Sida 1 av 1

Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: sön 21 jun 2015, 10:55
av Gero
Utväxlingen i en drivlina, hur påverkar den vridmomentet?
Säg att man har 100kW drivkälla och 300NM vridmoment vid 1000RPM. 1:1 utväxling ger då 300NM. Om man har en växellåda som ger 1:100.
Ingående varv är då 1000RPM, utgående varv är då 10RPM och effekten 100kW med vad är vridmomentet?

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: sön 21 jun 2015, 11:41
av Blondin 750
Om varvtalet växlas ned 100ggr så ökar vridmomentet 100ggr och tvärt om, effekten är densamma. Det utväxlingsförhållandet du beskriver borde nog beskrivas 100:1 om jag inte tänker helt galet, alltså 100(o) in 1(0)ut. Ska man tex överföra stora effekter genom en drivknut så växlar man upp varvet för att minska vridet genom knuten, det är vridet som tar sönder knutar och axlar. Mekanikens grundregel "Det man vinner i kraft förlorar man i väg"

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: sön 21 jun 2015, 12:21
av Mangan
Fungerar en sådan stor utväxling i praktiken? Blir väldigt stora krafter i utgående axel.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: sön 21 jun 2015, 16:38
av Blondin 750
Det är nog inte helt ovanligt när man använder små eller medelstora elmotorer i kombination med snäckväxlar för varvtalsreducering och momentökning.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 07:29
av ulfgustav
En utväxling på 100:1 fungerar men beroende på växel så har man verkningsgrad att ta hänsyn till i t.ex planetväxel så krävs 3 steg för att uppnå denna utväxling och då får man räkna med en förlust på ca 1,5 - 3 % per steg
I snäckväxlar blir det större förlust har tyvärr inte några värden på sådana

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 08:01
av Blondin 750
Självklart finns det förluster att ta hänsyn till men i det här sammanhanget tyckte jag inte att det var relevant, och det är väl bara effekten som minskar om jag inte minns helt fel, rörelseenergi som övergår till värme.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 08:29
av Vardon
Ett förenklat samband är väl :

P = T * w ,

Där P = Effekt
T (ska egentligen vara grekiska Tau) är momentet
w (ska egentligen vara grekiska omega) är vinkelhastigheten = 2 * pi * f

om man vill få ut det i rätt enheter med.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 08:49
av Blondin 750
Är vinkelhastighet samma som "periferihastighet"? Alltså kuggarnas hastighet på ett drev.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 10:44
av 550
Nej, vinkelhastigheten uttrycks i grader per sekund eller radianer per sekund. Periferihastigheten är i meter per sekund.

I formeln w = 2*pi*f ovan står f för frekvensen, dvs antalet varv per sekund som kugghjulet snurrar.

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 13:36
av Blondin 750
Ok, tack för svaret. Nu tror jag inte att Bondkaninen ska fråga så mycket mer ingående då jag tillbringade alldeles för många fysik och tekniklektioner på nåt lämpligt fik och ägnade mig åt annan fysisk spaning. :wink: Men det är kul att i vuxen ålder konstatera att det finns verklig tillämpning på det som en gång verkade som slöseri med tid. :-BD

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Postat: mån 22 jun 2015, 15:56
av Mangan
Periferihastigheten är vinkelhastigheten (i radianer) gånger radien.