Verkstan

Svetsproblem Esab LKA150

18 inlägg 24890 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336081 Har en gammal LKA 150 som strular med trådmatningen, gamla slangpaketet var riktigt ordentligt nött så jag passade på att köpa en modern variant med europakoppling och det funkar som det ska. Har inte kopplat in gasen utan kör med flusstråd just nu, funkar bra med det så man kan svetsa utomhus också.
Men problemet med matningen kvarstår, blev såklart bättre nu med ny slang/trådledare men matarhjulet slirar på tråden ibland, gäller oavsett om jag kör med riktig tråd eller den flussfyllda.
Var in till SvetsCenter i Gävle och beställde nytt matarhjul men det visade sig att det har utgått, låter bekant med tanke på Husqvarnas reservdelshållning...

Även spänn-mekanismen som trycker löprullen mot matarhjulet är lite trasigt och tillfälligt lagat med en fjäder, varit så i 7-8 år :lol:
Så jag funderar på om det finns någon universal-trådmatare som kan tänkas passa, vet inte riktigt vilken spänning det ska vara heller, har för mig att jag mätt 19V nångång men det beror ju på om matningen står på max eller ej. Gissar på att motorn ska vara 24V, men är det AC eller DC?

Alternativ för mig är:
1. köpa ny svets, det är jag säkert värd :grin:

2. få tag i en matarrulle som passar och bortse från den tillfälliga lagningen av trådspännaren.
Hjulets mått är 30mm ytterdiameter, 10mm innerdiameter (hålet) och ska låsas mot axeln med en skruv utifrån och in, radiellt. Frågan är hur jag hittar mått på dem, finns ju en massa hjul att köpa men oftast anges bara modellen den passar på.

3. slå på stort och fixa ett komplett matarverk, svetsen i övrigt slits väl inte speciellt mycket?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

JensSkoog  
#336098 Skulle gått för alternativ 1 var jag dig, hellre än å strula med gammalt. Det har skett mycket med svets efter att din LKA150 var ny.

Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Fredrik Reuter  
#336138 Hej,
Lägg gärna upp lite bilder på matningen så skulle jag tro du får flera bra tips. Känns väl lite dumt att köpa ny svets när du precis ordnat med nytt handtag/slang?

Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336176 Jag har inte svetsen hemma men matarhjulet ska se ut såhär:
DSC_0071.jpg


Det är ju såklart lite overkill att köpa en ny svets när ett hjul för ett par hundralappar är slitet men vissa handlar ju skor och handväskor fast garderoben redan är full 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsproblem Esab LKA150

zeetorg  
#336193 Du har säkert redan tänkt på det här, men det där hjulet ser ju vändbart ut...

Har du kollat så spännaren verkligen funkar och att inget kärvar där rullen är upphängd?

Avatar Fallback

Re: Svetsproblem Esab LKA150

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336234 Antar att de matarhjulet är som på lka240 att de är 2 olika spårbreder så de är därför den är vändbar, 0,8 o 1mm tråd tror jag de är på min.
Har aldrig provmätt spänningen till matarmotorn men skulle inte vara förvånad om den är special esab som de har var på deras större svetsar som hade 42v AC kontaktor som bara gick att köpa genom dom även de var en standard schneider kontaktor men med udda spänning.
Skulle tippa på Dc matning till motorn för enkel hastighetsreglering .

Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336260 Ja hjulet är vändbart och med olika dimension, på min är det 0.6 och 0.8mm.
Finns inget mer värdelöst än en svets som slirar, tur att jag behöver den så sällan :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336263 Har försökt hitta matarhjul på nätet men verkar svårt, däremot hittade jag nåt annat användbart:
http://www.mig-welding.co.uk/forum/thre ... tion.3993/

Trådmatningen på de där cosmo-svetsarna verkar vara lite ojämn och det har de löst genom att staga upp axeln som spännrullen ledas från. Jag har aldrig tänkt på att det kan slira om matarhjulet och spännhjulet inte är parallella, min spännmekanism är ju trasig så det här ska jag kolla upp vid tillfälle. Det är ju bara ett litet kullager som ligger emot matarhjulet så det är lätt att tillverka nåt eget om det är där problemet ligger. Har ju ifs haft mitt tillfälliga fjädersystem för spännaren i 7-8 år men det kan ju ha hänt nåt med det på sistonde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Volvopv-65  
Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337240 Ja såpass långt har jag kommit att jag har artikelnummer och allt men Esab lagerför inte dessa längre.

Även matarmotorn är slut så jag köper en billig "universal" trådmatare från ebay och hoppas att det funkar åtminstånde några timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Volvopv-65  
#337245 Esab brukar ha 24v matarmotorer i industrisvetsarna.
Dessa är otroligt lika torkarmotorn till Volvo 240 med dom är bara 12 v.
Vissa delar passar rakt av.
Ang ditt matarhjul så kan du svarva ner det någon tiondel för att göra spåret mindre,eller helt enkelt svarva ett nytt i lämpligt material och ev härda det.
Jag tror att jag tagit den sista Esab motorn jag hade på mitt personliga lager,och hjulen jag har är av andra modeller än de du har.
Jag tror att du skall kunna bearbeta hjulet du har och sedan se över funktionen på tryckrullen.
Den ska/bör inte vara åtspänd mer än att du med lite kraft kan stoppa tråden med fingrarna så matarhjulen slirar.Jag misstänker att du inte har tillräckligt fungerande spännanordning.

Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337321 Smart där att svarva nytt spår, det hade jag inte tänkt på men det är ju fort gjort av nån med svarv såklart.
Jag har kollat lite närmare på matarverket efter att jag startade tråden och kommit fram till att allt på den är dåligt, det enda som funkar som det ska är motorn men den är glapp i lagringen så när jag ökar trycket mot drivrullen så trycks den också neråt. Ökar jag trycket mer så driver den tråden helt ok men då är det alldeles för stor belastning på motorn och det går saktare än normalt.
Spänningsanordningen var trasig redan när jag köpte svetsen begagnad och då satt en bit av ett kvastskaft fastkilad mot chassiet för att spänna hjulet, förmodligen är det där som man börjat skada lagringen, sen under min tid har jag haft en egen konstruktion med fjädrar som funkat bra men nu verkar allt ha slitits till den punkt att det inte längre funkar.
Ska uppdatera med fixen sen när jag fått ordning på det, ska montera ett billigt matarverk som säkert funkar ett tag för hobbybruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338208 Nu har jag fått hem och installerat det nya matarverket, tog 7 dagar att få hem från australien. Här hemma tog det en månad av en svensk svetsfirma att konstatera att de inte kunde hjälpa mig, de två andra företagen jag frågade har ännu inte svarat, efter ca 2-3 veckor...
Nåväl, motorn är på plats, men hamnade lite för långt bak av ren lättja, så nu är det ett tomrum på ca 12mm mellan trådledaren vid matarhjulet och trådledaren som hör till slangkopplingen.
Det gör att tråden krullar sig väldigt lätt, måste antingen flytta fram motorn eller europakopplingen bakåt. Huvudsaken är att trådmatningen inte slirar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Bosse1  
#338341 Ytrost på tråden var mitt problem, kallgarage. Bytte slangpaketet och ny tråd sen hjälpte det att ha slangpaketet så rakt som möjligt. Och att INTE försöka svetsa när tråden bränt fast i munstycket .Vrider handtaget fram och tillbaka halv varv så brukar den lossna.Har fortfarande problem fastbränning,det är irriterande.

Användarvisningsbild

Re: Svetsproblem Esab LKA150

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339124
Palms skrev:Nu har jag fått hem och installerat det nya matarverket, tog 7 dagar att få hem från australien. Här hemma tog det en månad av en svensk svetsfirma att konstatera att de inte kunde hjälpa mig, de två andra företagen jag frågade har ännu inte svarat, efter ca 2-3 veckor...
Nåväl, motorn är på plats, men hamnade lite för långt bak av ren lättja, så nu är det ett tomrum på ca 12mm mellan trådledaren vid matarhjulet och trådledaren som hör till slangkopplingen.
Det gör att tråden krullar sig väldigt lätt, måste antingen flytta fram motorn eller europakopplingen bakåt. Huvudsaken är att trådmatningen inte slirar!


Dagen efter det där inlägget flyttade jag adaptern för europakopplingen bakåt och vände den ut-och-in så att det blev mer stöd åt den. Nu blir jag tvungen att bygga fäste till adaptern och en frontplåt men det är ingen brådska, svetsen funkar som den är. Mina tillfälliga lösningar har en tendens att bli permanenta... :roll:

DSC_0087.jpg

DSC_0088.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).