Verkstan

Bilder på haveri.

2263 inlägg 587598 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556594
stegmaster skrev:Min grävskopa verkar fått en stroke, då den ser lite konstig ut på ena sidan. :wink:
Ja, ja, blir att beställa en ny riktig Norsk grävskopa imorron, even om det kommer svida rejält i plånboken.
Kommer givetvis svetsa ihop denna vid tilfälle så den går att bruka, men vil en en riktig skopa jag kan lita på.
(Har fortfarandet 4 nya Cat tänder til den, så vore fint om den håll ihop til man kört slut på dessa.)


11
1552588283_img_20190314_155039.jpg

Tycker du ska beställa en svensk skopa istället, dom håller bättre :d

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#556661
Flisaren skrev:Tycker du ska beställa en svensk skopa istället, dom håller bättre :d

I Norge - med bara sten, sten och senn lite berg och mera sten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#556689 Beställ en Norje skopa.

Och det är inget norgeskämt. =))

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#556811 Hvilket merke velger du?klepp,flekkefjord eller kansje gjerstad?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#556914 När jag vil ha kvalite köpar jag Norsk och då Flekkefjord sen dom finns närast, men dom andra er stort sett samma.
Ska inte säga va Norska produsenter säger om Svenska grävskopor för då blir man ennu mindre populär här. :wink:
Men för att vara ärlig, så er ju Svenskt oftast bäst i nästan alla sammanhänger, men just grävmaskinskopor er inte ett sånt fall.
Eller mer korrekt, så verkar Svenskt mest innriktad på rototilt och derav lett och relativt klen för hårda forhållanden, men fin för lättare grävning med rototilt.
Toppen stål använder man på båda sidor gränsen.
När man ska grafsa Norska berg och bryta sten, er Svenskt inte i samma divisjon engång.
Har erfarhet med RF och SB av Svenskt. (RF er ju nästan bara för lösmassor, fast dom har alla typer skopor.)
Har en SB tiltskopa och den vore svetsat 3 gånger under ca 1200timar, alt från själva skopan til cylinderfästen som gått av.
Norska tillverkare har ju inget som er för bönder eller hemmapulare, utan alt er riktat mot proffmarkedet vare sig det er en 100l som en 2000l skopa
Nackdelen med Norskt er tungt och dyrt, men med stor sannolikhet har du en skopa som överlever maskinen den sitter på, och kanske nästa med.
Denna jallaskopan som gav upp er en billig UK tillverkat skopa, så inte så mycket att bråk för, men idag har den varit hos tandläkaren, så nu går den att använda.
Slipa, slipa, slipa, sen böja tilbaka, svetsa, svetsa , svetsa. (3 timmar så var den friskmeldt). 8)
Det hadde even börjat komma en spricka på andra sidan så slipade lite och svetsade där med.
Fick pris på tillsvarandet ny Norsk skopa idag, 18000kr + mva, denna UK skopan kostar 9000+mva ny idag.

Slipa, slipa, slipa.

Första forsök att rikta. Fick slipa 2 gånger till annan jag lyckas trycka tilbaka den, så jag kunne börja svetsa.

Klar för nya tag, så får vi se hur lenge den håller i hop.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Førland  
#556940 Høres fornuftig ut,en god og godt utformet skuff jør gravingen mye lettere :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#558162 Körde på en grävling i förra veckan och fick skador på favoritbilen saab 9-3 -05..
Front och plast och kylare .. mm.
Verkstaden misstänker att försäkringsbolaget erbjuder inlösen. 😢 , bilmodellen är lågt värderad...
Funderar på om man skulle köpa sig en reservdelsbil o fixa det själv. .. ..

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#558183 Eller leta på bilskrotar, borde finnas en hel del. Kolla förresten: https://www.bildelsbasen.se/

Synd att lösa in en fungerande favorit. Snacka med försäkringsbolaget om du inte kan få ut en rimlig summa för att betala begagnade delar i stället för inlösen. Får man tag i en vettig skadereglerare går det ofta att få till en uppgörelse.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#558188 Köper jag från bildelsbasen blir det nog ungefär samma priser som verkstaden hade summerat. De ville bla. byta alla 3kylare. De fick ihop en summa på över 20000 för bara materialet...
Jo jag ska fundera ett par gånger över hur jag ska göra. Vore intressant att höra deras erbjudande på bara delarna som du säger...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Tjippen  
#558219 Dags för bakaxel byte nr 2 i vår:(( tur att man har blivande meckare på tillväxt :d

Hur gör ni för å hålla rent hjulingen, tryckluft eller högtryckstvätten?

// JG

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#558228
Tjippen skrev:(( tur att man har blivande meckare på tillväxt :d


Så bra :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#562130 Rätta mig gärna om jag har fel, men jag är ganska säker på att det inte ska se ut så här! Nästan konstigt att det över huvud taget gått att få funktion.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

ÅsaNisse  
#562132 Ser ut som om muttern inte är riktigt åtdragen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562133
JohannesG skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men jag är ganska säker på att det inte ska se ut så här! Nästan konstigt att det över huvud taget gått att få funktion.

Kan bara hålla med dej, packat om några kolvar som skjunker men inget sett så illa ut

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#562134 Har den inte varit riktigt dragen från fabrik?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).