sön 24 jan 2021, 06:21#696161
Tycker bromser på ett hydraulikuttak låter som en dårlig ide.
Oftast dyker det plötslig upp en situasjon i branten där man behöver bromsa snabbt, då hinnar man inte fimpla efter nån ekstra spak för att bromsa vagnen.
Det enda vore nyttig som handbroms, men hur löser man det?
Har hu nån trycklåsventil (i tillegg til tryckbegränsere) som gör att trycket blir kvar i slangen under lång tid, så det inte plötslig börjar rulla?
För du knuffar vel inte tryck på konstant? Då blir det vel värmgång i oljan om man står stille i 2-3 timar, even om trycket bara er 140bar ?
Hur gör du för att inte glömma bort att du manuelt har satt broms på vagnen innan du vil börja köra?
Att ha bromsen på bromsventilen på valmet 6000 serien funkar perfekt tycker, för det er inte mycket man måste trampa på pedalen för even vagnen bromsar. (På min förra Valmet 665 var det lite mer on/off känsla, och man fick trampa rejält före vagnen slo inn med full broms (låsta hjul))
Vagnbromsen som handbroms vore fint, men då får det bli med el.brytare.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc