Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583328 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#566539 Nu blir det svetsa på riktig igen på denna UK skopan.
Hanix er vassa grejor, så i dag ramlade en hel bit av skopan av. :smile:
Er ju billigskopa, men får göra en lagning til.




Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Prickskytt  
#566544
Fick ett jättelångt utskjut....

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#567934 Först en slang.
Å sedan hundbenet.
Är det gjutgods i hundbena.?
Eller svetsbart ?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#567935 Gammalt brott.
Man ser det nött.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#568006
Amatörhuggare 62 skrev:Gammalt brott.
Man ser det nött.

Liknar ju jutgods, tyvärr.
Svårt att nöta så det håller :cry:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Cat554  
#568009 Om det er gjutgods, ville jeg tro det er gjutet stål. Da er det svetsbart.
Slip god foga, varm det til 120-150 grader og gjør en god svets.
Varm deretter til du får gul/blå farge på overflaten, ikke for hard varme. Du rensliper litt overflate for å se fargen. Du ønsker 270-300 grader. Da går sprøheten ut om det er litt herdbart. Så ser du hvor lenge det holder.
OH 👍

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#568012 Japp som inlägget ovan beskriver, värm upp materialet till ca 150 grader, svetsa sedan med gjutjärnspinne, en rejäl svets.

Sedan är det ju tyvärr så att nött matetial inte håller länge igen...

Men testa går ju.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#568013 Tackar för svaren.
Skall testa.
Vore bra om det går svetsa.
Så man kommer ur mossen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#568014 Tar man det bara lugnt med pinnen så går det bra.

:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Cat554  
#568040 Se på gnistene når du sliper fogan. Ser dom ut so fra stål, så anvender du basisk tråd. Den har større styrke enn gjutjärnspinne. Om det blir korte, små gnister, så er det gjutjärnstråd som gjelder. Har du et stykke gjutjärn å slipe i for sammenlikning, så er det bra, men jeg tviler sterkt på om det er brukt carbonrikt materiale til en slik del.

Moderat nötning kan faktisk 0-stilles ved å varme det rødt og slenge det i vatten. Presis som er herding. Er ikke materialet herdbart, så får en da ny korndannelse, og det blir segt igjen.
Men det er lettere sagt enn gjort i praksis, samt at en da skal være sikker på hvilket materiale en har.
OH

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

bgl  
#568050 Svårt att se men är inte den andra länken också svetsad?
I så fall blir det ännu svårare med svetslagning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#568259 Ja har man maskiner så er man nästan aldrig ledig på jobb.
I dag var det byte av strammehjul (idler) til grävmaskinen.
Har hört det gnisslat et bra tag, men huva va slut det var, inga lager kvar, och even bulten var kapat nästan helt av efter å ha gnisslat järn mot järn. :o
Ja, ja, nu er nytt hjul på plats.

Et slut strammehjul

Kolla nogra, så ser ni bulten er nästan helt av, nästan som man kapat i den med vinkelslip.

Nya hjulet på plats.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568378 👍 Det var hög tid för byte där 😱

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#568481 Ja det var absolut i tid. :smile:
Märkte dock att det even fanns några kassa underuller, men får inte dom förr om ca 14 dager.
Men då er bara släppa på spänningen för att byta, behöver inte ha bandet helt av igen.

Annars var jag med en bonde att fiksa til en sliper bro över et lite dike som ramlat i hop.
Blev en för mig lite udda lösning med sliper langs med körriktningen, har alltid haft dom på tvärran själv.
Fördelen er ju at man kan göra den hur bred som helst och man vinner lite höjd, men er lite tveksam til hållfastheten på detta, med halvdårliga slipers, då blev et bra långt spänn utan stöd under, men han ville ha det så, så då blev det så. :-ss
(den som ramlat i hop hadde 4 sliper som stöd under, men endå inte håll den inte, så vet a tusan hur detta kommer fungera om några år).
Om det vore sprillans nya sliper kunne jag vore med på detta, men dessa var alldeles för dårlig för detta efter min mening, men tiden får visa.
Har tyvärr ingen före bild, bara på hur den blev när den var klar.
Bonden fick själv äran att göra första överfarten, då det knakadet rejält när jag började kliva in på broen med grävaren. :wink:
Den håll dock för en Valtra N124. :d


Själv pillade jag med mig några biter med slipers til att bygga under grävaren vid strammehjulsbyte.
För då fick jag grävbommen ledig til att dra av bandet och pilla på det igen utan att lämna hytten, utan jäklas med spett och fandens oldemor.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#568493 Dom ser ju inte bara begagnade ut, men mycket begagnade :mrgreen:

Men - du får väl ett jobb om någon tid med att
dra han och Valtran upp från diket :d :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).