Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310474 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#605365 Dagens service ble å bytte en slange til orbitrolen som hadde begynt å svette olje,trangt som f ...men bede å ta det nå godt og varmt i verkstedet enn ute i skogen eller i snøvær.demonterte også startmotoren og blåste rent /sjekket børster å smurte den opp før den ble satt inn igjenn.montering/demontering sto min eldste sønn for 13 år :-bd
Slangen syns ikke helt på bildet men er under resten av slangene,så går den inn i det mørkeste på bildet og opp på orbitrolen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605484
Erre skrev:Det tar sig. 👍
1577131541_dsc_4634.jpg

1577131564_dsc_4638.jpg


Hur mycket gör du på sågarna? Har en kär gammal 2152 som tröttnat efter att troligen blivit otät i vevhuset eller insuget.

Funderar på att byta kolv, lager, vevtätningar, insug och slangar. Brukar det räcka eller gör du mer?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#605485 Lät som en hel renovering...men å andra sidan då har du såg väldigt länge....

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#605514 @busholle
[/quote] Hur mycket gör du på sågarna? Har en kär gammal 2152 som tröttnat efter att troligen blivit otät i vevhuset eller insuget.

Funderar på att byta kolv, lager, vevtätningar, insug och slangar. Brukar det räcka eller gör du mer?[/quote]

Byter lager, tätning, kolv, membransats till förgasaren, bränsleslang, bränslefilter, impulsslang, tändstift, insuget mellan cylinder och förgasare.

Cylinder och luftfilter får man inspektera.
Likaså koppling och lager där.
Men kopplingen är ju lätt att byta utan större arbete om det behövs längre fram.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605515
vinterrojarn skrev:Lät som en hel renovering...men å andra sidan då har du såg väldigt länge....


Sågen köptes vid Gudrun, det enda som bytts är stift och fjädrarna i kopplingen på 15 år.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#605519 Ungefär som de flesta Jonsered sågar som jag har sålt och nästan aldrig fått sett igen.

Hade en såg förra året som hade gått i 22år utan åtgärd.. bra grejer.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605521
Erre skrev:@busholle
Hur mycket gör du på sågarna? Har en kär gammal 2152 som tröttnat efter att troligen blivit otät i vevhuset eller insuget.

Funderar på att byta kolv, lager, vevtätningar, insug och slangar. Brukar det räcka eller gör du mer?


Byter lager, tätning, kolv, membransats till förgasaren, bränsleslang, bränslefilter, impulsslang, tändstift, insuget mellan cylinder och förgasare.

Cylinder och luftfilter får man inspektera.
Likaså koppling och lager där.
Men kopplingen är ju lätt att byta utan större arbete om det behövs längre fram.


Köper du original eller pirat? På skogsverktyg blir det grejer för runt 800, stannar det där så känns det vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#605539 Jag handlar mycket på skogsverktyg
Både kolvar och cylindrar bla.

Inte haft problem med någon än. Och alla cylindrar har varit fint bearbetade.
Inte som en del på ebay.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#620113 Dagens service handlar om båda maskiner och väg.
Smörde hela ekvipasjen i dag, kran/vagn/traktor/frontlanstare.
Er faktisk en liten jobb, måste vara nära 80stk nipplar totalt tror jag.
Gick åt 2stk 400g patroner.
Tur man har el.pump med lång slang, det underletter rejält.
Sen var det en lite läcka i en kass nippel på rotator, men denna hadde jag hemma, så det gick snabbt att byta.
Sen vore fiks på väg som regnvädret har dratt iväg med gruset, ingen "efter" bild då det nästan va mörkt innan jag var klar.

En "före" bild av läck på nippel rotator.

Hydraulikpump och fläns til vedmaskinen kom i dag, så nu er bara byta, får bli nån annan dag.

Huff, ochså här som vi grusat så fint.

Fiks på gång,
Dom 2stk 60cm rören verkar inte klara av all nedbören som varit senaste tiden.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620124 Borde inte trummorna ligga djupare o vara längre för att få till vägbanorna?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

hlb  
#620140 Jo, i Småland har vi längre trummor, som vi lägger djupare. I Norge har de bättre sten att fylla med förstås.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#620198 Jo, men det just va vi ska göra ochså. (lägga djupare)
Inte bara bara lägga trumman lägre, uten even gräva hela diket djupare minst 50m på ovansidan av broen, för vannet klivar ochså upp på gräsmarken, och sen tilbake vid våran bro och far iväg med hela grusen. :x
Jobbet i dag var bara midlertidig, så funkar skapligt att köra med personbil.

Framåt våren ska det fiksas ordentlig.
Jo rören er lite korta, men det var ett rör vi hadde liggande som var 6,20m, så biterna er 3,10m, och med stålplåten ovanpå kan man använda hela bredden, vilket hadde varit svårt uten dessa stålplåter.
Vägen i övrigt er heller inte mer enn ca 3m.
Kommer nog gräva hela diket ca 50cm djupare.
Detta har dock inte varit nåt stort problem tidligare, men det regnar ju rejält i år. Dock måste det komma över ca 90mm på et dygn om det ska bli som detta, det har det redan vore 2 gånger denna sesongen. :???: (en gång 107mm, och andra 95mm)
Dessutan har vore rejält blött innan dessa flommar, så diket har varit bra fylld redan innnan dessa store nedbörsmengder.



Två bilder som er från et dygn efter det slutat regna.

Så här såg det ut vid inloppet, et dygn efter regnet slutat.

Här på närsidan som jag grävt djupare er det som syns inga problem, och mycket att gå på.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#620853 Börjar bli dags att ta tag i renoveringarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#620941
Erre skrev:Börjar bli dags att ta tag i renoveringarna.


Ser ut att behöva lite "dagens service" ja.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#620943
totte skrev:
Erre skrev:Börjar bli dags att ta tag i renoveringarna.


Ser ut att behöva lite "dagens service" ja.

Den är ju från @kse 🙄😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).