Verkstan

Bilder pÄ haveri.

2229 inlĂ€gg 582963 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

ananders  
#676302
alias skrev:
ananders skrev:Det sa bara poff. 😼


Traktorn ser minst lika stukad ut som betorna i bakgrunden... 😄

MVH
Alias


Ja den stackaren, och jag Àr glad att inte jag ska tvÀtta den nÀr alla betor Àr uppe ur jorden.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

totte  
#676310
ananders skrev:
alias skrev:
ananders skrev:Det sa bara poff. 😼


Traktorn ser minst lika stukad ut som betorna i bakgrunden... 😄

MVH
Alias


Ja den stackaren, och jag Àr glad att inte jag ska tvÀtta den nÀr alla betor Àr uppe ur jorden.


Det Àr rÀtt grisigt i öppen jord nu efter senaste dagarnas regn.

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ haveri.

alias  
#676311
ananders skrev:
alias skrev:
ananders skrev:Det sa bara poff. 😼


Traktorn ser minst lika stukad ut som betorna i bakgrunden... 😄

MVH
Alias


Ja den stackaren, och jag Àr glad att inte jag ska tvÀtta den nÀr alla betor Àr uppe ur jorden.


Hur mÄnga kilo av SkÄne bedömer du sitter fast pÄ traktorn efter att betkampanjen Àr klar?

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

ananders  
#676315
totte skrev:Det Àr rÀtt grisigt i öppen jord nu efter senaste dagarnas regn.


Mmm, man gÄr ut med lÄgskor och kommer in med platÄdojjor.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

ananders  
#676319
alias skrev:Hur mÄnga kilo av SkÄne bedömer du sitter fast pÄ traktorn efter att betkampanjen Àr klar?

MVH
Alias


Med det som sitter pÄ vagnen ocksÄ sÄ Àr det nog runt 150 kg. Man rensar ett par gÄnger i veckan för att se sÄ att allt ser bra ut under all lera men efter en halv dag i fÀlt sÄ Àr det lika packat med lera igen.

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ haveri.

tallen100  
#676336
ananders skrev:
totte skrev:Det Àr rÀtt grisigt i öppen jord nu efter senaste dagarnas regn.


Mmm, man gÄr ut med lÄgskor och kommer in med platÄdojjor.

LÄgskor Àr bra att ha nÀr det Àr blött,
SĂ„ det inte tar eld 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

stegmaster  
#676345 Min grĂ€vskopa klarte endast av ca 200t före 23t "Kinapower" blev för mycket. đŸ€”
Eller mer korrekt, svetsen mellan skopa och fÀsta gav upp. (1150l skopa med B-20 fÀste.)
Forsökta slipa, dra ihop och svetsa sjÀlv men det gick inte, sÄ imorron Äker den til nÀrmsta skoptillverkare för rep.
Skopan er under 1 Ă„r gammal, sĂ„ det gĂ„r dessutan pĂ„ garanti. (Er en UK skopa med B-20 fĂ€ste svetsad pĂ„ hĂ€r i Norge av Åf.)





AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

JensSkoog  
#676348 TrÄkigt, @stegmaster.
MÄste ha varit ett dÄrligt svetsjobb dom har utförd.
200 timmar Àr ju inte mycket, Àven om det vÀl Àr sten och grovsten sÄ det hÄller hos dig.
En sak Àr att den blir lagat pÄ garantin, men en annan Àr ju
all den tid och irritation det för med sig.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

stegmaster  
#676349 Ja precis Jens.
Svetsen er gjort av sertifiserat svetsfirma hĂ€r i Norge enligt ÅF, men det er inte gjort en enda fog.
Man har bara lagt festet pĂ„ skopan, och svetsat kant mot kant, ingen fog als. đŸ€”
Og precis, sÄ er det mest irriterandet even om det inte kostar pengar, dock var jag nÀrmast klar med va jag skulle grÀva detta Är, sÄ inte sÄ farligt.
Kunne gÄ 3 veckor innan skopan er klar igen.
Firman som ska göra jobbet nu, litar jeg verkligen pÄ, har kjöpt mycket skopor av dom til lilla grÀvaren, och det er solida saker.
Skulle gĂ€rna köpt ny skopa frĂ„n dom direkt frĂ„n början, men Norsk er jĂ€v..... dyrt til en hobbymaskin, och spesielt skopar i denna storlek. (Denna kostade 32tkr inkl, B-20 och frakt, en Norsk ligger pĂ„ ca 90tkr, even en Norsk begagnad brukar ligga pĂ„ ca 45-50tkr) 😼

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

JensSkoog  
#676350
stegmaster skrev:.....det er inte gjort en enda fog.
Man har bara lagt festet pĂ„ skopan, och svetsat kant mot kant, ingen fog als. đŸ€”

Det var som jag tÀnkte nÀr jag sÄg bilderna, Àven
om det var lite svÄrt att se nÀr det inte var riktigt nÀrbild.
Bra att dom som ska laga, kan sitt jobb.

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ haveri.

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#676629 Jag mÄste frÄga, Àr det du som har försökt laga med svetsen pÄ vÀnster sida pÄ andra bilden? Eller fick du den sÄdan?

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ haveri.

alias  
#676636
stegmaster skrev:Ja precis Jens.
Svetsen er gjort av sertifiserat svetsfirma hĂ€r i Norge enligt ÅF, men det er inte gjort en enda fog.
Man har bara lagt festet pĂ„ skopan, och svetsat kant mot kant, ingen fog als. đŸ€”
Og precis, sÄ er det mest irriterandet even om det inte kostar pengar, dock var jag nÀrmast klar med va jag skulle grÀva detta Är, sÄ inte sÄ farligt.
Kunne gÄ 3 veckor innan skopan er klar igen.
Firman som ska göra jobbet nu, litar jeg verkligen pÄ, har kjöpt mycket skopor av dom til lilla grÀvaren, och det er solida saker.
Skulle gĂ€rna köpt ny skopa frĂ„n dom direkt frĂ„n början, men Norsk er jĂ€v..... dyrt til en hobbymaskin, och spesielt skopar i denna storlek. (Denna kostade 32tkr inkl, B-20 och frakt, en Norsk ligger pĂ„ ca 90tkr, even en Norsk begagnad brukar ligga pĂ„ ca 45-50tkr) 😼


FrÄga frÄn en som aldrig testat att svetsa:
MÄste frÄga vad som avses med fog i detta fall?

Spontant hade jag kallat det ihopsmÀlta materialet mellan Àmnena som skall sammanfogas för svetsfog, men av texten ovan misstÀnker jag att min nomenklatur Àr felaktig.

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

halvproffs  
#676637 Man slipar av kanterna sÄ nÀr dom möts bildar det ett V och dÀr svetsas det.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

totte  
#676644 Ja om det Àr tjockt gods, som hÀr, och kant i kant, dvs bara rakt kapat och ihopfört sÄ kommer svetsen inte att trÀnga ned utan det blir en del av det yttre godset som smÀlter samman och sen Àr det inget som hÄller inuti. Som halvproffs skriver det mÄste snedslipas sÄ det blir som ett dike dÀr man svetsar ner i botten. Ofta lÀgger man dÄ flera strÀngar. Resultatet Àr att det blir homogent stÄl rakt igenom. Svetsen Àr dÄ ofta t o m starkare Àn det kringliggande godset.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ haveri.

fendt311  
#676648 HÀr pÄ jobbet fÄr vi göra svetsprov en gÄng om Är. Svets lab skÀr av provbitarna för att kontrollera genombrÀnning.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).