Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 588607 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#387751 Blivande snickare, De var ärliga och berättade direkt när jag kom hem. Kanske lite stolta också.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#387754
hlb skrev:Mina söner, då 13 och 15 år, krängde av bandet på en 13 tons bandgrävare, när jag inte var hemma. När jag kom hem var bandet på igen med hjälp av griplastaren, som precis orkade lyfta en ände av bandet. Vad göra? Bli arg eller berömma?


Men har grabbarna fått tydliga instruktioner om hur de ska agera vid maskiner och inte kör olovandes så är ett avkrängt band som redan är på igen inte något problem. Att de själva ärligt berättade om det och inte hemlighöll något inger förtroende för dem. Kränga av band kan väl vem som helst göra.
jag hade haft MYCKET svårt att inte bli stolt över att de lyckades lösa ett så komplicerat problem själva.
Jag har själv "vuxit mycket" tack vare vuxnas förtroende att låta mig pröva på saker jag inte har stor erfarenhet av. Sen när det är en lämplig ålder att börja sköra maskiner själv utan vuxen i närheten är ett ämne i sig självt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Blivande snickare  
#387756
hlb skrev:Blivande snickare, De var ärliga och berättade direkt när jag kom hem. Kanske lite stolta också.

Rakryggade pojkar! ^:)^
Det var dom säkert, det skulle jag åxå ha varit :grin:

@molnia Väldigt bra skrivet, håller med till fullo! :)

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387762 Och dessutom måste dom ha samarbetat bra med!
Inte alla tonåringar som kan de.....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#387763
molnia skrev:jag hade haft MYCKET svårt att inte bli stolt över att de lyckades lösa ett så komplicerat problem själva.

Jo jag forstår hur ni tänker, och vet att det funkar så nästan överalt, men när det går snett er man nog inte lika stolt tyvärr, vilket jag kanske er färgad av, då jag vet.
Känner til en olycka med endast barn innblanda, utan vuxna tillstede.
Detta var med traktor och redskap, var grannens barn blev skadad för livet (altså grannen til bonden).
Bonden får leve med skulden för detta restan av sitt liv, och förutom den mentala smärten, er han närmast ökonomisk skuldslave restan av sitt liv.
Så ta det lugnt bara där ute, för det finns en annan sida av medaljen tyvärr. :sad:
Men att folk får lära sig er vel bra, men minimum er att man finns på plats själv, er mitt råd.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#387769 jo jag förstår även hur du tänker och ja du har helt rätt. Om jag hade barn skulle jag inte vilja att de körde när jag inte är hemma.
Jag har varit med om mycket närstående barn som har gått bort, dock av andra orsaker än maskiner.
Sorgen att förlora någon eller någon skadas för livet är svår, att då utöver det veta att man har skuld i att barn förolyckats måste vara en plåga för livet.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#387805
hlb skrev:Mina söner, då 13 och 15 år, krängde av bandet på en 13 tons bandgrävare, när jag inte var hemma. När jag kom hem var bandet på igen med hjälp av griplastaren, som precis orkade lyfta en ände av bandet. Vad göra? Bli arg eller berömma?

Ja som det ser ut idag så är det många 13åringar som knappt är betrodda att gå ut själva med hunden, det varierar så klart men många i den åldern är/blir riktigt duktiga om dom är intresserade och betrodda att göra saker.
Som det låter i ditt fall så verkade dom veta vad dom gjorde, klart det är skräckblandad förtjusning.
Vad som är lämplig ålder att vara ensamma med stora maskiner beror ju givetvis på personlig mognad o.s.v.
Men tror nog du kände dej en aning stolt iaf över bedriften :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#387816 Långt inombords,@tallen 100, ja, men jag är också ödmjuk till vad man tycker på skogsforum. Barnbarnet (9) gillar
att va med farfar och maskinerna och jag har nog blivit lite mer eftertänksam på gamla dar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#388558 Lite sliten som sagt.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#388567 Bygelen på min MS200 lossnade plötsligt - Gummiet i dämparen var tvärt av. Kände mig nästan
som jag var naken när jag inte kunde använda den i kvistningen i dag :mrgreen:


Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

TheJo  
#388587 Där kan du stå och skämmas 😡
Tur grannen är tungmeck.

Soppaledning som läcker.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

machonisti  
#388699
JensSkoog skrev:Bygelen på min MS200 lossnade plötsligt - Gummiet i dämparen var tvärt av. Kände mig nästan
som jag var naken när jag inte kunde använda den i kvistningen i dag :mrgreen:

1461340646_ms_200_los_boyle_22_04_16_(1).jpg

Det måste ju vara en av årets värsta händelser!
Inte kunna använda ms 200:an. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#394408 Ajdå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

axwell  
#394428
Erre skrev:av Erre » Idag, 12:20
Ajdå.


Vad blir nästa åtgärd, reparera eller skrota ?

Frågar därför att den vagn jag gav bort några år sedan har ett liknande problem sen i fredags.
Det är en ÅTM 850 kg från -82 så allt lutar åt skrotning för den.

Nuvarande ägarna har redan köpt en "ny" istf.

Hämtar den imorgon om den står kvar på haveriplatsen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#394430 @axwell
Eftersom vagnen var i så fint skick i övrigt så beställde vi en ny komplett axel.
Ca 5500 kr exkl moms.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).