Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 588733 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#692200 Det är bara att hålla med Gunde. Ingenting är omöjligt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692210
550 skrev:Man ser väl inte riktigt på bilderna, för det ser ut som att det bara är att lyfta drivrullen, men man behöver väl inte fråga om du testade det först😉 Man kan nästan beteckna det som tur om det inte blev punktering på däcket 👍

Drivrullen är lyft på bilden, de lyfter inte så högt på moheda.
Som väl är sitter inte hydralmotorn stumt i fästet utan kan röra sig lite i sidled med annars hade de blitt en punktering och/eller krökt drivaxeln

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#695216 Starkare än vad som är nyttigt? Hoppas uppdateringen håller bättre. Men fruktansvärt surt med ännu mer utgifter man inte planerat.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#695221
JohannesG skrev:Starkare än vad som är nyttigt? Hoppas uppdateringen håller bättre. Men fruktansvärt surt med ännu mer utgifter man inte planerat.


560?
Det har hänt mig med men det var på jobbet så det drabbade inte mig ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
#695229
JohannesG skrev:Starkare än vad som är nyttigt? Hoppas uppdateringen håller bättre. Men fruktansvärt surt med ännu mer utgifter man inte planerat.

Synd.
Vad händer med den gamla?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#695243
ananders skrev:
JohannesG skrev:Starkare än vad som är nyttigt? Hoppas uppdateringen håller bättre. Men fruktansvärt surt med ännu mer utgifter man inte planerat.


560?
Det har hänt mig med men det var på jobbet så det drabbade inte mig ekonomiskt.

Stämmer.
Drog mig till minnes att du skrivit om det också när jag lossade kåpan och såg förödelsen. Möjligen en tröst att man inte är ensam.

williamm skrev:
JohannesG skrev:Starkare än vad som är nyttigt? Hoppas uppdateringen håller bättre. Men fruktansvärt surt med ännu mer utgifter man inte planerat.

Synd.
Vad händer med den gamla?

Bra fråga. Skrotas inte, men blir inte renovering i närtid av mig heller.
Intresserad? Skicka PM i så fall.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Piraboin  
#695928 vissa dagar ska man inte åk på jobb eller röra maskiner över huvud taget
först så ville vedkapen inte gå vi misstänker att den bara är frusen och behöver avfuktas,
sen när man skulle dra in den i värmen så hoppar kedjan av trucken på 4 t p.g.a. dåligt plogat å för lös ,
sen på kvällen när man skulle skotta av gården med en Avant 300 så fastna man säkert 5-15 ggr innan gården var hyfsat plogat
man säger bare satan å perrrrrrrrrrrkkkkkkellle å går in å tar en öl å whisky

blev så förrrrbannnad att man inte ens ville ta foton av skiten

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Stampep  
#698083 En bild säger mer än tusen ord.. hade ju inte så mycket att pyssla med sen innan 🤬

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698094 Hoppla, jag vet hur de känns när de rasar med takmontage 😱

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#698106 Aj så trist!
Jaha då blev dina funderingar på kranbyte ännu mer aktuellt?

Edit. Ah nu var jag för snabb och trodde det var en annan person.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Stampep  
#698125 Man kan ju vara glad att det sprack hemma på gården iaf, 20m till eluttaget så blir till att svetsa. Får läsa på lite vad för elektroder som bör användas. Tur man köpte ny svets för några månader sen 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#698148 Nog är det väl typiskt. Tråkigt att se Stampep.😲 det är svårt att se på bilden vilket stål det är. Men om det är vanligt svartstål rekommenderat jag OK48. Tänk på att knacka svetsen. Gärna om du har någon tryckluftdriven nålhacka.
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... gKLYvD_BwE
Så du tar bort spänningar i svetsen. Det är därför en svetsfog alltid spricker bredvid svetsen. Hoppas allt går bra att laga.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698153 Först och främst ska du inte svetsa ute i vintertemp. Du måste inomhus eller värma upp så det blir varmt i stålet. Ute är det förstås möjligt men inte så lätt. Egentligen är det bra om du kan förvärma även om du är inne.
Iofs får bygger du värme när du lägger fog på fog men det gäller nog få allt svetsat med mycket hög kvalitet så lite svetsfog det blir på den lilla flänsen. Det ser tämligen klent byggt ut om jag fattar bilden rätt. Bättre dimensionerat om kranen sitter svetsad med åtminstone en cirkel på 2-3dm om det ska hålla ett tag. Men då pratar vi inte rep utan ombyggnation.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Stampep  
#698155 Ajdå, inomhus blir svårt 🤔 lyckades inte få ur själva tappen.. får höra av mig till han som byggt den och se om han har koll hur den sitter fast, hittar bara en bult och det rör sig ingenting nör jag lossar den.
Bästa vore ju att få lös den och åka till en riktig svetsverkstad. Har ingen sån där grej att knacka svetsen med heller. Får ge det nåt försök till.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#698206 Haveri är kanske fel ord, men kraftigt slitage.

Hur länge bör man förvänta sig att stödfötter håller? Detta måste väl ändå klassas som blötjärn? Tänkte lägga på extra material under, men hann inte dit. Sitter på ett Holms 2,8m blad.

Köpte bladet i höstas och enligt säljaren var fötterna nästan nya. Vi har kört sammanlagt ca 9mil grusväg, och då har de bara lyft bladet lite. Tycker det gått väl fort.
Kontrollmätte förvisso inte om säljaren talade sanning...
Senast redigerad av JohannesG tis 02 feb 2021, 15:12, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).