Verkstan

Bygga Dikesrensare m kran

18 inlägg 11351 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga Dikesrensare m kran

Seb macahan  
#302301 Hej på er.
Jag har funderat lite på o bygga ett litet hembygge med en ATV-kran som bogseras efter ATV för rensning av diken. Liknande:

Min plan var o ha den bogserad på en liten kort vagn med stödben efter fyrhjulingen där man också kunde komplettera med en lunningsgrip i bakkant om man vill. Vad tror ni om iden och har ni några bra tips på var man hittar en vettig kran (vill inte lägga jättepengar på detta). Finns inte XYZ längre? Hade en sån vagn men kran innan som jag var nöjd med.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

skogshasse  
#302308 hej har du tittat på sonny kran den går ju även att gräva med om jag har förstått reklamen rätt

Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Seb macahan  
#302309 Är inte den lite väl stor, det är väl mer liten traktor som den e tänkt till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

axwell  
#302310 En sån kort vagn har vi sett här på forumet, en medlem som fixat och donat, han hade lagt in ett videoklipp.

XYZ-maskin finns nog, dom hade tidigare samma ATV-vagn som Vahva Jussi och Mörevagnen, sen gjorde dom sina vagnar i Kina.

Hur det står till nu vet jag inte, på hemsidan skyltas det med Kranman och Kellfri :!:


http://www.xyzmaskin.se/?page=31

Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Äboda  
#302312 Har en XYZ jag kan tänka mig att bli av med.

Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Brickan  
#302338
axwell skrev:XYZ-maskin finns nog, dom hade tidigare samma ATV-vagn som Vahva Jussi och Mörevagnen, sen gjorde dom sina vagnar i Kina.

De har lagt ner ATV-grejerna. Nu bara större saker.

axwell skrev:Hur det står till nu vet jag inte, på hemsidan skyltas det med Kranman och Kellfri :!:


http://www.xyzmaskin.se/?page=31

Nä, det gör det inte. Inga sådana skyltar hos XYZ. I alla fall inte om ni tittar på deras webplats

http://xyz.se.

Den du refererar till är en återförsäljare i Hudiksvall av motorsågar, gräsklippare, etcetera. Ett helt annat företag. XYZ håller visserligen till rätt nära. De är i Njutånger. Vägskylt intill säger Övernjöte. Inte Hudiksvall.

Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

axwell  
#302341
Brickan skrev:
Den du refererar till är en återförsäljare i Hudiksvall av motorsågar, gräsklippare, etcetera. Ett helt annat företag. XYZ håller visserligen till rätt nära. De är i Njutånger. Vägskylt intill säger Övernjöte. Inte Hudiksvall.


Det har uppenbart hänt någonting med det XYZ som sålde ATV-vagnar, dom som nu är i Bergsjö (trading) har avvecklat småmaskiner.

XYZ-maskin har länk till XYZ-trading, Kranman och Kellfri.

Vilken verksamhet har XYZ i Njutånger numera :?:

Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

valtra mega  
#302349 Glöm iden köp en bandgrävmaskin på 10-15 ton istället passar bättre till dina andra maskiner

Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Brickan  
#302357
axwell skrev:Vilken verksamhet har XYZ i Njutånger numera :?:

De säljer redskap till traktorer. Det har de gjort hela tiden. Skopor, snöslungor, plogar etcetera. Söker man på hittta.se blir det Övernjöte, där jag har varit och hämtat redkap. Vet inte varför det finns två adresser. De kanske håller på att flytta en liten bit norrut till Bergsjöadressen som står på hemsidan?

Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Seb macahan  
#302385 Jo det står även grävmaskin på önskelistan men det får vänta. De diken jag har ligger i planteringar och gallringsskog o där tror jag detta ekipaget passar bättre än en grävmaskin. En del går genom blötare områden där man inte vill va med tunga maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

axwell  
#302390
Seb macahan skrev:En del går genom blötare områden där man inte vill va med tunga maskiner.

