Verkstan

Hur ska man bygga en stockklyv?

54 inlägg 25710 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344216 Har kollat lite med bättre vetande angående hållfasthet och ett skopstål av den grövre modellen borde funka fint.

Stålet jag tänkt mig är 20mm tjock och 20 cm bred, en rejäl bit men då borde det iaf. hålla. För att svetsarna ska hålla blev jag rekommenderad att förvärma skopstålet, bara så det fräser när man spottar ska tydligen räcka.
Men jag funderar lite på hur man kan göra så att klyvningen går lättare, det är ju ganska grova bitar som ska klyvas.
Funderade först på en liten förkniv som spräcker stocken men de finns kanske risk att stocken klättrar på den eller vad tror ni?
Funderade oxå på att ha klyvkniven i vinkel mot stocken så att ovansidan på stocken träffas först av kniven, då borde man ju uppnå samma effekt men man tar då tillvara på kraften och stocken trycks ner mot balken.
Är det överkurs eller vad tror ni?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#344220 En vinkel som gör att den inte klättrar över vore nog super :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344230 Ja har man en rak kniv så klättrar den förstås ingenstans men tänkte att det klyver lättare med en vinklad.
Om man tänker klyvkniven i den här vinkel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

stegmaster  
#344231
Kse skrev:Stålet jag tänkt mig är 20mm tjock och 20 cm bred, en rejäl bit men då borde det iaf. hålla.


Klyvyxan som jag visadet bild av på förre sidan er 12mm tjock (vil jag minnas) och stått i en vedmaskin med 8,5 t klyvkraft, så 20mm bordet ju blir bra.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344232 Ja enligt mina beräkningar borde det bli optimalt, eller så var det så att jag fick tag på en spillbit med dom måtten. :lol:

Vad tror du om vinklingen,?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Bax  
#344235 Jag tycker den vinkeln du visar är för kraftig, vinkla upp en bit. du tappar ju dessutom lite klyvlängd med den kraftiga vinkeln.
En 3-5cm skillnad mellan toppen och botten borde räcka.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

stegmaster  
#344237
Kse skrev:Vad tror du om vinklingen,?

Tja, vet egentlig inte, har aldrig testat nåt sånt.
Det var ju vanlig med en sånn vinkling på vedklyver förr i tiden (ca 15-20år sen), men numera verkar det som man förskyver på klyvstålen.
Altså på så vis att t.eks en 4klyv kniv, så sitter dom vertikala knivera ca 4-5 cm bak horisontellkniven, så inte stocken hittar klyvknivens knivar samtidig.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur ska man bygga en stockklyv?

Blivande snickare  
#344239
Bax skrev:Jag tycker den vinkeln du visar är för kraftig, vinkla upp en bit. du tappar ju dessutom lite klyvlängd med den kraftiga vinkeln.
En 3-5cm skillnad mellan toppen och botten borde räcka.

Håller med, inbillar mig dessutom att en viklad kniv klarar sig genom kvistvarven lättare när den inte träffar hela varvet samtidigt :)

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344243 Ja tänkte bara visa åt vilket håll jag menade att vinkla kniven, men å andra sidan hade jag nog kanske använt just den vinkel. :grin:
Ja jag får nog kanske vinkla upp lite, att jag tappar klyvlängd spelar nog iof. mindre roll med tanke på att det förmodligen är en 4-5 meters stock som klyvs så dom sista centimetrarna är nog desamma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Hur ska man bygga en stockklyv?

Hema  
#344253
Blivande snickare skrev:
Bax skrev:Jag tycker den vinkeln du visar är för kraftig, vinkla upp en bit. du tappar ju dessutom lite klyvlängd med den kraftiga vinkeln.
En 3-5cm skillnad mellan toppen och botten borde räcka.

Håller med, inbillar mig dessutom att en viklad kniv klarar sig genom kvistvarven lättare när den inte träffar hela varvet samtidigt :)

Jag instämmer och bildar tremannakör!

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

machonisti  
#344287 Kan fungera helt annorlunda på långstock.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#349177 Lite stiltje i bygget, var iaf och inhandlade ett skopstål igår.
Stålet är väl ca 20 mm tjockt och "eggen" ca 5 mm, lite väl slö kniv så det blir att skärpa till den lite.
Tänkte väl först bara dra av med vinkelslipen men det är en hel del slipande, funderar om jag ska lämna in den till en mekverkstad som får skärpa till den.
Isf. får dom ta så pass mycket att eggen hamnar i mitten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Ådii  
#349210 Såhär ser bettet ut på vår 3m klyv Brutus 3000. Är väl 30 eller 40mm tjock hardox. Den pressar med 14ton så ger väl kanske en fingervisning. Har klyvt en 72cm tall med den och en 68cm i diameter björk.


Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#349284 Bra tryck i den du, har du fjärrstyrning av klyvkniven? @Ådii

Funderar oxå på krysskniv men vi tar ett steg i taget. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Ådii  
#349285 Det är en dosa som man tar in i hytten som man styr den med. Den har tyvärr endast kabel 12m lång men skulle nog vara bra med fjärrstyrning. Vi har nog en kniv som är utan kryss som är tunnare och menat för klenare virke runt 20cm i diameter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).