Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 589199 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Suneland  
#653315 Blev fel där, 1,9kg skulle det stå på osma slagorna, men med den vikten på bertin torde det vara ganska rejäla slagor på den med 👍

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653395 La en ny slaga på vågen 1,5kg, den gamla drygt 1kg och visuellt fattas mkt matrial på den gamla.
Kan de funka med ett par nya mittemot varann med knappt 0,5 kg i viktskillnad mot resten av de gamla?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655542 Renovering av framaxel Valtra M130 (Dana 730 ?)
Fick byta styrled på skåpbilen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657016 Lite dålig passform på hålet jämfört med ett nytt öra

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#657051
gnisten83 skrev:Lite dålig passform på hålet jämfört med ett nytt öra

😐De löser nu en efter en..?
Går det att göra någon helt annorlunda fäste, bit av en U -balk eller något. Att få mer svetskarv?

Jag tittade på i går en motsvarande maskin som körde vägkanten mellan cykelvägen och landsvägen. Såg inte märket, men färgerna var gul ram och ljusgrön balk.
Ingen sly finns förstås mitt i byn, men entreprenadören kör alla vägarna med samma maskin. Kräver ganska mycket att den klarar av sly och klippar lätt gräss nästan lika snyggt som en grassklippare. Våre intressant att se närmare hurdant hammar kör han med.
Konstigt nog, hastigheten i grässet var väldig låg, men utanför byn slyröjning gick betydligt snabbare.
🤔 Lättare hammarn kan också vara en lösning för din problem. 😁 Tror du inte musar övergrovt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#657053 Jag brukade lägga en sömm med hårdmetallpinne runt bulthålet, då höll det lite bättre...

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657074 Nej detta örat är paret till den som delade sig.
Har svetsat dit nya öron där nu.
Kollar igenom alla bulten nu så de flesta blir nog nya.
De gamla är krökta eller sträckta så de har kant efter slagan

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#657255 Sonen ramlade i dag 💪 stark som är blev inga skador, men det samma kan inte säga om riggröret av Stihlen.

Går det att rikta försiktigt? (😁 Självklart ska jag prova det. ) Vibbar inte, vi fortsatt röjning och han körde med den ett par timmar till.
Nånstans i forumet var en liten diskussion om riggaxeln. Sitter det en hålig axel i denna såg? Var kan man köpa en fast axel? Om en ny rör ska bestellas skulle jag vilja byta axeln med.

FS 460 C/K 2017 står på klistermäke, men den kallas också CM-K. Kurtz, kort rigg 1370, är inte exakt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#657257 Japp ur med allt och knacka i en rundstav eller ett rundjärn i nästan samma diameter..
👍

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#657258
HannuRöj skrev:Sonen ramlade i dag 💪 stark som är blev inga skador, men det samma kan inte säga om riggröret av Stihlen.

Går det att rikta försiktigt? (😁 Självklart ska jag prova det. ) Vibbar inte, vi fortsatt röjning och han körde med den ett par timmar till.
Nånstans i forumet var en liten diskussion om riggaxeln. Sitter det en hålig axel i denna såg? Var kan man köpa en fast axel? Om en ny rör ska bestellas skulle jag vilja byta axeln med.

FS 460 C/K 2017 står på klistermäke, men den kallas också CM-K. Kurtz, kort rigg 1370, är inte exakt.


Ihålig axel är det.
Solid axel finns hos din stihl återförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#657274 Tack för svaret!
Som sagt, provar först rikta. Jag har en bra ÅF 😀!

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#657276 Riv först, kolla att axeln inte är krökt.
Då ska den bytas iallafall, de är inte lika lätta att rikta...brukar bli svaj och trasiga lager och ohälsosamma vibrationer som följd... 👍

Lycka till
👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#657342 Nu är riggröret riktat😀. Otroligt. Blev så rak att man kan se genom axelhålet i nylonglid.
Axeln var helt rak. Och den är den solida.

Men när jag provstartade den, hittade jag en varvtal,lite mer varv än tomgång, som börjar axeln resonera om två sekond. Med varierande varvantal ger den inga vibrationer. Kan inte säga hurdan den är i praktiken innan jag har kört lite med den. Om den är som en betonvibra, beställer jag nya delar..
Nylon kan vara silten. 🤔
Axeln verkar vara rak, men kanske är den inte vid rotering. 🤔
Röret, för att jag har slågit det med hammar, dämpar inte resonanser.🤔
Hela rigget alltså. Det finns ju inte mer delar i rigget.😂

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#657344 Vad riktade du med?

Det måste vara ett fel någonstans om vibrationer uppstår..
Kanske ska ta ur nylonen och kolla..
Jag bytte på en och satte i lager istället..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#657398 Satt en rundjärn inne och slåg med hammar mot bordet. Järnen var 2 mm mindre än rör.
Nylonen är det vad jag tror är felet..En sliten del, som även kan sitta nu lite olika sätt.
Men som sagt resonerar den bara vid varvtal lite över tomgång. När jag trycker på gas, det hinner inte resonera.
Gjorde samma test för min 480 och hittade motsvarande resonans som jag har aldrig märkt innan.
Så jag tror det ska bli ingen problem med den. Blir det, byter jag allt nytt, kullagret mot kopplig med.

😀Går absolut inte att spara pengar och köra med dåliga grejer.. Så dumm får man inte vara.
Kostnaderna per anvädningstimme är väldig låga vad det gäller om inköpspriset av såg, delar, och klingor!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).