Verkstan

villman klapp å kråta

404 inlägg 158231 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#367001 Ådii jo he var no hide aggregati ja har för har int hitta na stegmatar innom min budjet elde naa lämpli ti byt mot.. had tenn ringd ja på tror di vila ha 9 åen halv plus moms :???:

För alla de som undrar över rubriken "villman klapp å kråta"
Jag heter villman. Klapp betyder att tex slå med slägga eller hammare å att kråta är ett ord för ungefär att fixa nåt på ett onödigt svårt och invecklat (vet ej om det häller er svenskt) sätt.
Har någon ett svenskt ord för detta så sej bara till.. :grin:

"Vill man så kan man sa villman" är nåt man har hört länge :grin:

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Ådii  
#367014 Jåå he va no na toki som di vila ha om ja minns rätt. Men ha fösvann no ganska snabbt från sido dejras så ja tänkt no att tu hadd köpt a men tydligen int :grin: . du får hugg en stånd me hede du har tills du hittar na lämpli Naarva elder liknand. :smile:

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#367016 Nästan lättare med finska, finns jui alla fall som språk i Google translate :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#367018 Jaa om ja får hide aggregate att ga på men traktor så tå böv ja ju int na stegmatar men ja e ju så tveksam på att he kombe ti gaa :???:

sjölva aggregat ir i bra skick, ha som ja köpt e åv hadd köpt en fmg lillebror från svergi å ha mena att maskin var i bruk to a köpt an men ha sku bara ha maskin å lägg eji aggregati som ti ha som demomaskin fö stegmatare som han tillvärkar. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#367019
totte skrev:Nästan lättare med finska, finns jui alla fall som språk i Google translate :mrgreen:


Ironiskt nog så talar vi kanske svenska bättre en finska för hur tokigt det låter så är vårt modersmål svenska :grin:
Men om vår dialekt blir till besvär för andra som kanske är intresserade av vad som diskuteras börjar vi givetvis skriva på svenska. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

valmet862  
#367020 Vi kan ingen finska fast vi är finnar.....

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#367106
Jim_90 skrev:
totte skrev:Nästan lättare med finska, finns jui alla fall som språk i Google translate :mrgreen:


Ironiskt nog så talar vi kanske svenska bättre en finska för hur tokigt det låter så är vårt modersmål svenska :grin:
Men om vår dialekt blir till besvär för andra som kanske är intresserade av vad som diskuteras börjar vi givetvis skriva på svenska. :oops:


Jomen, jag vet det mycket väl. Förresten så talar ni nog ofta bättre svenska än ganska många svenskar. Skulle bara raljera lite. :grin:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Ådii  
#367519
Jim_90 skrev:Jaa om ja får hide aggregate att ga på men traktor så tå böv ja ju int na stegmatar men ja e ju så tveksam på att he kombe ti gaa :???:

sjölva aggregat ir i bra skick, ha som ja köpt e åv hadd köpt en fmg lillebror från svergi å ha mena att maskin var i bruk to a köpt an men ha sku bara ha maskin å lägg eji aggregati som ti ha som demomaskin fö stegmatare som han tillvärkar. :grin:


Ja det måste ju vara Jobo stegmatare då som han tillverkar? Finns ju film när han kör med en sån, du får ta ett sånt då ifall du inte får det andra att funka :wink:

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Göt  
#367537
Jim_90 skrev:Jaa om ja får hide aggregate att ga på men traktor så tå böv ja ju int na stegmatar men ja e ju så tveksam på att he kombe ti gaa :???:

sjölva aggregat ir i bra skick, ha som ja köpt e åv hadd köpt en fmg lillebror från svergi å ha mena att maskin var i bruk to a köpt an men ha sku bara ha maskin å lägg eji aggregati som ti ha som demomaskin fö stegmatare som han tillvärkar. :grin:


Det här tycker jag är härligt, jag som dalmas förstår ert språk. Tycker inte vi skall vara så rädda för våra nordiska språk...och funkar inte google translate så är det väl deras problem. Det är inte helt lätt att förstå varandras språk men man kan försöka ^:)^ Jag hoppas att ni fortsätter med er dialekt :-BD

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#367545 Judå ådii no ere från jobo no :grin: hejt klart ett joboaggregat är nog en drömaggregat men är skeptisk till att köpa ett nytt i ovetande att det går till en så pass liten traktor som jag har.
Kanske jobo kan sponsra ett för att bevisa hur bra deras agg är och går till små traktore :grin:

Jag köpte aggregatet från jobo när jag var och sökte delar till ett stegmatarbygge å tanken var att använda delar från det men har blivit osäker på att det är så fyndigt att skrota ett komplett fungerande aggregat :???:

Annos ådii int har ty na ekstra rotator me 50mm tappi, sku böv ti kran? Ty har vel sekärt uppgradera de ti ejt me bromslänk san du skaffa nisula :wink:
Hu har e fjnka förestun sku vila sii na video snart holejs storpojka hugger :grin:

Å göt he i grömt rolit ti hör man kan slapn ov å tala på dialekt :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Ådii  
#367551 Ja va väger hede aggregati dett tå? Tykke he sir halv stor ut no på bildre så.
Nä har int na toki extra, vi to kran fädi me broms å allt tå vi köpt a så böva alder uppgrader a :wink: He ha no funka bra hittills no, ir ju papp som hugger me i å så ha ja int viri på sama ställ så ha int vari filma na men no ska vi ta å fix till nating snart no :smile:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#367560 Najs he låter bra annus måst ja ju hot me ett studiebesök :grin:
Aggregat så star e i handbotse 325kg inkl rotator så en ca 300kilo ska he vel vaa.. orkar otminstuni vink upp e fö hand från liggandes ti ståend B-)

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#368237 Provmonterade plastrutorna.. blev stor skillnad när man slapp de stora "tavelramarna" runt glasen :grin:
Upplevde dessutom att orginal var gröna nästan som tonade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Seb macahan  
#368238 Stiligt. Kan man få se en närbild på hur rutorna sitter fast nu? Har du bytt ut hela hytten eller modifierar du stolparna?

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#368240 Inget märkvärdigt med hur dom sitter fast.. skruvat fast dom tilfälligt å hytten är orginal. Skall göra lister runt rutorna som klämmer fast plus att dom blir limmade.. får vara såhär tills jag köper riktiga skyddsglas :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).