Verkstan

Motorrenovering Briggs

4 inlägg 9742 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorrenovering Briggs

Tompa25  
#276965 Någon som har erfarenhet av att renovera Briggsmotorer 4-takt?
Jag är då precis i färd med att renovera en riktigt gammal trotjänare.Säga vad man vill om Norlett o för den delen varuhuset OBS!
För Er då som inte vet vad OBS är så är det KF´s gamla varuhus OBS! jag avser.
Vi köpte som sagt av dem c:a 1987 en jordfräs.Det enda som vi har gjort med denna är att vi bytte rem 1 endaste gång,stift,på lite drygt 10 års användning-förutom då att sedevanligt byta olja 1-gång om året. jag har inte heller något minne av att förgasaren skulle ha varigt justerad vid något tillfälle sen vi köpte maskin.
Trots då att fräsen hade stått still i lite mer än 10 år tid(utan att vi ens hade bytt olja eller för den delen tappat ur bränslet)så gick den igång som en klocka.
Men nu så börjar tidens tand att käka upp gamle svarten sakta men säkert.
Bla så läcker packboxen olja som ett såll,gummidetaljer till insuget är i det närmaste slut,tändhatten o för den delen även tändsystemet,att motorn även på sista tiden på något sett bränner olja,svårt att få i framväxel mm mm. Backväxeln har gett upp för länge sedan o hänger där bara som ett bihang o gör ingen som helst nytta.Trots ovan nämda defekter o nedan historia så förefaller svarten vara outslitlig.

Konstigt nog så är detta kanske lite av siece-fiction,men trots då att all olja mer eller mindre hade tagit slut=skutit. Mitt värsta senario vart då att motorn hade skurit ihop,men ack så fel jag hade. Förvisso då att axeln vart totalt fastlåst,så skrapade jag bara av den värsta leran,fyllde på med ny o fräsch olja; Så startade svarten som en oljad blixt efteråt.

Min fråga är då om det är överhuvud taget lönt att renovera motor/slitdetaljer?? Jag vet att det finns vissa originaldelar som tillverkas,men å andra sidan så är det väl såpass mycket standardgrejer som kan köpas lite vart stans??Är det samtidigt enkelt att renovera packningarna i motorn??Hur pass länge brukar dessa packningar hålla??Jag skulle tippa på att maskinen allt som allt har gått 250H. Krävs det några specialverktyg o liknande?
Motorn är ju som sagt en Briggs 5Hp 4-takt bensin från USA,men chassie o montering är faktiskt "Made in Norway" by Elux outoor products.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Motorrenovering Briggs

JörgenO  
#276973 Sök Donyboy73 på Youtube, jag tycker han gör jättebra informationsfilmer om reparationer av motorer o trädgårdsredskap o motorsågar. Har du tur så har han spelat in något som kan hjälpa dig.

Användarvisningsbild

Re: Motorrenovering Briggs

totte  
#277027 Jodå, det brukar vara lönt, det går åt en hel del för att slutligt ta död på en B&S. Det mesta du behöver finns hos http://www.briggsparts.se/. Inte mycket som krävs av verktyg utom de vanliga skruvnycklarna. Jo en sak, utan 1/2" nyckel och hylsa går det inte. Allt är i tumdimensioner, var otroligt rädd om alla skruvar.

Bara att sätta igång och plocka isär, benöver du tips och råd så hör av dig.

Vill du ha sprängskissen så skicka ett PM med mailadress så skickar jag.

Verkstadshandbok har jag men bara i pappersbok, men är det nåt särskilt kan jar plåta av sidor och skicka.

Första tips: Att ta av svänghulet. När du fått av all plåt, ta en hård träkloss och gillra mot baksidan på hjulet där det skjuter ut. Ta tag i andra kanten på hjulet med en tjock handske, dra rejält och så klipper du till klossen med en stor hammare. Det står i handboken att man gör så! Fast där sägs det att man skall ha en tennslägga, men hammare och kloss funkar fint.

Avatar Fallback

Re: Motorrenovering Briggs

TorxE14  
#279126 Ta kort på hur allt länkage och fjädrar sitter på förgasare/gasspjäll/regulatorarmen från vevhuset sitter innan du tar isär det....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).