Verkstan

Rikta lång axel med värme?

18 inlägg 19945 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rikta lång axel med värme?

kungsis  
#284173 Köpte för några år sedan en beteputs som har en krokig axel. Det är inte mycket, ca 5mm, och jag lyckades få den användbar med hjälp av att balansera den. Dock är det ju inte riktigt bra, då man får obalans om slagorna är fullt ute eller ej. Men det är inte värre än att jag kan använda den. Nu kanske jag får lite tid över och funderar på om jag ska försöka rikta den med hjälp av gassvetsen d.v.s värma så att det drar i hop sig. Har dock aldrig gjort något sådant tidigre, så man är ju lite fundesam på om man klarar det? Är det svårt? Har ni några tips. Ska man kyla snabbt eller låta det kallna av sig självt? Putsen är av fabrikatet Berti och axeln är 2,5 meter lång.

M.v.h
Kungsis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta lång axel med värme?

JensSkoog  
#284178 Finns det ingen gammal smed eller verktygsmakare där du bor. Det där är ingen lätt jobb, och du kann snabbt stå med en axel som värre en den är nu.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

Tosca  
#284182 Du ska värma där den ska dra ihop sig, där du har en bula på axeln om du lägger på en rätskiva.
Värm en linje längs med axeln, där du bedömer att kröken finns ungefär.
Värm så det lagom börjar bli svagt rött, får du en blånerad yta efteråt så funkar det.
Låt den kallna i luften bara, kyler du med vatten är det risk att den härdar.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

kungsis  
#284259 Tack för svaren :smile: . Dock var det ju en person som avrådde mig och en som inte och där förklaringen gjorde att det verkade enkelt :???: . Och även att jag har vertygsmakarutbildning och även jobbat med det, så vete tusan om jag tycker det gjort något för min kunskap inom detta område. Så jag är väl lika villrådig som innan tyvärr. Ska nog ta och ringa en gammal kompis som svetsar truckar, men en fråga till innan. Om jag är för försiktig första gången och värmer för liten yta och inte får det att funka, kan jag då värma igen på samma ställe eller är det kört och jag måste värma på ett annat ställe då?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta lång axel med värme?

JensSkoog  
#284267 Hade en kompis, verktygsmakare och svarvare som va duktig på det där. Mener att han ofta upprepade processen flera gonger om nödvendigt. En sak minns jag, och det är att kallningen är mycket central. Even i luft kann det gå för snabbt. På hans verkstad använde dom uppvärmd sand som dom grov axeln ner i så det gick långsamt. Senn fick dom elektronisk styrd värmekammare som kylde ner i en process som kunde ta flera dygn.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

kungsis  
#284293
JensSkoog skrev:Hade en kompis, verktygsmakare och svarvare som va duktig på det där. Mener att han ofta upprepade processen flera gonger om nödvendigt. En sak minns jag, och det är att kallningen är mycket central. Even i luft kann det gå för snabbt. På hans verkstad använde dom uppvärmd sand som dom grov axeln ner i så det gick långsamt. Senn fick dom elektronisk styrd värmekammare som kylde ner i en process som kunde ta flera dygn.


:surp: :shock: om jag varit lite tvekande inför att ge mig på det förut, så blev det iaf inte bättre nu. Får höra mig för hos någon med erfarenhet, om de kan hjälpa mig. Blir nog säkrast :smile: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta lång axel med värme?

JensSkoog  
#284295 Du har inte provat mekanisk riktning? I "gammla" dar gjorde jag det många gångar med mellanaxlingar til bil. Fästade den i ändorna, och använde donkraften.
Men, det är nog som du säger, det säkraste är å hjälp av en med erfarenhet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284368 Få hjälp av någon som kan rikta den i en hydralisk press.
Det finns väl på varje mekanisk verkstad.
Rikta med värme är inte så lätt som man kan tro.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

skogshasse  
#284377 det finns en expert ungefär mitt i Sverige och han är verkligen duktig med både värme och press

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

ÅsaNisse  
#284439 Dra ett par svetsar på den konvexa sidan och låt svalna. Se vad som händer och dra sedan ett par sömmar till. Så har jag gjort på en slagaxel och det tog några timmar, men det blev faktiskt bra så småningom.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

valmet862  
#284450 rikta den i en press vore nog bäst...

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284458 Du kan värma och prova dig fram. Vi riktar mycket av våra rostfria arbeten, men rostfritt är brutalare och elakare att jobba med.
Har axeln en lång böj så värmer du en längre sträcka annars blir det ju en "dubbelkrök".
Att bränna på en punkt så det blir så hett så det lyser ska du enligt mig inte börja med. Du kan återkomma efter svalning.
Både värmning och pressning förändrar materialet men det gör nog inget i ditt fall.
Tipset är att du kollar med en linjal innan så du kan stämma av hur din värmning leder till rätt resultat.

Det är inte lätt att pressa heller. Det ska pallas och bedömas. Man kan inte bara trycka på ett ställe oftast. Sen ska du pressa så du kommer över sträckgränsen för att "deformationen" ska bestå vilket betyder att du ska trycka så den böjer över åt andra hållet och ska fjädra tillbaka till rakt läge. Och det är inte lättare ha koll på det "lagom mycket" vill jag säga.

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

kungsis  
#284478 Att pressa är jag själv skeptisk till. Dels är axeln lång och kräver en STOR press och det gör att det blir riktigt svårt att kontrollera. Som någon tidigare nämnt så måste man ju pressa förbi och låta återfjädra och att ha en sådan kontroll i en stor press är svårt. Sedan har ju axeln en stor diameter och i kombination med att det är ett rör, så är det inget som känns bra att ha i en press. Men visst, det finns säkert folk som klarar av det, fast dom är nog lätträknade.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta lång axel med värme?

JensSkoog  
#284483 Ska man vara skicklig hempular, så kan du göra som jag när jag har riktad rör till slepvagnar och annat genom att kapa bort det krokiga och senn finna en rak rörbit som passar inn. Om man så borrar några hol i det yttre röret, kan man "punkt"svitsa genom dom, och helsvitsa där innerröret går inn i det tjocka. Vet dock inte om metoden holler på en axel?

Avatar Fallback

Re: Rikta lång axel med värme?

pelle3  
#287176 Varför ska du krångla till de för
du har mycke bättre koll om du kallriktar
menar inget illa men så är det bara
berätta hur det gick sen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).