Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583165 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493387
JohannesG skrev:Ytterligare en anledning till att alltid ha bakrutan stängd. Förstår inte dem som nästan ständigt har den öppen. Förutom damm kan nästan vad som helst flyga in i hytten om det vill sig illa.


Det brukar jag tänka på när jag pressar hö, har rutan öppen och reglerventilen till balkastaren inne i hytten. Efter nån timme är ventilen så varm att man kan bränna sig på den.......går slangen av då så får man nog bråttom ur hytten :???:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#493396
D Brown skrev:
JohannesG skrev:Ytterligare en anledning till att alltid ha bakrutan stängd. Förstår inte dem som nästan ständigt har den öppen. Förutom damm kan nästan vad som helst flyga in i hytten om det vill sig illa.

Det brukar jag tänka på när jag pressar hö, har rutan öppen och reglerventilen till balkastaren inne i hytten. Efter nån timme är ventilen så varm att man kan bränna sig på den.......går slangen av då så får man nog bråttom ur hytten :???:

Vid färd på Isbelagt vatten... Finns undantag såklart.
Kan vara så att ventilen blir väldigt varm men inte oljan i övrigt beroende på hur systemet ser ut.
Men jag skulle i ditt fall kolla på om det gick att montera ventilen precis utanför med ett stag från ratten på ventilen så att du ändå kan justera den i hytten. Om du nu är orolig för att få en stråle i hytten. Sedan kan man ju förebygga sånt också. En slang går sällan av eller hål på utan förvarning. Ser slangen dålig ut så byt den om du vill vara säker. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#493404 Det har skaft hål på en slang som går till oljekylaren på traktorn inga större problem så långt. Bara att byta slang.
Det blev värre när slangen skulle lossas från oljekylaren, då följde nipplen på oljekylaren med också. :oops:
Så det blir till att byta oljekylaren med.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#493421 Glömde du hålla mot? Ser inte ut som det är tänkt att lossas med bara en nyckel, som synes håller inte kylet för det. Skulle det inte gå att hårdlöda fast nippeln igen? Är ju inget större tryck att tala om och kyl brukar inte vara billiga, plus leveranstid.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#493422
JohannesG skrev:Glömde du hålla mot? Ser inte ut som det är tänkt att lossas med bara en nyckel, som synes håller inte kylet för det. Skulle det inte gå att hårdlöda fast nippeln igen? Är ju inget större tryck att tala om och kyl brukar inte vara billiga, plus leveranstid.


Jag försökte lossa slangen från vinkeln först och då gick det som det gick, den satt riktigt hårt. Fick sätta vinkeln i skruvstädet och ta i allt jag tyade för att lossa slangen.
Fick fatt på en begagnad för billig peng som nog motsvarar vad någon skulle haft betalt för löddningen.
Hade jag bara lyssnat på min inre röst och plockat ut kylaren innan jag försökt lossa slangen hade den nog klarat sig.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#493424 Det är lätt hänt. Ska ju bara... Skönt om du hittar en billigt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495480 Dagens chock, efter startat hydreman o backat ut den sprang jag lite fram o tillbaka för att fixa lite...
De rök kraftigt o rediga lågor kom upp ur defrostern, fläkten hade kärvat på lågfart och motståndet blev överhettat o satte fyr på innanmätet.
Nytt värmepaket är nu enda möjligheten
Bilden ska va stående men bilduppladdningen lever visst sitt eget liv...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#495520 Attans föragligt, för att uttrycka det diplomatiskt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495527 Mja, brukar varmköra en stund innan jag börjar köra annars är den så himla seg i drivningen o hade jag gjort som vanligt så hade jag rökat hela hytten, kanske bränt ut den totalt :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495927 Det ramlade en björk i natt, jag har en vägbom, vilket sammanträffande

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495928 Typiskt att han skulle snubbla där :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

sundelius  
#495930 Kunde passat bra i oturstråden :roll:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495935 Tänkte me på de men det är ju även ett haveri

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

källshult  
#497709

Man var lycklig i går kväll att det gick bra å köra ut i fredags kväll och hela lördagen fick undan allt som låg på dom blöta områdena och hängde på processorn på vagne för att gallra i dag. Han bara köra 1.5 timme sen gick en slang sönder. Bara åka hem och skruva byter ut slangarna och gör några så man ha i reserv så man kan byta ute i skogen nästa gång det händer. När man kom in i verkstaden så lyckades man att slå sönder lysrören i taket med kranen har 4.5 m fri höjd inne i verkstaden

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#497974 Tror jag hittat felet. PTO axeln lossat från splinesen bak vid stödlagret, inte konstigt Vimeken stannade. Fick väldigt bråttom att lägga ut kraftuttaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).