Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310425 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#511259
JensSkoog skrev:
Vardon skrev:Går det att få bort den där gummibandsstarten på nått smidigt sätt? Har 2 st 180 som borde bli utan den

Mener jag har hörd att det går.
Ska fråga min ÅF när jag träffer han.

Men många gillar ju skiten hemskt :-o

Kollade med experten igår, @Vardon , och enligt han skulle det
gå, men man får byta svänghjul och inte bara startapparat, så
det skulle inte vara värd det, tyvärr :cry:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vardon  
#511261 Okej nej då får det vara så...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514748
Bytt kolvstångstätning på grävmaskin idag. Kolven är dragen 7000 Newton så man får ta i :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516852 Inga storartade grejer.

Men igår så passade jag på o byta skären till ogräsharven. Tyckte dom började se lite slitna ut. :d
Det här gjorde susen på resultatet. :smile:

Brukar alltid harva över grusytorna innan jag går på semester. Med denna torkan så är det lite överkurs för ogräsets skull. Enda stället där det kom några fjun. Var där det frästs bort stubbar efter en stor ek och björk.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517074 Varför använder man dessa raka skär? I den manuella ogräsbekämpningens barndom kom man ganska fort fram till gåsfotsskär skär bättre och lättare med bättre djuphållning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517087
busholle skrev:Varför använder man dessa raka skär? I den manuella ogräsbekämpningens barndom kom man ganska fort fram till gåsfotsskär skär bättre och lättare med bättre djuphållning.


Varför dom är raka vet jag inte. Men är det lite material o köra i och inte stenhårt. Så äter dom sig ner efter några överfarter.

Fick ställa ner hjulen med dom nya skären. För att det tog så mycket bättre.

Även en regnig sommar så håller den efter ogräset bra. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#517153 Delat på Bustern och vedmaskinen för första gången på 5 år. Tog över en timme då det var ett skapligt getingbo under batteriet. 😬
Dags att ta hem den för en rejäl genomgång.



Rengöring och allmän genomgång.
Sen kopplad för vedklyven.

Alla filter är beställda och lär dyka upp i veckan.
Sen blir det byte av alla vätskor och filter.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#517157 Där var det dags för lite rengöring, jag :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#517159
JensSkoog skrev:Där var det dags för lite rengöring, jag :grin:

Mm. 🙄
Den stackarn kan ibland stå med spån upp till stolen. Men nu förtjänar den en riktig genomgång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#517161 Jo den stackaren blir nog glad för den uppmärksamheten. :-bd å

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#517162
ananders skrev:Jo den stackaren blir nog glad för den uppmärksamheten. :-bd å

Borde bli. Eller blir den bortskämd å lär sig att om den går sönder emellanåt så får den ännu mer handpåläggning. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#517164 Det skär lite i mitt hjärta att veta att det får stå där den står i ur och skur år in och år ut då den modellen är min favorit traktor alla kategorier. Känns skönt att den får lite kärlek :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#517165
ananders skrev:Det skär lite i mitt hjärta att veta att det får stå där den står i ur och skur år in och år ut då den modellen är min favorit traktor alla kategorier. Känns skönt att den får lite kärlek :-bd

Inte så lite i mitt hjärta heller. Den är den trognaste av alla maskiner vi har. Startar på ett varv direkt även om den har fått stå i 9 månader sen den var igång sist.
Nu blir det service efter konstens alla regler.



Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#517173
ananders skrev:Det skär lite i mitt hjärta att veta att det får stå där den står i ur och skur år in och år ut då den modellen är min favorit traktor alla kategorier. Känns skönt att den får lite kärlek :-bd

Ja, det är en av tidens absoluta toppar! :-bd
Min svärfar hade en som fick jobba i många år med allt
på gården och med plog och fräs i snöen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

källshult  
#517181 Jag blev vid en buster föra helgen av min bror.lite komiskt jag ägde den för två år sen och nu köpte jag tillbaka den . Min bror köpte ett renoverings objekt en ih 475 med skuren veaxel som han ska göra iordning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).