Riktigt tunga maskiner som grenslar diken kan bidra till markpackning, vattnet får stå med tryck och här och var ordnar det sig på så sätt att vallen mot det rensade diket rasar.

Dags att börja om med en mindre maskin nästa säsong 😡

Avatar Fallback

Re: Bygga Dikesrensare m kran

axwell  
#302598 Klarläggande runt XYZ och "XYZ"

Hej axwell


Vi har under sista åren successivt fasat ut vårt ATV-program och i fjol till slut även vår Kranvagn från vårt standard sortiment.
Detta mycket eftersom den delen har minst anknytning till vår övriga verksamhet (redskap till Lantbruk & Entreprenad).
För ATV programmet söker vi lösningar för att annan marknadsföring av dessa produkter.


Dock så har vi på grund av stor efterfrågan tagit hem vagnar både i våras samt till nästa vår.
Reservdelar & support har vi kvar tills vi hittar någon som är intresserad av att driva programmet vidare.


Många av våra återförsäljare som sålt våra vagnar har i lager/beställt vagnar.


Du är välkommen att höra av dig om ni har ytterligare frågor!

Voice: +46 650 710 65

E-mail: info@xyz.se

Web: http://www.xyz.se



XYZ Trading AB

Bjåsta 129, 820 70 Bergsjö, Sweden

Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

loppan  
#302616 Jag byggde en liknande grip till griplastarkärran som jag rensar diken med för några hundralappar.
Använd det du har,ett traktorekipage är bara runt två meter.
Du kan ha kvar ganska mycket träd som fortsätter att skugga diket med vanlig skogskran.
Kranen du rensar med kan aldrig bli för stor vad gäller räckvidd och lyftkraft vid dikesrensning,min är 6,15m.
Rötter i diket kan vara ganska tuffa att få bort i bland.

Nackdelen med att rensa dike med gripskopa är att det endast går att rensa slam.
Det går inte att förändra diket på något vis tex om man grävt runt en sten som dämmer.
Fördelen är att det mesta av skogen står oskadd efteråt.
Rensning sommartid utan kedjor eller band ger minst skador på beståndet.

Den där kraken som var med på filmen lyckades väl få skavmärken på varje gran den passerade med den hydrauliken,man måste kunna köra lungt mellan träden för att undvika stamskador.

Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

Seb macahan  
#302650 2m är nog inte mitt ekipage. Traktorn är 2,5m och vagnen är runt 2,5m. Det är väl iofs inte hela världen men det känns lite hårt o gå in med detta genom en plantering, visst det kan vara nytta o ha en farbar väg längs med dikeskanterna ändå, men det ena diket går in i ett NS område o där vill jag vara så lite som möjligt med tyngre maskiner men det är ju givetvis där propparna sitter, man skulle ju kunna ta en spade några sommarkvällar just där. Det ginge ju . Funkar det vettigt då rensa diken med huggarvagn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Dikesrensare m kran

loppan  
#302703 Det funkar helt ok i mindre diken med löst slam.
Jag har både 6 tons bangrävare med gummilarv och en 18 tons bandare men försöker rensa med gripskopa om det går.
Fördelen med den är att det är en helt annan åtkomst mellan träden och att det går att stå längre ifrån samt att man slipper kalhugga vid diket.
Nackdelen är att den är värdelös att plocka sten och rötter med.
Inte ens med rotorillten kommer man åt lika bra runt och mellan träd.
Vid lite mer allvarlig dikesrensning så är givetvis grävmaskin bättre.

En variant jag funderat på som borde funka är att ha gripskopa på en kort förlängningsbom(0,5-0,75m)på en liten gummilarvare med kortrumpa.
Har man chaktblad på maskin så fixar man ett fäste till en extra skopa där som man har med.
När det blir för tufft för gripskopan så byter man till vanlig skopa.

Om det bara är snäll terräng så att man kommer fram så funkar en sådan variant på så liten maskin som en 1,8 tons.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).