Verkstan

Koppla relä till Lucas system?

33 inlägg 26589 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Koppla relä till Lucas system?

totte  
#257021 Var det en 12 V 100W lampa?

Hur som, gamla typen av blinkreläer funkar bara med rätt belastning, men det är ju inte ett exakr värde utan ett intervall. Har du alltså blinkers på arm, bara en lampa per sida. Koppla då reläet med en 15 W lampa i testbänken.

Och ja, två parallellkopplade 15 W lampor ger mer motstånd än en 100 W, den senare ger nog alldes för stor belastning för att det skall funka.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257041 12 v 100w lampa var det ja. Stämmer, det är sådana blinkers som sitter på arma ut fr hyttens övre del.

Ok, har ju bara testa med kontrollpanelslampan och 100w-lampan i bänk, ska koppla till 15 w lampan så kanske det faktiskt funkar! Gör det inte det så får jag testa att parallellkoppla 2 st 15w lampor och se om det funkar, då vet jag iaf att relät är ok ( helt nytt) och därifrån lösa rätt motstånd på kretsen för att använda endast en 15w lampa ( är ju bara en i blinkersen som sagt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla relä till Lucas system?

totte  
#257060 Och du är säker på att det är ett mekaniskt relä? Nya elektroniska reläer är polaritetsberoende.

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

Roland Martinsson  
#257073 För att koppla in extraljus på ett fordon med plusjordade hel o halvljus så koppla enligt följande: från 30 dra en kabel till batteri + men även en kabel till stift 86 på 87 kopplar du extraljusens pluskablar och på 85 helljus styrström. jorda extraljusen som vanligt i karossen. har kopplat enligt följande på en Hyundai accent som har +jordade ljus och det funkar perfekt

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257096
totte skrev:Och du är säker på att det är ett mekaniskt relä? Nya elektroniska reläer är polaritetsberoende.


Så var det! Kopplade bort blinkersrelät från kontrollpanelen som ju är plusjordad.

Minusjordade därefter blinkersrelät vid sidan om och wolla(!), det blinkar- alltså polaritetsberonde och därmed elektroniskt relä om jag förstått det hela rätt. Tack totte för idén !

Detta relä är köpt på swedol, nån bra idé på att hur att använda det ändå eller säljer exempelvis biltema mekaniska blinkersrelän?

varför är det alltid det sista man provar som visar vad felet är=S......:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257104 http://www.oie.se/Produkt/blinkrela-jordad-(9217)

Olssons i ellös har för plusjordade fordon! Dock verkar formen på relät jäkligt puckat för att fästas i min kontrollpanel, men det går ju att lösa;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla relä till Lucas system?

totte  
#257113 Är nog säkrast att satsa på det, du får fixa nån fin klammer eller nåt för att sätta fast det.

Användarvisningsbild

Re: Koppla relä till Lucas system?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257122 100w 12v lampa i blinkersen?
Menar du inte nåt kring 10 till 20 watt?

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

axwell  
#257191
Slurfi skrev:Inlägg av Slurfi » Idag, 00:17
100w 12v lampa i blinkersen?
Menar du inte nåt kring 10 till 20 watt?


Ja det brukar ju vara 21 Watt/lampa numera, fast man vet ju aldrig något säkert när Lucas är inblandad :???:

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257202
Slurfi skrev:100w 12v lampa i blinkersen?
Menar du inte nåt kring 10 till 20 watt?


Stämmer bra, jag har 15w lampor i blinkersarna men använde en 100w- lampa i bänk bara för att jag ville testa blinkersrelät innan jag monterade in panelen i traktorn. Så absolut, 100w blinkerslampor hade väl vart o ta i :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257617
aywa skrev:http://www.oie.se/Produkt/blinkrela-jordad-(9217)

Olssons i ellös har för plusjordade fordon! Dock verkar formen på relät jäkligt puckat för att fästas i min kontrollpanel, men det går ju att lösa;)



Åkte till Olssons i Ellös i förmiddags och shoppade lite belysningsgodis till nuffen idag. Inhandlade det plusjordade blinkersrelät, monterade in ikväll och det fungerar klockrent:)

Tack för tipps och råd ännu en gång;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla relä till Lucas system?

totte  
#257646 Trevligt att det blev bra!

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

Rolfnilsson400  
#257747 Lite sent nu, men varför inte ändra om till -jordat.
Det som hade behövt ändras/bytas hade varit generator och blinkersrelä.

Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

aywa  
#257755
Rolfnilsson400 skrev:Lite sent nu, men varför inte ändra om till -jordat.
Det som hade behövt ändras/bytas hade varit generator och blinkersrelä.


Med risk för att låta vrång, vilket inte är min mening, så skulle jag vilja vända på frågan; varför byter man till minusjordat?
Klart det hade vart fint o haft "standard" på elsystemet men det är ju inte försent än om man vill- byta plats på kablarna in i kontrollpanelen och i med det andra blinkersrelät igen... Har för mig att jag läst någonstans att man kan polvända generatorn mhja. batteriet och på så vis även slippa byta den?

Men absolut- detta hade väl egentligen kunnat varit ett tillfälle att ändrat det hela:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla relä till Lucas system?

Rolfnilsson400  
#257762 Att byta förenklar det i framtiden, om du vill koppla in andra elektriska saker radion, fjärrstyrning av en vinsch eller använda starthjälp. Det går att lösa alla dessa inkopplingar med +jordade system också det gäller bara att hålla tungan rätt i munnen :ugeek:


Startmotorn är seriemagnetiserad så den snurrar åt samma håll oberoende hur du kopplar + och -.

Generatorn beror på hur den är konstruerad, är det en gammal likströmsgenerator eller en växelströms.
Om du vill kunna sätta på lite extraljus behöver du kanske ändå byta generatorn, en "standard" från biltema kostar ca 1100:- och ger 100A
Idag har du nog en likströmsgenerator som i glada stunder kan leverera 22A. (högt motorvarv)

Lite omrärningsfaktorer
Vid 12 volt:

1Amp -> 12Watt
100W lampor = 8,3A

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).