Jag har återanvänt mina gamla hittills

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#630821 Det blir ca 1200 kr ink moms.
Sen tillkommer membran.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630852 Men då är det småsakerna som fjädrar, länkage och vibbdämpare kvar och de har en förmåga att kosta en del. Har även varit med om förgasare med glapp spjällaxlar och då ryker några hundringar till.

Vill inte vara negativ men jag har renoverat en såg tidigare och den fick jag aldrig till att gå ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#630855
busholle skrev:Men då är det småsakerna som fjädrar, länkage och vibbdämpare kvar och de har en förmåga att kosta en del. Har även varit med om förgasare med glapp spjällaxlar och då ryker några hundringar till.

Vill inte vara negativ men jag har renoverat en såg tidigare och den fick jag aldrig till att gå ordentligt.

Nja med sågar som mer eller mindre är uttjänta är det nog svårt att få ordning på, utan att byta i stort sett allt.
Däremot om dom haverat av andra orsaker så är det nog enklare... men svårt att avgöra.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#630856 Så är det. Åker man på cylinder med så springer det iväg lite.
Men plocka ihop för skojs skull på skogsverktyg.se och se vad det kostar innan.

Jag har haft fördelen att alltid ha en reservdelssåg till den jag renoverar.
Här har det körts Jonsered i många år.
Och av kompisar har jag fått ett gäng 346or.

372an är enda sågen jag bara har en av. Men den görs inte längre så den är värd allt. :d

Edit.
Renoverade upp en Stihl MS 660 med ju.
Slutade på halva priset mot en ny. Där byttes det mesta. Även cylinder.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#630878 Det handlar oftast om hur och på vad maskinen gått på...
Hur har den gått?
Vad är den tankad med?

Hur många år är den?
Vad hände med den sist?

Allt detta avgör om den ska renoveras eller läggas i högen.

En såg som gått mycket, bör det mesta bytas i.

Medans en som gått lite, så räcker en allmän översyn oftast.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#630879 Allt hänger på hur mycket man vill ha kvar den gamla bra sågen, den som förhoppningsvis byggdes på den tiden de var avsedda att hålla ett bra tag. I så fall kan det väl ofta kännas värt att lägga ut minst hälften av vad en ny såg kostar. För det priset bör man få ihop något som fungerar och går länge, men det förutsätter att man verkligen går igenom allt och renoverar från grunden.

På en såg som är nedgången av ålder och hård tjänst så är det rätt dumt att bara byta ut vissa delar och inte gå igenom alltihop. En helt annan sak är att t ex byta kolv och cylinder som skurit p g a feljustering, på en såg som i övrigt inte är sliten.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#631119 Bytt kompventilen,mot plugg.
Å hittat en bra,kork till kåpan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

lundqvist.r  
#631458 Bytte batteri till den gamla iPad:en. Nu går det att ta med paddan ut och ha koll på karta, anteckningar och skogsbruksplan. Innan bytet hann jag knappt ta mig till skogen så var den död.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).