Verkstan

Bilder på haveri.

2261 inlägg 587412 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#394431 Så här ser släpvagnen ut.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#394441 Inte så ovanligt med knäckta axlar. Folk tror att en skopa från en hjullastare är lagom mycket att köra hem med. Likaså fullt flak med marksten.
En ganska lustig observation var från ett tak som vi fixade med. En km längre bort fanns en trävaruaffär och en bilist hade köpt masonitskivor, lagt dem över takräcket och surrat precis vid räckena. När bilen kom upp i fart böjdes översta skivan bakåt varvid den gick av vid räcket och så fortsatte det med nästa o nästa..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#394445 @halvproffs
:grin:
När jag hade utlastning i ett naturgrustag en sommar så kom det fler än ett ekipage med personbilssläp och ville ha sand till sandlådor.
Man tippade lite fint en hög mitt på. Men dom fortsatte att vinka om mer, å om mer osv. :mrgreen:

Nästan alla ville låna en kompressor innan avresa hem med kanske en bra bit över tonnet på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Blivande snickare  
#394452 Hörde en bra historia om samma sak från ett grustag där hemma.
Kom en sommardag en gubbe i en gammal saab 900 med enaxlat släp å ville ha 0-2 grus till sin uppfart.
Vinkade glatt åt hjullastar föraren att "mera bara"..
Efter en allt för stor mängd på vagnen konstaterade föraren själv att nu räcker det och meddelade gubben.
"Ja, om du säger det så" var ungefär svaret och gubben åkte glatt iväg.
Följande dag var han där igen, samma ärende men idag ville han ha mindre lass..
Så här har jag fått berättat för mig att konversationen gick till:
- Samma sort igen men lite mindre idag.
- Okej, gick det tungt igår?
- Nejdå, det gick nog bra!
- Jahaa..?
- Jo men det tog en jävla tid att lasta av!

Visade sig att gubben hade skyfflat hela resten av föregående dagen och blivit så slut att han inte orkat köra mera :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

axwell  
#394455
Erre skrev:axwell
Eftersom vagnen var i så fint skick i övrigt så beställde vi en ny komplett axel.
Ca 5500 kr exkl moms.


Den jag hämtar hem är väl inte i toppskick, några hål i flaket, utrostade stötdämpare, dålig dämpare i påskjutsdraget.

Komplett obromsad axel skulle ha kostat 2100 kr inkl. och sen omtypningsbesiktning går väl på dryga tusingen.

Funderar på att avregga den och ev. bygga en vägsladd av ramen.

Ingen direkt överlast just vid haveritillfället, snarare materialutmattning från upprepade mindre överlaster med för hög hastighet i förhållande till situationen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#394460 @axwell
Ok. Ja det låter som den kanske har gjort sitt. Och så får du ju ämne för ett nytt projekt. :smile:
Det är inte fel.

Samma med denna. En liten gräsklippare (handjagare) var vad som var lastat. Det var dax nu helt enkelt. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

fura  
#394500 En traktor med kärra fick problem med axeln .Då kördes en annan kärra dit och lasset med grus skottades över mellan kärrorna med spade.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#394509
fura skrev:En traktor med kärra fick problem med axeln .Då kördes en annan kärra dit och lasset med grus skottades över mellan kärrorna med spade.

Skyffla grus för hand är en ädel träningsform. Samt att mängden här troligen kan innebära lite trevlig träningsvärk dagen efter. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

axwell  
#394519
fura skrev:av fura » Idag, 08:12
En traktor med kärra fick problem med axeln .Då kördes en annan kärra dit och lasset med grus skottades över mellan kärrorna med spade.


Fusk att använda spade, som straff skall det ösas med bara händer.

Så gjorde tre man vid det haveri som jag senare blev kallad till.

En av dom tre hade handskar, övriga två deltog barhänt i att tömma släpet på natursingel till en lastarskopa.
Skyfflarna som jag hade med mig kom dit för sent, blev inte använda. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394883
halvproffs skrev:Inte så ovanligt med knäckta axlar. Folk tror att en skopa från en hjullastare är lagom mycket att köra hem med. Likaså fullt flak med marksten.


Såg skräckexemplet på detta förra sommaren. Ett relativt stort exaxligt släp som var så fullt med grus som man kan lasta utan att det rinner av.
Det stod längs länsvägen med punktering på båda däcken nån kilometer från grustaget.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#396057


Undrar vad Bosch gör sladden av - spagetti :mrgreen:
Sist var det Bosch's "feinsågkopi" som tog till att strula, och nu var det sticksågen
med precis samma typ brott.
Ska ta en sväng inom Tools i morron biti och slänga lite med läppan :lol: :lol:

Tog fem minuter att laga, men det är ju lite irriterande när man lägger pängar i blå Bosch :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#397349

kändes verkligen att det var måndag morgon idag när jag skulle till jobbet. ......

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totaya79  
#397373
JensSkoog skrev:
1465941073_bosch_stikksag_brudd_14_06_16_(3).jpg


Undrar vad Bosch gör sladden av - spagetti :mrgreen:
Sist var det Bosch's "feinsågkopi" som tog till att strula, och nu var det sticksågen
med precis samma typ brott.
Ska ta en sväng inom Tools i morron biti och slänga lite med läppan :lol: :lol:

Tog fem minuter att laga, men det är ju lite irriterande när man lägger pängar i blå Bosch :mrgreen:

Vi har en Bosch tigersåg på älgslakteriet som fick ett innre kabelbrott 20 cm från maskinen utan någon som helst antydan till klämskada eller annan yttre påverkan. Tyckte det kändes märkligt då det är en mjuk och behaglig kabel och inte dom där plast-hellvetes-styv-skiten. Kanske en sjuka... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#397396
totaya79 skrev:Vi har en Bosch tigersåg på älgslakteriet som fick ett innre kabelbrott 20 cm från maskinen utan någon som helst antydan till klämskada eller annan yttre påverkan. Tyckte det kändes märkligt då det är en mjuk och behaglig kabel och inte dom där plast-hellvetes-styv-skiten. Kanske en sjuka... :smile:

Tools lovade att ta det upp med Bocsh. Sa att det där inte går när man har köpt det som ska vara kvalitet :???:
molnia skrev:kändes verkligen att det var måndag morgon idag när jag skulle till jobbet. ......

Ja, det måste ha varit en höjdare, @molnia :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#397407 körde bara 10 meter så skramlade det till baktill och så hoppade baken till. så jag stannade och undrade vad det kunde vara :shock: , då hade ljuddämparen släppt i röret och tog i marken och lyfte bilen lite lätt och så slog ljuddämparen runt. Den sitter kvar på bilden i upphängningen men den är uppochner... 😡
tog då mc´n som jag visste gick att köra..

Roade mig ikväll med att leta bra länge efter körramper för bilen hemma hos min far. men kunde inte finna dem. till slut så blev det något hopplock av andra ramper och pallbock, gångplattor. sedan låg jag där under ikväll och försökte få den spottande migsvetsen att fästa ihop det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).