Verkstan

Slipa Gräsklipparkniv/blad

13 inlägg 54834 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipa Gräsklipparkniv/blad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281004 Hur slipar du din gräsklipparkniv? Med vinkelslip eller? Tips o trix?
Slipa gräsklipparkniv



Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 06 jul 2015, 10:52, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Lade till bild.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

Äboda  
#281012 Brukar bli vinkelslipen, slipar med en ganska flack eggvinkel på ovansidan och möter med en brantare vinkel från undersidan. Tycker att det håller sig lite längre då.
Sen blir det väl så att man justerar lite eftersom mot stenarna som sticker upp i gräsmattan. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

Skogstomte  
#281014 Vinkelslip räcker gott när det handlar om skärpa, gäller bara att vara försiktigt så man inte bränner eggen. Ibland när humöret är gott och tiden tillräcklig tar jag det med en bra fil. Då blir det iaf inte bränt.

Brukar slipa plant på undersidan och ungefär 40° på översidan. Brukar stoppa en mejsel i centrumhålet och kolla balansen när jag är klar.

Avatar Fallback

Re: Slipa gräsklipparkniv

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281021 Brukar bli vinkelslipen här med knivarna på plats o bara välter åkklipparna på sidan.
Funderade däremot nu när morsan villa jag skulle vässa robotens knivar att de kanske är känsligare?

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

Jeep  
#281028 Vinkelslip med fiberrondell brukar det bli.

Har haft en granne med en cylinderklippare med mikrometerskruvar som använde bryne för att få till det som han ville.Gräsmattan var som en golfgreen (fast bättre).

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

JensSkoog  
#281032 Skruvar den av och tar den på bandslipen, efter å märkat noga hur mycket jag ska ta. Ska prova Åbodas sätt med vinkeln. Möjligt det holler bättre i all stenen här!

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281048 Brukar ta min med rakslip + lämpligt verktyg. Prövade ett tag med fil, men det tog lite väl lång tid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

hlb  
#281056 Har kapat de yttre aktiva delarna av kniven, borrat två hål på exakt avstånd från centrum. Monterat två knivar frän Kverneland/Taarup slåtterkross. Knivarna viker undan vid sten, håller suveränt länge, kan bytas lätt och kostar någon tia per styck. Bult och mutter kan köpas billigt tillsammans med knivarna.

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

totte  
#281078 Det är viktigt att balansera kniven. Helst bör man ha en liten kon av t ex plåt som man sätter i centrumhålet och sen sätter på en spik eller pryl. Så slipar man bort material tills den balanserar vågrätt. Obalans går väldigt illa åt lager och bidrar till ohälsosamma vibrationer, särskilt påtagligt för gå-bakom-klippare.

Slipningen går fint med vinkelslip eller en stadig bänkslip. Det är helt överflödigt att efterskärpa med fil, en riktigt vass egg blir väldigt fort nedslöad, huvudsaken är att den inte är rejält trubbig.

Hlb:s modell är riktigt bra, det har funnits klippare som haft lösa knivar som standard, kanske finns än, jag har inte koll på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Slipa gräsklipparkniv

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281084 De klippaggregatet jag har på stiga villan nu har lösa knivar

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

hlb  
#281117 Skillnaden mellan de knivar som finns till gräsklippare är kvaliteten på knivarna. Kvernelandknivarna är gjorda för att gå kontinuerligt med 100 hkr för 6 rotorer. De klarar att gå igenom sorkhögar i full fart och klipper även mindre stängselstolpar etc utan att haverera. I en gräsklippare verkar de outslitliga.

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

johan eriksson  
#286169
hlb skrev:Har kapat de yttre aktiva delarna av kniven, borrat två hål på exakt avstånd från centrum. Monterat två knivar frän Kverneland/Taarup slåtterkross. Knivarna viker undan vid sten, håller suveränt länge, kan bytas lätt och kostar någon tia per styck. Bult och mutter kan köpas billigt tillsammans med knivarna.


Har du någon bild på kniven?

Användarvisningsbild

Re: Slipa gräsklipparkniv

hlb  
#286193 Knivarna ligger i förpackningar om 24 men skicka ett personligt meddelande med ditt tel nr så kan jag nog fixa ett par med bult. ca 5 x 10 cm med egg på båda sidor. /Hlb

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).