Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 587892 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Qkeeper  
#633837 Ja jag vet ju egentligen inte men svaret jag fick från min åf var att om det var glapp i veven så var det inte värt att laga ens om man gjorde skruvandet själv. Sen förstår jag ju om man vill ta ut dyra pengar för reservdelar för det är ju bättre att få sälja en ny såg istället så klart. Synd å skam på en knappt 3 år gammal såg iaf... 👎

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#633840 Ja visst men det beror ju på något att till och med veven fått stryk...

Har skruvat mycket sågar men det är inte ofta veven tar stryk....

Jag lägger hit art nummer och priser i morgon, om inte annat så man har att jämföra med..
Alltid bra att kolla priser..

Dessa sågar verkar inte leva länge..
Den äldsta jag sett som överlevt barnsjukdomarna var 5 år....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#633887 Vad kan ha orsakat dessa skador? Matchande märken på både kolvstång och här där kolvstången går ur cylindern.

Min hypotes är att någon i gången tid svetsat på maskinen och av misstag eller okunskap låtit strömmen gå genom cylindern och att strömmen hoppat här.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#633934 Och vem släppte in möss i hydruliken?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#633939
JohannesG skrev:Och vem släppte in möss i hydruliken?

Gissar att du inte hade något cylinderlås på den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#638520
vinterrojarn skrev:Komplett handtag som sitter ihop med bågen på den modellen.

Kostar 329 kr på skogsverktyg.se.


Får bara fram handtag för ms170 och dom handtagen är inte lika. Säkert jag som är dålig att söka. @vinterrojarn

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#638524 Stämmer det var jag som såg 171...men handtaget gällde endast 170...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#639707 Skulle fylla ved bordet. Då slutar svängningen på kranpelarn fungera. Den slår bara stopp lite här och där. Sedan kan den börja fungera åt ett håll utan last. Sedan stopp. Sedan fungerar den bara åt andra hållet utan last. Sedan stopp. När jag kopplar på vinschen försöker tvångsdra kranen i svängning är det stopp när jag kör hydraulik samtidigt. När jag bara drar med vinschen kan jag svänga liten bit. Sedan stop. Men när jag kopplade bort hydraslangarna från vridhuset kan jag för hand kraft vrida kranen från höger till vänster. Verkar inte vara någon kugg, skada i vridhuset som är trasig. Vad tror ni det är för fel?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639715 Skulle sänka hitchkroken på traktorn. När jag drog i handtaget för o lossa spärren så hände ingenting. Det har varigt tjurigt innan. Men efter ett par justeringar så har det funkat.

Tänkte inte nu igen. Kände att det var lite kvar o dra. Men det tog stopp.

Gick ut å tittade. :shock:
En liten sten sedan grusyteharvningen.

Tur att det inte var värre än å bara pilla bort den. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#639718
fendt311 skrev:Skulle fylla ved bordet. Då slutar svängningen på kranpelarn fungera. Den slår bara stopp lite här och där. Sedan kan den börja fungera åt ett håll utan last. Sedan stopp. Sedan fungerar den bara åt andra hållet utan last. Sedan stopp. När jag kopplar på vinschen försöker tvångsdra kranen i svängning är det stopp när jag kör hydraulik samtidigt. När jag bara drar med vinschen kan jag svänga liten bit. Sedan stop. Men när jag kopplade bort hydraslangarna från vridhuset kan jag för hand kraft vrida kranen från höger till vänster. Verkar inte vara någon kugg, skada i vridhuset som är trasig. Vad tror ni det är för fel?


Kolla hur färgen på hydrauloljan är ..låter som vatten i oljan...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#639767
vinterrojarn skrev:
fendt311 skrev:Skulle fylla ved bordet. Då slutar svängningen på kranpelarn fungera. Den slår bara stopp lite här och där. Sedan kan den börja fungera åt ett håll utan last. Sedan stopp. Sedan fungerar den bara åt andra hållet utan last. Sedan stopp. När jag kopplar på vinschen försöker tvångsdra kranen i svängning är det stopp när jag kör hydraulik samtidigt. När jag bara drar med vinschen kan jag svänga liten bit. Sedan stop. Men när jag kopplade bort hydraslangarna från vridhuset kan jag för hand kraft vrida kranen från höger till vänster. Verkar inte vara någon kugg, skada i vridhuset som är trasig. Vad tror ni det är för fel?


Kolla hur färgen på hydrauloljan är ..låter som vatten i oljan...

Det är inget vatten i hydraul olja. Jag tror det är någon tätning som krånglar i tuberna.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#639769 Du har att göra en stund då...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#639779
vinterrojarn skrev:Du har att göra en stund då...

Är så när man kör med gammla grejer. #:-s

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#639787 Det är därför jag hellre håller på med äldre grejer, de går att fixa. Nytt skit måste man nästan anlita för...flera år bara lära sig datan riktigt...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#639808
vinterrojarn skrev:Det är därför jag hellre håller på med äldre grejer, de går att fixa. Nytt skit måste man nästan anlita för...flera år bara lära sig datan riktigt...

Håller fullständigt med.👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).