Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583157 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757650 Det är hårfint om det platsar tråden...

När jag skulle blåsa av dammet på motorn på gräsklipparen i fredags. Så upptäckte jag att drivremmen vänt på sig.
Får se hur länge den håller.

Den har inte gått många timmar. Brast det sista i höstas.
Vedmaskin - Bilder på haveri.

Men nu har jag en reserv med mig i bilen. 😀

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Henrik-  
#757929 stort haveri turligt nog inte mitt

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757974
Henrik- skrev:stort haveri turligt nog inte mitt


Vad föreställer det, blad till vindkraftverk? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Henrik-  
#758006 Ja det är en vinge från ett vindkraftverk. Hörde en jäkla smäll och såg att en vinge saknades.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#758204 Hoppsan!



Stod visst en gränsmarkering i en hobbe med smågranar utmed ett dike. Nåväl, man får vara glad att det var en aluminiumprofil och inte järnrör i mark eller råstenar - sparade ju lite filning.

Edit: Hjärnsläpp - skulle skrivit ovanstående i tråden om fadäser.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758209
alias skrev:Hoppsan!

1652637540_20220515_154637.jpg


Stod visst en gränsmarkering i en hobbe med smågranar utmed ett dike. Nåväl, man får vara glad att det var en aluminiumprofil och inte järnrör i mark eller råstenar - sparade ju lite filning.

Edit: Hjärnsläpp - skulle skrivit ovanstående i tråden om fadäser.

MVH
Alias


Det är ju lustigt att det ska växa bra kring gränspinnarna. Gärna om det är löv inblandat. 🙄

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#758212
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Hoppsan!

1652637540_20220515_154637.jpg


Stod visst en gränsmarkering i en hobbe med smågranar utmed ett dike. Nåväl, man får vara glad att det var en aluminiumprofil och inte järnrör i mark eller råstenar - sparade ju lite filning.

Edit: Hjärnsläpp - skulle skrivit ovanstående i tråden om fadäser.

MVH
Alias


Det är ju lustigt att det ska växa bra kring gränspinnarna. Gärna om det är löv inblandat. 🙄


Jo, ibland tror jag nästan att gränsmarkeringar har en gödslande effekt på skogen intill. 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Wrangler  
#758233 Efter tolv års hård körning så hände något 🫣😬
5 minuter tidigare tänkte jag
- d en jädra kärra till o hålla😅

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758241 Silvertejp 😉

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

jannee  
#758247 Materielfel, måste gå på garantin. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#758259 Det var väl inte så farligt. Bara slipa V-fog, pressa ihop, och svetsa.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Wrangler  
#758266
JohannesG skrev:Det var väl inte så farligt. Bara slipa V-fog, pressa ihop, och svetsa.


Japp det var det jag tog o gjorde, plus extra förstärkning med ☺️

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#758274 Slutade den tjocka plåten tvärt? Blir ju en sprick-anvisning då.
På vår har dom lagt en plåt som fortsätter en bit bakåt med ett smalt avslut. Visserligen skarv, men inget tvärt slut mellan tjockt och tunnare material.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Wrangler  
#758284
JohannesG skrev:Slutade den tjocka plåten tvärt? Blir ju en sprick-anvisning då.
På vår har dom lagt en plåt som fortsätter en bit bakåt med ett smalt avslut. Visserligen skarv, men inget tvärt slut mellan tjockt och tunnare material.


Den slutar V -format o sprickan blev i slutet av spetsen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758330 Det blir en stor påkänning där.
Det där sättet att avsluta förstärkningen passar bäst på förstärkningar på sidorna av en balk, när balken böjs nedåt. Som det där ser ut med en sån plåt med spets undertill så förvärras det ju. Undertill på en böjd balk ska man helst inte göra nånting just där stålet jobbar hårt.

I det där fallet har du mycket last ner i balken precis under stakarna, sen blir balken lämnad åt sitt öde med mycket kraft pålagd fram till den där "pilspetsen" som är helt "oelastisk och överstark" och nu har vi allt drag i den utsatta "underflänsen" i röret. Det hade varit bäst med antingen en större godstjocklek i röret eller en förstärkning som gått bort till stakarna.
Med dagens FEM-program borde man inte bygga så där.
Det blir också stora rörelsekrafter (sk dynamiska tillskott) som inte kan beräknas och man kan inte tillåta att lita på några beräkningar om last vid stillastående.
Utmattningsbrottet var med redan från ritbordet. Lätt säja nu när det gått sönder.
Skogsmaskins- och krantillverkare måste egentligen prova ut en konstruktion. Att bygga en ny modell på ritbordet som håller bra i skogen är i princip ogörligt. Allt rullar på en oändlig utmattningstest med plötsliga chocker från alla håll.

Att slipa ur och svetsa endast, då går det ett tag till, men det kommer tillbaka.
En förstärkning har du lagt och det ska man göra om man vill försöka förbättra feltänket. Den bör gå ända bak till stakarna. Det är ett förslag. Det kan finnas andra sätt också.
Men den där spetsen på den där platsen är som att börja gå med en vass sten i en ny stövel. Det går ett tag. Olika hur länge beroende på hur mycket man går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).