Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 587964 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

uffejohan  
#498010 Jag har ingen bild, men kan beskriva mitt "haveri". På min traktor NH8260 har jag en Ålö-lastare. Lyft och tilt funkar som det ska, men 3:e funktion till skoplåset går ibland, oftast inte. Ibland öppnar den inte, ibland stänger den inte. Jag har 12 volt både på utgående trådar på reglaget och framme vid magnetventilen. Det hjälper inte att traktorn står inne i värmen, lika illa ändå. Att skifta till "4:e funktion" på ventilpaketet hjälper inte heller. Nån som varit ute för samma sak och kan ge lite tips? Har redan legat en dag o letat och mätt spänning överallt men hittar inget fel.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498011 Har du provat med en annan kabel direkt till magnetventilen o mata direkt från batteriet?
Bara för att utesluta kabel/brytarefel.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498013
uffejohan skrev:Jag har ingen bild, men kan beskriva mitt "haveri". På min traktor NH8260 har jag en Ålö-lastare. Lyft och tilt funkar som det ska, men 3:e funktion till skoplåset går ibland, oftast inte. Ibland öppnar den inte, ibland stänger den inte. Jag har 12 volt både på utgående trådar på reglaget och framme vid magnetventilen. Det hjälper inte att traktorn står inne i värmen, lika illa ändå. Att skifta till "4:e funktion" på ventilpaketet hjälper inte heller. Nån som varit ute för samma sak och kan ge lite tips? Har redan legat en dag o letat och mätt spänning överallt men hittar inget fel.


Hade liknande fel i min lastare med 3 e funktion . Det var bara en kardel i kabeln som satt kvar i knappen. Skalade o lödde dit den igen o nu funkar det.

Bara mina 5 ören.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

uffejohan  
#498021 Tack för tipsen, letar vidare i morron med nya infallsvinklar!

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498049 Har själv trima men om du har multikoppli gen för slangarna o elen så kan kontaktstycket ibland vara lite isär så man får trycka ihop det manuellt åvanifrån.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#502075 Axlen gick av på sågen idag. :cry: . 560xpg

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#502079 Skulle tanka ATVn med min Husqvarna 15L bensindunk med snabbpip likt den på kombidunken.

Men det gick dåligt och efter jag vände på dunken såg jag att "muttern" hade spruckit.

Letade upp kvittot, mailade Gårdsman på måndagen och idag (onsdag) låg en ny i postlådan. Vilken bra service och smått otroligt, då Postnord varit inblandad. :) :-bd

Hoppas det löser sig för dig ananders.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

adahlm  
#502080 Hade muttern till kopplingen kommit lös? Ser ut som kopplingen skavat emot skyddet?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

uffejohan  
#502093
skogogräv skrev:Har själv trima men om du har multikoppli gen för slangarna o elen så kan kontaktstycket ibland vara lite isär så man får trycka ihop det manuellt åvanifrån.

Nu är felet hittat och allt funkar igen, tur när det är mycket snöröjning... Orsaken var jordfel, knöligt att hitta, men nu är kontakterna bytta och kablarna omlödda i reglaget.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502094 Gott när man hittar felet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#502111
adahlm skrev:Hade muttern till kopplingen kommit lös? Ser ut som kopplingen skavat emot skyddet?


Nej vevaxlen har gått av.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

källshult  
#502119
Hema skrev:Skulle tanka ATVn med min Husqvarna 15L bensindunk med snabbpip likt den på kombidunken.
1520444395_dsc_1662.jpg

Men det gick dåligt och efter jag vände på dunken såg jag att "muttern" hade spruckit.

Letade upp kvittot, mailade Gårdsman på måndagen och idag (onsdag) låg en ny i postlådan. Vilken bra service och smått otroligt, då Postnord varit inblandad. :) :-bd

Hoppas det löser sig för dig ananders.

Det här hänt så för mig också på min 15l Husqvarna bensindunk och det var ungefär ett halvår efter jag hade köpt den . Fick en ny av Husqvarna återförsäljare och dom skickade den söndriga till Husqvarna för reklamation .

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#502121
ananders skrev:Axlen gick av på sågen idag. :cry: . 560xpg

Surt! Hur gammal är sågen?
@ananders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

ananders  
#502124
Erre skrev:
ananders skrev:Axlen gick av på sågen idag. :cry: . 560xpg

Surt! Hur gammal är sågen?
ananders


Ja lite förvånande var det och en extra tur till kojan för att hämta en annan såg.
Det är på jobbet så jag har inte koll på åldern på sågen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#502133
källshult skrev:
Hema skrev:Skulle tanka ATVn med min Husqvarna 15L bensindunk med snabbpip likt den på kombidunken.
1520444395_dsc_1662.jpg

Men det gick dåligt och efter jag vände på dunken såg jag att "muttern" hade spruckit.

Letade upp kvittot, mailade Gårdsman på måndagen och idag (onsdag) låg en ny i postlådan. Vilken bra service och smått otroligt, då Postnord varit inblandad. :) :-bd

Hoppas det löser sig för dig ananders.

Det här hänt så för mig också på min 15l Husqvarna bensindunk och det var ungefär ett halvår efter jag hade köpt den . Fick en ny av Husqvarna återförsäljare och dom skickade den söndriga till Husqvarna för reklamation .

Gött att det löste sig smidigt för dig med. Såg att min nya pip hade en annan färg (mörkare) på muttern. Samt att den runda packningen bytts från att vara fyrkantig i profil till rund som en o-ring. Så det är nog flera som drabbats. Bra service hur som helst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).