Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 589285 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#604774 Kan flensen ha blitt litt skakk med årene?kansje en ide og ta den av å legge den på en planskive evt en glassplate med et fint pussepapir å plane den,den er jo bare festet med 3 bolter så det ene "hjørnet"vil jo vippe hvis du forstår hvordan jeg tenker??

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604788 På min förra frontpump fick ja samma problem, byte o ring 2ggr och de ska vara av en annan hårdhet än vanliga o ringar blev jag upplyst av en mekaniker men de fortsatte läcka, bytte fläns med utan att de hjälpte så de slutade med att aluminiumpumpen byttes till en i gjutjärn pga att den tålde högre kontinuerligt tryck än aluminiumpumpen som låg i gränsen på vad den tålde.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#604815 wow. vilken respons. :-bd
Jag ska kolla va ni foreslår.
Det er jädrans trångt så pumpen går inte kolla på plats, men vinkelkoplingen(flänsen) med spåret och o- ringen tar jeg helt bort, så den kan jag testa med en platta (ruta), och se efter sprickor (fast jag gjorde ju egentlig det när jag bytte O-ring).
Bordet kanske få tag på orginal O-ring, nu har jag bara tatt en från et "biltema" sortiment, men riktiga mått,, men den kanske inte har samma hårdhet som orginalet. :???:
Er det evt. spricka i själva pumphuset måste hele pumpen bort för att kolla, så det får bli sista utväg, då det er lite krångligt å få fram den.
Kan nästan inte begripa at det kan läcka såpass mycket uten man lyckas se felet, men det gör det. (dock har jag inte kollat på pumpens plana yta, annat enn med at dra fingaren över, men ta ut den får bli sista forsök.)
Trycket ligger på 200bar.
Tack for alla goda idear. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#604817
Førland skrev:Kan flensen ha blitt litt skakk med årene?kansje en ide og ta den av å legge den på en planskive evt en glassplate med et fint pussepapir å plane den,den er jo bare festet med 3 bolter så det ene "hjørnet"vil jo vippe hvis du forstår hvordan jeg tenker??

Ja jeg skjønner hva du mener, skal sjekke det,
Om det ikke var for 90 grader vinkelen på flensen kunne det jo vært 4 skruer, men det er jo bare 3, så det er jo en mulighet som du sier. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

hlb  
#604820 Har haft samma problem med blåst O-ring på utg från hydraulpump Valtra 565. Dock har skruvarna varit något lösa. Efterdra skruvarna ev, gängsäkring på skruvarna. (Stålskruv i Al-pump.)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#604821
hlb skrev:Har haft samma problem med blåst O-ring på utg från hydraulpump Valtra 565. Dock har skruvarna varit något lösa. Efterdra skruvarna ev, gängsäkring på skruvarna. (Stålskruv i Al-pump.)

Jo, skruvarna var det första jeg testade, men dom satt som berget.
Sen kollade jag orginal O- ringen någrant når jag tog loss flänsen, och den såg helt fräsch ut va jag kunne se.
Verkar vara helt rund, och inga hakk eller nåt synlig slitasje.
Så mest sannolikt en spricka eller en inte plan yta.
Får se i veckan om jag får tid at pyssla med detta. (Maskinen måste var i ordning til helgen igen).

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604824 Finns även raka flänsar som då har 4 bult och sen sätta vinkel på adaptern men jag är nog lite pessimistisk när de läcker men ändå sitter fast

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#605000
gnisten83 skrev:Finns även raka flänsar som då har 4 bult och sen sätta vinkel på adaptern men jag är nog lite pessimistisk när de läcker men ändå sitter fast

Dessutan finns det inte plats heller til nåt annat enn denna 90gradare fläns, det er rett trångt mellan pumpen och tanken, precis så man får in handen imellan.
Men jag ska göra 1 forsök til innan jag drar av hela pumpen, och evt. bara byter med pump/fläns som sitter på el. motoren.
Min maskin har båda Pto och el.motor med var sin pump och uppsats. (kolla bilden nedan)
Dock vet man ju inte hur denna pump(som sitter på el.motor) funkar efter inte varit använd dom sista 15 åren. :???:
Och jobbet blir en mardröm, när man ser ormebolet med slanger och hur trångt det er.

