Verkstan

Bilder på haveri.

2263 inlägg 587640 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Loffe84  
#629928 Blir ett nytt för 513kr på OIE. Men däremot så blir det ett mindre projekt att få ut den sista pinnbulten.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#629930
Loffe84 skrev:Blir ett nytt för 513kr på OIE. Men däremot så blir det ett mindre projekt att få ut den sista pinnbulten.

Du skulle haft en induktionsvärmare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Loffe84  
#629935 Ja det är fina saker det. Ska göra ett försök med gasbrännaren.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#629937 Hadde kedjeskott på vedmaskinen i går.
Första gången tror jag.
Kan jag svetsa detta med, det var bara ett år gammalt och varit med om ca 500m3. :wink:



Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedproducent  
#629939 Kedjeskott är ju när en tand lossnar men denna kedjan har ju gått av. Det har alla mina kedjor till vedmaskinen gjort. Men dom brukar gå 2-2500 kubik ungefär. Men dom hinner inte bli nerfilade utan går av till slut.
Senast redigerad av Vedproducent sön 08 mar 2020, 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedproducent  
#629941 Eller kanske man säger kedjeskott när kedjan går av också. Nu blev jag lite osäker. Har alltid kallat det så när någon tand lossnar bara.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

fendt311  
#629946
Loffe84 skrev:Ja det är fina saker det. Ska göra ett försök med gasbrännaren.


Tog faktiskt pinnsvetsen en gång på en m8 pinnbult som gått av. Punktade fast en m6 bult och trodde det inte skulle funka. Men värmen gjorde nog sitt till för den släppte. Men det var en engångsföreteelse. Har annars alltid borrat ut dom. Brukar ta en rak mejsel knacka in den lite grann efter jag borrat nära gängorna. Värma med gas. Då brukar dom släppa.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Tralsmo  
#629952 Angående bultar som sitter utav helvete.

Värm me gassvets på huvet ( gassvets =mer energi på liten yta) tills bulten blir röd.
Låt svalna tills det går å sätta finger på ( viktigt).

Bulten har utvidgats sej å svalnat, innebär att den fått mer utrymme i gängan.
Då lossnar den.

Dra INTE när den är varm, då ryker den av.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Cat554  
#629961
fendt311 skrev:
Loffe84 skrev:Ja det är fina saker det. Ska göra ett försök med gasbrännaren.


Tog faktiskt pinnsvetsen en gång på en m8 pinnbult som gått av. Punktade fast en m6 bult och trodde det inte skulle funka. Men värmen gjorde nog sitt till för den släppte. Men det var en engångsföreteelse. Har annars alltid borrat ut dom. Brukar ta en rak mejsel knacka in den lite grann efter jag borrat nära gängorna. Värma med gas. Då brukar dom släppa.

Eller legg en M10 mutter over enden på den brutna bulten og svets i hålet. Låt kylna og skruva den ut.
Til M10 bult tar man en M12 mutter osv.
OH

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#629968
Vedproducent skrev:Eller kanske man säger kedjeskott när kedjan går av också. Nu blev jag lite osäker. Har alltid kallat det så när någon tand lossnar bara.

Nå, du måste inte fråga mig va som er korrekt, men trodde man sa så när en skördare kastade kedjan efter brott? :???:
Jag forsöker bara skriva "svorska" så det ska bli lettare begripligt, men klart det blir säkert mycket fel, då jag bara forsökt lära mig av det jag leser här skogsforum och maskinisten.
Dock sade vel bilden det mesta i just detta fallet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Vedproducent  
#629970
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev:Eller kanske man säger kedjeskott när kedjan går av också. Nu blev jag lite osäker. Har alltid kallat det så när någon tand lossnar bara.

Nå, du måste inte fråga mig va som er korrekt, men trodde man sa så när en skördare kastade kedjan efter brott? :???:
Jag forsöker bara skriva "svorska" så det ska bli lettare begripligt, men klart det blir säkert mycket fel, då jag bara forsökt lära mig av det jag leser här skogsforum och maskinisten.
Dock sade vel bilden det mesta i just detta fallet. :wink:

Absolut gjorde bilden det. Det var glasklart vad du menade :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#629983
stegmaster skrev:Kan jag svetsa detta med, det var bara ett år gammalt och varit med om ca 500m3. :wink:

Svetsa en kedja - räknar med att det är skämt \:d/

Men på norska säger vi vel "kjedebrudd" og "kjede(av)hopp", och så får några
kunniga språkexperter berätta vad som är riktigt på svenska :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#629989
JensSkoog skrev:
stegmaster skrev:Kan jag svetsa detta med, det var bara ett år gammalt och varit med om ca 500m3. :wink:

Svetsa en kedja - räknar med att det är skämt \:d/


Det var absolut ett skämt ja. :grin:
Var bara så mycket snakk om svetsning i dom andra inläggen före. :mrgreen:
Det hadde kanskje hållt för 200m3 til, men knappast mer.
Brukar slipa kedjan varje 50m3.
Em kedja kostar ju inget i sammanhenget med hur mycket den produserar. :grin:
Senast redigerad av stegmaster sön 08 mar 2020, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#629992 Skulle vara kul att testa, men är dock övertygad om att kedjans härdning kommer att göra att den smäller av direkt vid körning och blir då ännu farligare....

Svetsning är roliga saker... :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Qkeeper  
#632860 Förra veckan var det bränslepumpen på fyrhjulingen som gav sig så jag fick lirka på vagnsdriften hem, det tog ju sin lilla tid.

Idag innan det ens gått en tank blev det haveri på vevlager med skuren 550 som resultat. Årsmodell -17 så funderar trots min dåliga lycka med Stihl att prova en av dom nya 261 istället :-ss :-ss


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).