Verkstan

Koppla relä till Lucas system?

33 inlägg 26707 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257769 Absolut, håller med dig, det underlättar. Har för några år sedan blåst en radio i en Saab jag ägde- saaben hade laddat ur, stressad tog jag fram traktorn och "pang!", det var den radion det:)

Hur är det med befintligt laddrelä som sitter på nuffen, behöver det åtgärdas vid ev ombyggnation till minusjordning? Egentligen borde man väl kunna ta vilken växelströmsgenerator som helst från en lite nyare bil fr ex skroten?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

Rolfnilsson400  
#257770 Ja, det ska tas bort.

Moderna generatorer har laddningsregulatorn inbyggd, det blir bara kabeln till laddningslampan som ska flyttas till generatorn.

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678768
aywa skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Lite sent nu, men varför inte ändra om till -jordat.
Det som hade behövt ändras/bytas hade varit generator och blinkersrelä.


Med risk för att låta vrång, vilket inte är min mening, så skulle jag vilja vända på frågan; varför byter man till minusjordat?
Klart det hade vart fint o haft "standard" på elsystemet men det är ju inte försent än om man vill- byta plats på kablarna in i kontrollpanelen och i med det andra blinkersrelät igen... Har för mig att jag läst någonstans att man kan polvända generatorn mhja. batteriet och på så vis även slippa byta den?

Men absolut- detta hade väl egentligen kunnat varit ett tillfälle att ändrat det hela:)



Vissa teorier om plusjordade fordon.

https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... r-vet-man/
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... minusjord/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).