Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 588663 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Klyv Bixby  
#756558
svampbob skrev:
JensSkoog skrev:
Klyv Bixby skrev:Har någon en förklaring till varför mina drivlänkar blev såhär 😥 🤔

Tappade kedjan å sen fick jag inte på den igen. Är bara dom där 4st på en 28" oregon exl

Svårt att se, @Klyv Bixby, men om kedjan hoppar av blir det ofta lite
skador på några av drivlänkarna, och då är den svår att få på igen. Ofta
måste man fram med flatfilen och ta bort det som hindrar dom
från att komma ner i svärdspåret.
Upplevde det senast igår med min MS193 när
jag svepkvistade torrgran :sad:


När det händer mig ute i skogen så brukar jag fuska. Jag slackar kedjan tillräckligt för att få på den. Gasar runt den ett par varv så att graderna gnistrar bort. Sedan är det bara att spänna kedjan och fortsätta.



Jag får gå på den med flatfilen å testa igen. Tycker bara det är konstigt att länkarna gick av, men det kanske är fult normalt? Ska även inspektera svärdet.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

hfab  
#756577
Klyv Bixby skrev:Har någon en förklaring till varför mina drivlänkar blev såhär 😥 🤔

Tappade kedjan å sen fick jag inte på den igen. Är bara dom där 4st på en 28" oregon exl

Du har 6 skadade länkar.
Förmodligen drevet som hunnit göra några frivarv mot stillastående kedja.
Hade det varit min kedja så skulle den åkt i skrotlådan utan åtgärd.
Du riskerar att få ett kraftigt slitage på drevet eftersom drivlänkarna är skadade

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#756586 Efter att jag läste vad "hfab" skriver, tittade jag på bilden igen, och får säga att
han har rätt. Upptäckte inte hur illa isär två av drivlänkorna var. Skit i filen och
släng kädjan så du inte sliter sönder derevet @Klyv Bixby
Om det bara varit lite grader som hindrade kedjan i att löpa i
svärdspåret, så duger det med filen, men på din kedja har
ju bitar av länkorna blivit borta. :((

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Klyv Bixby  
#756590 Tack då slänger vi den 😇

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Arso  
#756800 Nu åker snart sågen till skroten. Hämtade ut den från verkstaden igår. Hann med en tall…

Så på två tankar har den havererat tre gånger.
Husqvarna 560 xpg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Klyv Bixby  
#756813
Arso skrev:Nu åker snart sågen till skroten. Hämtade ut den från verkstaden igår. Hann med en tall…
1651133299_d95958eb-df0a-4afd-be57-1f5fcbfb7ed3.jpeg

Så på två tankar har den havererat tre gånger.
Husqvarna 560 xpg.


Ähh det där fixar ju silvertejp 🤣 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#756828 Är nya vagnen hemma än @hlb
Och vad händer med den gamla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Henrik-  
#756832
Arso skrev:Nu åker snart sågen till skroten. Hämtade ut den från verkstaden igår. Hann med en tall…
1651133299_d95958eb-df0a-4afd-be57-1f5fcbfb7ed3.jpeg

Så på två tankar har den havererat tre gånger.
Husqvarna 560 xpg.

Prova att såga med den 🤓

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Arso  
#756867
Henrik- skrev:
Arso skrev:Nu åker snart sågen till skroten. Hämtade ut den från verkstaden igår. Hann med en tall…
1651133299_d95958eb-df0a-4afd-be57-1f5fcbfb7ed3.jpeg

Så på två tankar har den havererat tre gånger.
Husqvarna 560 xpg.

Prova att såga med den 🤓


Upptäckte inte felet direkt, så man kan nog säga att jag gjorde det…. Nu är den inlämnad igen. Ända pluset är att den lokala handlaren är trevlig och dessutom har jaktmark intill mitt, så nu har vi pratat ihop oss lite om framtida jakt och samkväm.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#756923
Erre skrev:Är nya vagnen hemma än @hlb
Och vad händer med den gamla?


Jag har slipat ner o svetsat alla sprickor från alla sidor, satt i nya bultar och rostskyddsmålat. Håller det inte får det bli nya, något tjockare, stålskivor. Den nye är hemma, men den äger ju Andreas. Jag får nog köra rundbalar och dika med den gamla, där det är risk för repor på den nye. Jag kommer att kontroll-dra bultarna vid varje rundsmörjning. Att skicka ut en 700 kg rundbale fullt i sidled med fullt lass på vagnen ger ju en del moment, men jag valde ju enkelbom för att få torrosion i mittbommen och undvika sprickor. Med alla bultar OK, funkar det säkert med 20 000 ballyft till, och då är jag 90.
Man har nu konstaterat att min ena höft är totalt utsliten (betyget blev "disaster"), men efter operation, när det nu blir, kan jag se fram mot ett liv utan att halta. Vi får se vilken del av verksamheten, som håller längst.
Säg till om du skulle behöva en krycka framöver.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#756936 Okej.
Säg till om den gamla vagnen blir till salu när det är tillräckligt med repor i den nya. 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#756937 Mina profilskopor passar tyvärr inte på den nya PROG 26-gripen och nya är räääätttt dyra. Men vi får väl se. En griplastarvagn i Småland är ju inte komplett utan Keslas profilskopor.
Bra att jag vet att du är liiite sugen. En väldigt bra vagn, som jag har varit och är mycket nöjd med.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#756940 Hyrde Ponssen för att köra ut en avverkning på 0,5 ha. + det övergrova jag fick hugga själv med motorsåg.
Sen körde jag ut groten på 1 ha som vi högg förra året. 20h. Totalt. Då var transporttiden mellan objekten medräknade. Kostade mig 8200kr.

Har svårt att räkna hem en ny huggarvagn för 400-500 tusen så länge jag har denna förmån.
Men en vagn behöver vi hur eller hur. Till alla mindre projekt.
Städning, ved , vindfällen, barkborreträd och små insatser.
Så antingen köpa en billig ny vagn eller en beg av kvalité.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#756945 Bara att kunna rensa diken på blöta områden, motiverar den vagnen, Grundpriset var 140 000 fritt hemma. Direktimporterad från Finland, ex skopor, men inkl stora Keslagripen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757558 En gammal trotjänare lämnade precis in....


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).