Sida 2 av 2

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: fre 07 mar 2014, 19:24
av totte
Vi får se, när du har gått igenom det hela.

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: fre 07 mar 2014, 19:49
av sveakatten
Hmm nu gör du mig osäker , hade tänkt att bara beställa slaven :???:

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: fre 07 mar 2014, 20:40
av totte
Det är bara det att när slaven går åt pipan så brukar det inte ske utan att det läcker olja, med reservation för att jag aldrig jobbat med en Opel Combo. Tycker du skall beställa båda, eller i varje fall renoveringssats, oavsett vilken som har slappa packningar så kommer den andra som ett brev på posten inom kort.

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: lör 08 mar 2014, 07:14
av sveakatten
Ok, men då borde bromsarna också gå åt he,,,?
Det är ju från samma behållare som oljan kommer ifrån. :???:

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: lör 08 mar 2014, 11:53
av rokon
Kanske tidigare ägare redan har bytt bromsgrejor för något år sedan? Tror de går först på grund av
mer temperaturskillnader som uppkommer vid bromsning och utsatt läge på bromsarnas slavcylindrar.

Jag hade liknande symptom på min Zetor traktor för drygt ett år sedan, där jag bytte både huvudcylinder och slav till kopplingen, bromsarna fick samma genomgång för 2-3 år sedan. (samma behållare)
Jag håller helt med tottes resonemang i tråden, han har lyckats klä det med ord bättre än jag.

Inre läckage(betyder här att du ej förlorar bromsolja), byt huvudcylinder först den kommer du också lättast åt. Beställ slavcylinder samtidigt, och ha slaven på hyllan om det blir bra så.
Tänk på att bromsolja ej är någon olja utan en typ av glykol utan vatten, glykolen tar åt sig vatten från luften med tiden, så korrosion uppträder i cylindrarna om man ej byter "bromsoljan" i tid.

Re: Slavcylinder koppling?

Postat: lör 08 mar 2014, 12:05
av totte
sveakatten skrev:Ok, men då borde bromsarna också gå åt he,,,?
Det är ju från samma behållare som oljan kommer ifrån. :???:


Det brukar vara en mellanvägg inne i behållaren, som ser till att oljan till bromsarna inte tar slut om kopplingshydrauliken far åt skogen. Så var det i alla fall på SAAB 900, tror inte bilmodellen skulle typgodkännas för trafik om det inte var så.