Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 589419 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

HannuRöj  
#562159 Eller borde där vid bruna kolvringara vara stödringarna? Klapp mellan ringarna och kolv? Om muttern är fast, med gängsäkring.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#562191 Muttern var bra dragen. Håller dock med om att det ser lite konstigt ut. Men han jag beställde tätningar av på Drivma såg inget konstigt med att spåret för U-manschetten var något större. Och i sammanhanget påverkar det nog lite. Tror nog att styrringarna tätat bättre än manschetterna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#562193
gnisten83 skrev:Kan bara hålla med dej, packat om några kolvar som skjunker men inget sett så illa ut

Ska inte säga att jag packat om väldigt många kolvar, men jag har heller aldrig sett något liknande. Dock skönt när det inte behöver vara någon tvekan om vart felet är.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

källshult  
#562898
något täcklock som har fallit bort på min stihl ms 201 som jag även kallar för gubbar såg är grymt nöjd med den sågen fäller allt till min stegmataren. Apropå gubbar såg passera snart jag själv 50 års sträcket :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562900 Välkommen in i klubben då 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#562913 50. Ni ær ju bara ungpøjkar!
Bra såg och locket ær snabbt att fixa.'

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#562982 När jag var 30 sa en "gubbe" på 50 år i jaktlaget; fixa det där du som är ung. 25 år senare sa han samma sak! 🙂

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562996
halvproffs skrev:När jag var 30 sa en "gubbe" på 50 år i jaktlaget; fixa det där du som är ung. 25 år senare sa han samma sak! 🙂

Haha, samma sak att hur gammal än barnen blir så är dom ändå ditt barn :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Seb macahan  
#566401 Denna var lite ny för mig. Bigab 10-14 som numera tippar och växlar tämligen dåligt. Ganska svag konstruktion, axeltappen som håller i kolven är endast så lång att den når in den bit på hylsan som ni ser (den som sitter kvar) anledning till haveriet är pga låsskruven ni ser på hylsan som sitter kvar hade gått av och axeln börjat vandra. Jobbigt läge när hela växling avslutas med en smäll och väldigt spända hydraulslang är. Varning för er med Bigab vagn, kolla detta. Kolla att låsskruven inte är av och att axeln är centrerad. Jag kommer att sätta en längre axel så att hela hylsans stöd nyttjas.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#566428 Ser ut å vara tunn plåt.
I biten som ligger på dragstången.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Seb macahan  
#566436 Nja 12mm, o det räcker nog till om kraften fördelas "rättvist". Grundfelet är som sagt att axeln blivit förskjuten, och konsteuktionsmissen (enl. Mig) att axeln skulle varit så lång att den strök yttre ändkant på hylsorna. Då hade man lättare sett om axeln börjat vandra samt att kraften tagits ut på en större yta.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#566440 Axeln bör ligga med någon halv centimeter utanför minst gärna en cm.

Men sedan tycker jag nog att själva konstruktionen, borde ha svetsats bättre i från början.

Inte fel med två smörjnipplar heller och en rejäl mässings bussning perforerad.

Allt som rör sig behöver ha fett, även människor.. :d

Nä, där blir det till att göra om och göra rätt, tyvärr du som får göra det rätta, då konstruktören inte klarade av det. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Robertberg  
#566454 Ska tipsa grannen att kolla det på sin.
Han drar sin 10-14 efter grävmaskinen, och ibland räcker inte tippkolven till så han hjälper till att lyfta med skopan.

Skönt att allt gick bra med dig Seb.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Seb macahan  
#566522 Hylsan på plats och ny genomgående axel med svetsstopp i båda ändar. Skönt o ha detta klart och skönt an ingen eller inget blev skadat när det hände. Ibland är det rätt bra o ha kran på traktorn..😁

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

källshult  
#566529
Blir ju bra . Apropå att lyfta med kranen har man stor nytta av och det är smidigt att ha krokar fastsvetsade på gripen som jag har gjort och dom är inte ivägen när man använder gripen i skogen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).