Nåja, det er ju bara fylla på olja efter som, men gillar inte ha läcka över lång tid.
Sen har vi talat om att byta maskinen i en sprillans ny maskin av samma type (fast utan el.motor), sedan vår er 17år numra, så vi får se.
Det er egentlig inget fel på den, bara lite allment sliten efter 17år.


Fullt oppsett med pumpar och flänser på både Pto och el.motor.
El. motor har vi aldrig användt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605019 Jaha de är en dubbelpumpx2, blir lite extra T kopplingar o backventiler o slang som fyllar upp utrymmet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#605249
gnisten83 skrev:Jaha de är en dubbelpumpx2, blir lite extra T kopplingar o backventiler o slang som fyllar upp utrymmet.

Min har faktisk bara enkel pumpx2, den dubbla kom först år 2010 (som manual bilden ovan visar, til min maskin finns endast manual på papper).
Den ekstrapumpen er en liten gearpump på ca 7l/min om jag minns rett, men det er jädrans med slanger endå, då alt drivs av hydraulik.
Men i övrigt er dom lika.
Vil inte ta tag med för stora reprasjoner nu under sesongen, då den helst bör kunna användas varje helg.
Det er så mildt och blött at vi bara varit i skogen 1 gång så langt denna sesongen, så då kapar/klyver vi istället.
Jag kommer göra ett forsök til att fiksa detta, går inte det vurderar jag bara efterfylla olja fram til våren, och byta maskin til våren/sommaren, så vi kan dra igång nästa sesong med en sprillans ny maskin. :d

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#605277 Har du sjekket opp leveringstiden på ny maskin?jeg måtte vente ca 2 mnd på min,å det var en maskin som allerede var bestilt inn til lager i lyngdal,men om du ikke skal ha den før til neste sesong så har du jo god tid.tror jeg så at den lille pumpen er 8 liter for å være pirkete :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#605402 Ok, så sier vi 8L/min da. :wink:

Nei, jeg har absolutt ikke tenkt så langt fram, men vi har snakket litt løst om å bytte maskin snart, helt uavhengig av denne lekkasjen.
Og det blir garantert samme maskin igjen (Dalen 2054) om det ikke dukker opp noe helt nytt i mellomtiden.
Men det er jo bra å vite at det er så lang ventetid, var ikke klar over det. :surp: :-bd
Problemet jeg har med Dalen er at de ikke vil bygge på ekstrauttaket jeg trenger til stegmateren (olje fra den store pumpen), men de kunne være villige til å bistå med deler, men ville altså ikke levere den ferdig slik fra fabrikk.
(trenger et dobbeltvirkende uttak fra den store oljepumpen ca 60l/min for å litt fart på stegmateren)
Vil ikke bruke det som sitter på den jeg har nå, da ventilen er for liten til såpass stor oljeflyt, samt at den er tvilsomt montert inn på hydraulikksystemet, tror jeg.
Så på en ny maskin vil jeg opp minst en dimensjon på ventil og slanger(til stegmateren), og få det riktig koblet, samt få betjeningsspaken litt bedre plassert på maskinen. (I sammen med øvrig betjening).

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#605420 Etterspørselen var større enn de klarte å produsere maskiner ifjord sa de,men bede å vente litt å få noe som fungerer 100% enn noe som er slengt sammen i full fart.har ikke hatt noe problemer med min maskin siden oppstart :-bd .kvalitet tvers igjennom :-bd .fint hvis de kan velge ventiler og div for deg,da vet du at det er dimensjonert og beregnet for maskinen :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#606318 @stegmaster Hvordan gikk det med pumpen ble den tett?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#606328
Førland skrev:@stegmaster Hvordan gikk det med pumpen ble den tett?


Har ikke fått gjort noe med det ennå.
Vi kappet/kløyvde i går (et helv, vær), og det har aldri lekket så mye som nå.
(Gikk med ca 8l hydraulikkolje på 4 timer.)
Når olja ble skikkelig varm, spruter det bokstavlig talt olje ut av den koblingen hver gang man kjører en funksjon.
Så det er mye verre nå enn før, skal prøve å få fikset det igjen i denne uka.(om det bare kunne slutte å regne snart)
Skal oppdatere hva feilen er om jeg noen gang finner ut av det. :???:

Noen bilder fra i går av maskinen.

Som syns så er det trångt.


Tenk om lekkasjen hadde vært på denne siden heller.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).